Asal
usul Gerakan Zaman Baru (New Age Movement - NAM) adalah bersumberkan kepada ajaran agama
Hindu, Buddha, falsafah Yunani, Yahudi dan Mesir Kuno termasuk falsafah Tao.
Menurut
Dr. Fouz A. Kurdi, ajaran ini masuk ke dalam Islam seawal akhir abad pertama
Hijrah dan menjadi lebih kukuh pada abad ke-2 H seiring dengan bertambahnya
bilangan penganut Islam dan pengaruh penterjemahan ajaran falsafah Yunani.
Di
sinilah muncullah kelompok gnostisime dalam bentuk tasawwuf yang menyeleweng,
Syiah yang ekstrem, Isma’iliyyah Batiniyyah, dan selainnya.
NAM
mula terbentuk secara lebih tersusun pada separuh kedua abad ke-19 dan
digerakkan oleh 4 gerakan utama iaitu Transcendentalism yang diwakili oleh Ralph
Emerson, New Thought oleh Phineas Quimby, Spiritualism oleh Emanuel Swedenborg
danTheosopical Society oleh Helena Balavatsky.
Di
sinilah munculnya bibit awal NAM yang dianggap sebagai gerakan spiritual di
Barat yang akan menjadi penyelamat kepada generasi pemuda Amerika pada ketika
itu yang dikenali dengan nama hippies dan punks.
Sehingga
kini, NAM terus berkembang menyelusup masuk dalam pemikiran manusia melalui
buku, seminar dan lain-lain yang membawa tema kebahagiaan, ketenangan dan
kejayaan dalam hidup melalui amalan kerohanian yang bersifat trans-agama.
Apa
yang merisaukan kita selaku umat Islam, kita sudah pasti tidak menginginkan
identiti dan pemahaman Islam luput sedikit demi sedikit atas nama keterbukaan.
Daripada
Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi SAW bersabda bermaksud: “Kamu semua pasti akan
mengikut jalan orang-orang sebelum kamu semua sejengkal demi sejengkal, sehasta
demi sehasta sehinggalah jika mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu
semua akan memasukinya.
Kami
(iaitu para sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, adakah mereka itu Yahudi dan
Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi (kalau bukan mereka)?” (Riwayat
al-Bukhari, no. 3456)
Ibn
Hajar al-‘Asqalani menyatakan: Ibnu Battal berkata: Rasulullah SAW
memberitahu bahawa umatnya akan mengikuti perkara-perkara baru daripada hal-hal
bidah dan yang mengikut hawa nafsu sebagaimana yang berlaku kepada umat sebelum
mereka.
Baginda
telah memberi amaran dalam banyak hadis tentang keadaan akhir zaman yang buruk.
Kiamat tidak akan berlaku kecuali kepada manusia-manusia yang buruk. Ketika itu
agama hanya dipegang oleh orang-orang tertentu sahaja.
Ibnu
Hajar berkata: Sesungguhnya telah berlaku kebanyakan daripada apa yang Nabi SAW
berikan amaran tentang dan akan berlaku yang selebihnya.
No comments:
Post a Comment