Wednesday 19 July 2017

Dataran Muhammadi Kota Bharu

Zon Warisan Budaya antara lokasi tarikan pelancong di Kota Bharu.  Antara yang telah lama menjadi daya tarikan di Zon Warisan Budaya ialah Bank Kerapu, Masjid Muhammadi, Istana Balai Besar, Istana Jahar dan Dataran Rehal. Kini satu lagi yang semakin mendapat perhatian ialah Dataran Muhammadi.

Dataran Muhammadi menjadi sebahagian daripada identiti yang beriringan dengan nama Masjid Muhammadi yang telah lama gah di Kota Bharu. Projek yang siap 2017 membabitkan pembinaan 12 kios perniagaan, dua wakaf, satu pondok polis, tempat duduk dan ruang parkir kenderaan jemaah serta bas pelancong.

Kawasan parkir yang luar memberi kemudahan kepada jemaah yang hadir ke Masjid Muhammad serta pengunjung ke Bazar Tengku Anis yang sering menjadi tumpuan pengunjung. Selain itu, ia memberi kemudahan selesa untuk rombongan pelancong yang menggunakan bas.

Dataran Muhammadi juga sering dijadikan sebagai tempat ceramah secara terbuka. Kawasan yang luas dan diterangi cahaya lampu memang amat sesuai untuk dijadikan tempat ceramah, mahupun aktiviti santai. 

Merpati jinak di Dataran Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan

No comments:

Post a Comment