Sunday, 29 October 2017

MAKSUD WALAUN

Lama juga ambo mencari maksud walaun yang kerap digunakan di media sosial. Bahkan, ambo juga ditanya oleh seorang sahabat tentang maksud walaun dan tentulah ambo jawab tidak tahu. Hari ini (29-10-2017) baru ambo faham maksud walaun apabila membaca satu catatan seorang yang mencatatkan nama Alang Ibn Shukrimun di media sosial.

Di sini ambo salin dan tampal catatan itu.


AKU WALAUN

1. Mereka melabel orang-orang PAS yang masih istiqamah dengan perjuangan sebagai walaun. Kononnya ahli PAS telah tercandu dengan wala' sehingga sanggup bermatian demi gerakan tercinta ini.

2. Sebaliknya mereka menggambarkan tindakan berani keluar jemaah adalah tindakan terpuji. Melawan jemaah lama pula dianggap sebuah kebijaksanaan.

3. Mereka mempermainkan istilah wala' yang sebenarnya menjadi prinsip Islam. Wala' adalah tuntutan Allah dari al-Quran. Ia juga terkandung dalam hadis-hadis Nabi. Bahkan Ulama Islam membicarakan tajuk wala' zaman berzaman. Ia salah satu dari signature agama Islam.

4. Melabel ahli PAS dengan gelaran walaun tidak membuatkan imej PAS tercalar. Bahkan imej mereka yang merudum akibat mempermainkan ajaran Islam. Orang Islam yang sebenar tidak tergamak menggunakan istilah agama sebagai bahan sendaan.

5. Ahli PAS tidak perlu bersedih dilabel walaun sebaliknya perlu berbangga dengannya. Mereka telah mengiktiraf kita sebenarnya berpegang teguh dengan prinsip agama. Semoga kita bertemu tuhan terus dengan gelaran ini.

6. Dari sudut yang lain, mereka dulu keluar PAS sebab dilabel macam-macam oleh orang PAS. Kata mereka budaya melabel bukan budaya sihat. Tapi nyata hanya lidah sahaja yang manis. Teori sendiri pun tak mampu dipatuhi.

7. Dengan bangganya diisytiharkan, aku walaun!

(Alang Ibn Shukrimun)

#istiqamah...


CATATAN TAMBAHAN:
Kewajipan memberi wala’ atau walak (kecintaan dan kesetiaan) kepada pemimpin di dalam sebuah negara amat penting dan ia boleh menentukan masa depan dan kejayaan yang hendak dicapai.

Konsep itu juga akan menentukan sesebuah kerajaan atau organisasi dapat bertahan lama dalam keadaan aman dan harmoni. Organisasi akan hancur akibat perpecahan jika anggota atau ahlinya gagal menunaikan tanggungjawab menzahirkan wala dan taat atau kesetiaan kepada ketua.

Kesetiaan merujuk kepada semangat sepasukan dalam suatu saf yang kukuh lagi padu tidak terpisah daripada pemimpin dan ketuanya. Ia menjadi tuntutan agama lebih-lebih lagi dalam budaya pandangan dan tindakan politik berasaskan prinsip spekulasi dan andaian pada hari ini.

Wala dari segi bahasa ialah penjaga, pemimpin, pelindung dan penyerahan malah, ia juga membawa maksud dekat, kasih, mengikut, memberi pertolongan dan perlindungan.

Konsep wala yang diamalkan di dalam sesebuah organisasi politik bermaksud kesetiaan seseorang kepada ketua, pemimpin, imam atau seumpamanya dipupuk dengan nilai kasih sayang, kepatuhan, sumpah setia, taat dan bai’ah yang wajib diberikan kepada pemimpin sah.

Ketaatan dan kepatuhan kepada pemimpin itu hanyalah tertakluk kepada perkara kebaikan yang tidak melanggar syarak dan bukannya membuta tuli tanpa pengetahuan dan usul periksa.

Konsep wala dan taat menggalakkan budaya politik berasaskan ilmu, fakta dan kebenaran, mengelakkan perselisihan dan konfrontasi dalam kalangan rakyat dan pemerintah, mengelak ketidakstabilan politik, sosial dan ekonomi negara.

Ia juga membendung budaya memperkotak-katik rakyat melalui pelbagai bentuk manipulasi termasuk menutup ruang terhadap campur tangan kuasa asing dalam negara.

5 comments:

  1. ek eleh parti maksum

    ReplyDelete
  2. Hahaha walaun badigol

    ReplyDelete
  3. Walaun penunggang agama

    ReplyDelete
  4. lebai jual agama..maruah lg rendah dari babi

    ReplyDelete
  5. Kesetiaan yang membawa kepada kekuata.

    ReplyDelete