Sunday 21 October 2018

KOMEN BEKAS PERDANA MENTERI SINGAPURA

Bekas Perdana Menteri Singapura, Goh Chok Tong berkata, tidak seperti Malaysia, negara pulau itu tidak memerlukan bekas Perdana Menteri untuk kembali menyelamatkannya.

Menurut The Straits Times di Singapura, beliau juga berkata walaupun ia adalah “tabiat” bagi mantan perdana menteri untuk bimbang tentang negara yang mereka telah bangunkan, beliau juga berkata bahawa tidak ada keperluan segera baginya untuk kembali menerajuinya.

Goh, merupakan perdana menteri Singapura yang kedua dan kini memegang jawatan menteri kanan, beliau merujuk kepada kepulangan Tun Dr Mahathir Mohamad yang kembali memegang jawatan Perdana Menteri selepas memimpin Pakatan Harapan yang memperoleh kemenangan pada pilihan raya umum 9 Mei lepas.

Beliau melaporkan bahawa banyak pihak telah menggesa beliau untuk mencuba perkara yang sama di Singapura, serta: “Mereka juga mencadangkan (former People’s Action Party MP) Tan Cheng Bock untuk menjadi sebagai Anwar Ibrahim saya.”

Goh adalah seorang ahli Parti Tindakan Rakyat yang memerintah. Beliau menggantikan Lee Kuan Yew yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri pada 1990 dan beliau berkhidmat telah pada tahun 2014 sebelum digantikan oleh anak lelaki Lee, Hsien Loong.

“Sukar untuk melepaskan negara yang telah anda bangunkan.
“Jika pemimpin 5G tidak melakukan kerjanya dengan baik, saya akan memerhati,” katanya, merujuk kepada generasi muda Singapura. Dalam ucapannya, beliau menyatakan bahawa negara sedang dalam perjalanan ke kepimpinan generasi yang keempat (4G).

Goh selanjutnya menyatakan bahawa republik pulau itu telah cemerlang dalam penjagaan kesihatan, pendidikan, perumahan, kesejahteraan sosial, daya saing ekonomi dan pendapatan per kapita, mengikut piawaian antarabangsa.
Beliau sebelum ini dilaporkan berkata bahawa Mahathir mengingatkan beliau sebagai pengasas Singapura Lee dan menyatakan bahawa “apa sahaja yang berlaku di satu sisi Tambak akan menjejaskan yang lain”.

Sumber: The News Straits Times Singapore

No comments:

Post a Comment