Berkenaan isu yang akan dibincangkan
adalah satu isu yang penting yang sering menjadi persoalan dan perbincangan
oleh sebahagian individu apabila menghampiri bulan Ramadhan. Untuk itu, Irsyad
al-Hadith pada kali ini akan membincangkan berkaitan dengan hukum berpuasa pada
dua minggu akhir dalam bulan Syaban.
Maksud hadis: Daripada Abu Hurairah
RA, bahawa Nabi SAW: “Apabila tiba pertengahan bulan
Sya’ban maka janganlah kalian berpuasa”.
Dalam maksud lain: “Apabila tiba pertengahan bulan Syaban, maka tidak ada puasa sehingga
datangnya bulan Ramadhan”.
Dalam maksud yang lain pula: “Apabila tiba pertengahan bulan Sya’ban, makanlah sehingga datangnya
bulan Ramadhan”.
Dalam maksud yang lain lagi: “Apabila tiba pertengahan bulan Sya’ban, maka tahanlah diri kalian dari
berpuasa sehingga datang bulan Ramadhan”.
Takhrij al-Hadith
Hadith ini disebut oleh Imam Ahmad (2/442), Abu Daud (2337),
al-Nasaie (2923), al-Tirmizi (738), Ibn Majah (1651), al-Darimiy (1691) dan
ramai lagi. Walaupun lafaznya berbeza tetapi maknanya adalah sama.
Hukum Hadith
Hadith ini menjadi perselisihan antara para ulama dalam
menyatakan hukum terhadap hadith ini. Sebahagian mereka mengsahihkan hadith ini
dan sebahagian yang lain mengdhaifkannya.
Pendapat Pertama: Antara ulama yang mengsahihkan
hadith ini:
- Imam al-Tirmizi : Hadith adalah
hasan sahih. [Lihat:
Jami’ al-Tirmizi, no. Hadith 669].
- Imam Ibn Hibban : Hadith ini sahih. [Lihat: Sahih Ibn Hibban, no.
Hadith 3589].
- Imam Ibn Abd al-Bar: Hadith ini
sahih. [Lihat: al-Istizkar, 10/239]
- Ahmad Syakir : Hadith ini adalah
sahih. [Lihat: Ta’liq ‘ala Tahzib al-Sunan,
3/225]
Pendapat Kedua: Antara ulama yang mengdhaifkan
hadith ini:
- Imam Ahmad : Hadith ini munkar. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 135]
- Al-Athram : Hukum hadith ini adalah
munkar. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 135]
- Abdulrahman bin Mahdi : Hadith ini
munkar. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 135]
- Abu Zur’ah : Ini adalah hadith
munkar. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 135]
Tarjih
Berdasarkan pendapat para ulama’ berkaitan hukum hadith ini, maka kami cenderung untuk mengatakan bahawa hadith ini adalah dhaif walaupun ia juga disahihkan oleh sebahagian para ulama’. Antara sebab yang menyebabkan kami menyatakan bahawa hadith ini adalah dhaif adalah disebabkan beberapa faktor, antaranya adalah:
Berdasarkan pendapat para ulama’ berkaitan hukum hadith ini, maka kami cenderung untuk mengatakan bahawa hadith ini adalah dhaif walaupun ia juga disahihkan oleh sebahagian para ulama’. Antara sebab yang menyebabkan kami menyatakan bahawa hadith ini adalah dhaif adalah disebabkan beberapa faktor, antaranya adalah:
Pertama: Disebabkan al-‘Ala’ bersendiri
dalam riwayat ini. Oleh sebab itu, hadith ini adalah gharib berdasarkan
pendapat Imam al-Nasaie iaitu “kami tidak ketahui perawi yang meriwayatkan
hadith ini melainkan daripada al-‘Ala bin Abdulrahman”. Selain itu, melalui
pendapat Imam al-Tirmizi bahawa “kami tidak ketahui melainkan daripada jalan
ini”.
Kedua: Hadith ini bercanggah dengan hadith
yang sahih iaitu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW
bersabda bermaksud : “Janganlah mendahulukan Ramadhan
dengan sehari berpuasa atau dua hari”. [Riwayat Muslim, no. Hadith 1812]
Walaubagaimanapun, kami juga berpendapat bahawa kepada
sesiapa yang ingin berpuasa selepas pertengahan bulan Sya’ban dibolehkan bagi
orang yang selalu melakukan puasa seperti puasa sunat Isnin dan Khamis. Begitu
juga, bagi sesiapa yang berpuasa pada hari cerah dan juga yang melakukan puasa
Nabi Daud AS. Ini merupakan pendapat jumhur ulama’ dalam masalah ini.
Makna “فَلَا تَصُوْمُوْا”
Larangan berpuasa di dalam hadith tersebut adalah ditujukan kepada sesiapa yang bukan menjadi kebiasaannya berpuasa. Adapun bagi sesiapa yang sudah menjadi kebiasaannya berpuasa maka ia tidak menjadi masalah untuk dia berpuasa pada waktu tersebut. [Lihat: Fath al-Bari, 4/215]
Larangan berpuasa di dalam hadith tersebut adalah ditujukan kepada sesiapa yang bukan menjadi kebiasaannya berpuasa. Adapun bagi sesiapa yang sudah menjadi kebiasaannya berpuasa maka ia tidak menjadi masalah untuk dia berpuasa pada waktu tersebut. [Lihat: Fath al-Bari, 4/215]
Pendapat ulama dalam masalah
berpuasa pertengahan bulan Syaban
Berikut adalah pendapat para ulama dalam masalah ini:
- Mazhab al-Syafie: Berpuasa selepas
pertengahan bulan Sya’ban adalah haram atau makruh bagi sesiapa yang tidak
biasa berpuasa dan jika ia tidak bersambung dengan hari sebelumnya. Dalam makna
lain bagi orang yang berpuasa pada waktu tersebut sahaja. [Lihat: al-Mu’tamad, 2/216]
- Jumhur fuqaha’ : Dibolehkan berpuasa
selepas daripada 15 Sya’ban. [Lihat: Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 3/1635]
Hikmah tidak dibenarkan berpuasa
Tambahan pula, jika kita melihat dan berpegang bahawa hadith
ini sahih sebagaimana yang dipegang oleh sebahagian ulama’ maka di sana
terdapat hikmah mengapa tidak dibenarkan berpuasa pada waktu tersebut. Antara
hikmahnya ialah supaya umat Islam menyiapkan diri mereka sebelum dalam menempuh
bulan Ramadhan. Di mana pada bulan tersebut difardhukan bagi setiap orang Islam
yang mukallaf untuk berpuasa sebulan penuh dalam bulan tersebut.
Penutup
Kesimpulannya, kami nyatakan sekali lagi bahawa puasa selepas
daripada 15 Sya’ban adalah dibenarkan kerana hadith yang melarang untuk
berpuasa adalah lemah dan bercanggah dengan hadith yang sahih. Lebih-lebih lagi
jika seorang wanita itu ingin menggantikan puasa Ramadhannya, maka ianya
dituntut. Ini kerana, Saidatina Aisyah RA menggantikan puasa Ramadhannya pada
bulan Sya’ban. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dan masa lapang
agar kita dapat melaksanakan ibadat dengan sesempurna mungkin. Amin.
No comments:
Post a Comment