Wednesday 25 September 2019

PROPOLIS DAMAR KELULUT KAYA KHASIAT


Propolis atau damar kelulut mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan jika diamalkan. Propolis mempunyai dua fungsi iaitu sebagai makanan tambahan dan perawatan.

Sebagai suplemen, propolis membekal zat, vitamin dan mineral lengkap, pada tubuh, yang mungkin tidak mencukupi pada diet pemakanan kita setiap hari. Zat, vitamin dan mineral yang terdapat pada propolis akan memenuhi kekurangan tersebut.

Untuk tujuan perawatan, propolis berfungsi sebagai pembunuh kuman, virus, bakteria dan anti-oksidasi yang terdapat pada propolis membantu merawat berbagai penyakit-penyakit merbahaya pada masa kini.

Propolis dihasilkan oleh kelulut sama seperti madu yang dihasilkan oleh lebah. Ia semulajadi dari tumbuhan. Sesuai untuk bayi, kanak-kanak remaja, dewasa dan tua. Sekiranya anda ragu-ragu, sebaiknya, merujuklah pada doktor dan pakar pemakanan anda terlebih dahulu.

Keberkesanan penggunaan propolis bergantung kepada individu. Tidak ada satu tubuh yang serupa. Dari laporan yang diterima, ada pengguna yang mendapat kesan serta-merta, ada keesokan hari, ada yang selepas 3 hari, ada setelah 1 minggu, ada yang selepas 2 minggu, ada juga selepas 1 bulan.

Bagi kes-kes penyakit yang telah lama dan kronik, ada 3 bulan hingga 6 bulan, Ada juga laporan, segelintir pengguna yang tidak mendapat apa-apa kesan.

Antara kebaikan pengambilan propolis ialah membantu masalah tenaga seks bagi kaum lelaki. Punca tiada keghairahan untuk melakukan seks adalah disebabkan kelemahan libido hormon.

Propolis amat membantu meningkatkan libido hormon dan menyusun atur hormon-hormon lain.

Ketika mengamalkan pengambilan propolis, bagi individu yang perlu bergantung kepada ubat tertentu yang dibekalkan doktor, perlu meneruskan pengambilan ubat tersebut dengan cara menjarakkan pengambilan antara kedua-duanya selama kira-kira dua jam.

Pengambilan propolis secara berterusan tidak mendatangkan kesan bahaya. Malah, jika diambil melebihi sukatan ia tidak membahayakan.

Sekiranya berlebihan dari yang diperlukan dari keperluan masalah tubuh, sistem perkumuhan badan akan membuangnya.

Selain untuk diminum, propolis boleh digunakan untuk kegunaan luaran. Propolis telah digunakan untuk kegunaan luaran sejak 2000 tahun yang lalu. Umumnya ia digunakan untuk merawat luka, masalah kulit, jerawat, pendarahan, dan banyak lagi. Untuk kegunaan khusus, gunakan pada cotton bud dan sapukan pada tempat yang bermasalah.

Salah satu faedah kesihatan terbesar bagi propolis ialah kerana ia memiliki anti-radang dan anti-microbe yang berkesan. Ia boleh digunakan setiap hari untuk membasuh mulut bagi mengelakkan pertumbuhan bakteria; mencegah pembentukan plak pada gigi dan ia amat berguna juga dalam merawat ulser mulut dan gingivitis. Ia juga akan memperkuatkan gusi anda.

Propolis juga sesuai untuk pengidap diabetis. Ia dapat menyembuhkan luka apabila digunakan dengan kerap dan menguatkan sistem imun badan serta mencegah daripada sebarang jangkitan. Sesetengah penghidap diabetis melaporkan penyakit diabetis mereka menunjukkan kesan yang amat positif selepas pengambilan propolis.

No comments:

Post a Comment