Pekerja
melanggar peraturan atau kontrak boleh ditamatkan kerja. Pekerja terbabit boleh
mengemukakan rayuan dan penyiasatan dilakukan lembaga penyiasatan. Penyiasatan
penting untuk mengelak tindakan silap dalam proses berhenti atau pecat
pekerja.
Hasil penyiasatan yang diadakan akan menemukan punca atau sebab sebenar seseorang pekerja melakukan sesuatu kesalahan. Berdasarkan keputusan itu, lembaga penyiasatan perlu menyerahkan kepada pihak pentadbiran untuk diambil tindakan sewajarnya terhadap pekerja berkenaan.
Hasil penyiasatan yang diadakan akan menemukan punca atau sebab sebenar seseorang pekerja melakukan sesuatu kesalahan. Berdasarkan keputusan itu, lembaga penyiasatan perlu menyerahkan kepada pihak pentadbiran untuk diambil tindakan sewajarnya terhadap pekerja berkenaan.
Pihak pengurusan perlu mengambil tindakan
berdasarkan kepada peruntukan undang-undang bagi mengelak berlaku tidak adil
dan pennaniayaan terhadap pekerja.
Jika tindakan menyalahi undang-undang, pekerja boleh membawa kes itu ke Mahkamah Perindustirian. Perkara ini mungkin berlarutan dan memberi kesan tidak baik kepada kedua-dua pihak.
Jika tindakan menyalahi undang-undang, pekerja boleh membawa kes itu ke Mahkamah Perindustirian. Perkara ini mungkin berlarutan dan memberi kesan tidak baik kepada kedua-dua pihak.
Maka itu, setiap keputusan perlu dibuat
dengan teliti dan memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak.
Dalam kes Federal Hotels Sdn Bhd dan KC
Fong & CT Mak (Award 113/89) mahkamah menetapkan: "... mahkamah sentiasa menyatakan setiap
pemberhentian kerja mesti berdasarkan kepada sebab yang adil. Majikan
bertanggungjawab untuk membuktikan bahawa pekerja itu telah melakukan
kesalahan. Keduanya, majikan mesti menunjukkan bahawa dia telah mengambil tindakan
yang betul berdasarkan kepada fakta yang dikenalpasti berkaitan kes berkenaan.
Manakala ketiganya, majikan mesti telah mengambil langkah melakukan penyiasatan
yang sepatutnya sebelum mengambil keputusan menberhentikan pekerja berkenaan,
yang mana berdasarkan kepada alasan yang terbaik. Akhir sekali, majikan juga
mesti membuktikan kepada mahkamah bahawa tindakan pemberhentian yang diambil
adalah adil berdasarkan kepada fakta-fakta kes.
Jika keputusan penyiasatan mendapati
pekerja tidak bersalah melakukan apa yang dipertuduhkan, mereka layak mendapat
gaji sepanjang digantung kerja. Dengan kata lain, mereka dianggap sebagai
meneruskan kerja seperti biasa sepanjang penggantungan itu. Oleh itu, biasanya
proses penyiasatan dilakukan dalam tempoh yang singkat untuk mengelak majikan
perlu membayar gaji sedangkan pekerja digantung tugas.
Proses penyiasatan juga dipercepatkan untuk
mengelak moral pekerja jatuh atau menanggung malu. Sepanjang dia digantung
tugas akan memberi kesan moral dan emosi yang bukan sedikit kesannya.
Manakala Seksyen 14(3) EA 1955 membolehkan
pemecatan tanpa notis jika wujud ancaman segera terhadap majikan atau untuk
mempertahankan diri atau terdedah kepada keadaan penyakit yang berbahaya hingga
hilang keupayaan pekerja daripada melakukan kerjanya.
Walau apapun peruntukan undang-undang,
Seksyen 14(1) A EA1955 menyatakan bahawa tindakan pemecatan mesti dilakukan
dengan cara adil dan mematuhi undang-undang dan setelah melalui proses
penyiasatan dalaman untuk membuktikan bahawa pekerja memang telah didapati
bersalah dalam tindakan yang dilakukan.
Jika perkara ini tidak dilakukan oleh
majikan, pekerja boleh mencabar tindakan itu di mahkamah dan mahkamah boleh
mengarah agar pekerja itu diambil bekerja semula. Perkara ini bertepatan dengan
peruntukan undang-undang di bawah Bahagian VI (Seksyen 20) IRA 1967 yang
menyatakan seperti berikut:
- Mana-mana pekerja sama ada ahli kepada
kesatuan pekerja atau tidak, boleh memohon secara bertulis kepada Pengarah
Perhubungan Industri untuk diambil bekerja semula.
- Permohonan agar pengambilambilan semula
itu mesti dibuat dalam tempoh 60 hari dari tarikh dibuang kerja. Jika
pemberhentian kerja dibuat secara pemberian notis, permohonan diambil semula
bekerja boleh dibuat dalam tempoh masa sebelum tarikh kuatkuasa buang kerja
itu, dan tidak boleh melebih tempoh 60 hari selepas tarikh kuatkuasa buang
kerja itu.
- Pengarah boleh cuba menyelesaikan perkara
itu dengan cara mana yang sesuai, tetapi jika tidak ada jalan penyelesaian,
maka dia boleh memaklumkan kepada menteri sepertimana diperuntukkan dalam
Seksyen 20 (2), yang mana kemudian perkara itu boleh dirujukkan pula kepada
Mahkamah Perundustrian untuk diselesaikan.
Dalam kes Aliah Yassin dan Chartered Bank
(Award 93/1981) mahkamah memutuskan seperti berikut: "majikan
berhak untuk menamatkan perkhidmatan pekerja sama ada dengan notis atau dengan
membayar gaji dalam tempoh masa yang berkenaan. Jika pembuangan kerja itu
dibuat seperti terma perkhidmatan, tetapi jika tidak terdapat dan tidak wujud
alasan, maka ia dianggap sebagai pemberhentian tanpa alasan atau sebab ...
Kebiasannya, pekerja yang didapati benar
telah melanggar syarat kerja akan dikenakan tindakan disiplin yang setimpal. Dalam
kes yang kecil, biasanya pekerja akan dikenakan tindakan disiplin seperti
potongan gaji, diturunkan pangkat dan sebagainya.
Namun, dalam kes yang terbukti melibatkan
satu kesalahan yang berat, tindakan pecat kerja menjadi pilihan kebanyakan majikan.
Pemecatan itu boleh dilakukan dengan dua kaedah iaitu dengan notis dan tanpa
notis.
Seksyen 14(1) EA 1955 membenarkan majikan
untuk memecat pekerja tanpa notis berdasarkan kepada salah laku yang mana
penyiasatan dalaman telah dilakukan berkaitan perkara itu.
Dalam satu kes, Great Wall Sdn Bhd dan Gan
Shang Eng (Award 241/1988), mahkamah telah menegaskan bahawa: "....
tindakan yang diambil oleh majikan yang memecat pekerja mesti berlaku adil dan
tepat. Ini kerana ia mesti dibuat berdasarkan kepada fakta kes sama
ada pekerja telah gagal melaksanakan tugas, cuai atau gagal menununjukkan
prestasi kerja yang baik.
No comments:
Post a Comment