Monday 17 September 2018

NIAT MENENTUKAN TARAF AMALAN


Setiap perbuatan bergantung kepada niatnya. Semua amalan dilakukan mesti dimulai dengan niat atau keyakinan diri apa yang dilakukan untuk melaksanakan perintah Allah. Taraf sesuatu perbuatan bergantung kepada niat ketika mula dan semasa melakukan perbuatan itu. 

Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat dan perhitungan ke atas amalan seseorang itu berdasarkan kepada niatnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Para ulama menjelaskan bahawa niat di dalam hati adalah roh bagi segala amalan yang ingin dilakukan manusia. Tidak mungkin badan dapat bergerak tanpa roh. Begitu juga tidak wujud keikhlasan tanpa niat yang ikhlas.

Tanpa niat, bermakna perbutan itu berlaku secara spontan. Apa yang dilakukan tidak dikira satu kebaikan jikapun apa yang dilakukan itu satu kebaikan. Dalam konsep undang-undang tidak mensabit kesalahan jika dilakukan tanpa niat.

Dalam kaedah fikah, amalan tanpa niat adalah batal atau tidak sah. Sebab itu, semua ibadat meletakkan niat sebagai rukun.

Dalam ibadat khusus seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji, niat mestilah dilakukan pada permulaan ibadat dan diteruskan sehingga selesai. Jika terlupa niat pada permulaan, maka ibadat itu tidak sah dan perlu diulangi pada permulaan semula dengan niat yang betul.

Tetapi, dalam melakukan kebaikan lain, niat untuk kebaikan boleh dilakukan pada bila-bila masa, yakni selepas menyedari apa yang dilakukan itu pada mulanya sekadar satu tindakan spontan. Soal balasan kebaikan hanya Allah yang menilainya. Allah mengetahui apa yang tersimpan di dalam hati kita sama ada ikhlas atau sebaliknya.     

Hendaklah diniatkan apa yang dilakukan adalah semata-mata kerana Allah. Apa yang dilakukan adalah sebagai tanda beribadat dan mengabdikan diri kepada-Nya. Apa yang dilakukan diharapkan agar dapat menempatkan diri sebagai hamba yang bertakwa.

Firman Allah bermaksud: “Tidak akan ciptakan jin dan manusia, melainkan hanya untuk beribadat kepada-Ku.” (Surah adz-Dzariyat, ayat 56).

Niat dalam hati mestilah sama dengan apa yang ingin dilakukan. Jangan niat lain tetapi yang lain pula dilakukan. Lainlah jika apa yang diniatkan itu tidak mampu dilakukan setelah mencubanya. Manusia tidak mampu menipu Allah apa yang tersimpan di dalam hati. 

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya. Kami lebih hampir kepadanya daripada urat lehernya.” (Surah Qaaf, ayat 16).

Sesuatu dianggap sebagai satu niat jika dilakukan dengan kerelaan diri sendiri. Sesiapa melakukan dengan sebab terpaksa tidak dianggap melakukan apa yang diniatkan. Jadi, tidak ada balasan kebaikan atas apa yang dilakukan secara terpaksa. 

Orang yang melakukan kebaikan kerana terpaksa tidak memperoleh balasan kebaikan. Dia hanya mendapat 'balasan' daripada orang yang menyebabkan dia terpaksa melakukan amalan itu. 

Kerja yang dilakukan dengan terpaksa bukan sahaja tidak mendapat balasan kebaikan, bahkan sukar untuk menghasilkan kejayaan. Apa yang dilakukan tidak secara bersungguh-sungguh. Pelakunya merasakan sudah memadai sekadar siap atau melepasi tahap minimun yang ditetapkan. 

No comments:

Post a Comment