Manusia diciptakan
Allah bertujuan untuk menjadi hamba-Nya. Oleh itu segala matlamat hidup yang
perlu dipatuhi oleh setiap Muslim ialah bagaimana untuk menjadi seorang hamba
yang mentaati sepenuhnya segala perintah Allah SWT.
Firman Allah dalam
surah adz-Dzariyat ayat 56 bermaksud: “Tidak Aku ciptakan jin dan manusia,
melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku.”
Sesungguhnya
kehidupan manusia tidak hanya setakat di dunia ini. Kehidupan yang sebenar dan
kekal ialah di akhirat. Dunia ini hanya persinggahan sebentar untuk
melaksanakan ‘ujian’ menentukan darjat setiap hamba-Nya.
Perumpamaan dunia ini
hanyalah pelabuhan untuk pelayar mendapat sebanyak mungkin bekalan sebelum
belayar di lautan luas. Ia juga seperti tempat rehat sementara yang bagi
pengembara mengumpul semula kekuatan sebelum meneruskan perjalanan.
Rasulullah bersabda
mengumpamakan dunia ini sekadar sepohon yang memberi tempat berteduh kepada
pengembara. Maksud sabda Rasulullah: “Apakah erti dunia bagiku. Hubunganku
dengan dunia ini laksana seorang pengembara yang sedang berjalan di bawah terik
matahari. Apabila melihat sepohon pokok yang dapat dia berteduh, maka dia
berada sejanak di situ. Tetapi seketika
kemudian dia meninggalkan tempat itu untuk meneruskan perjalanan.” - (Hadis
riwayat Tarmizi).
Kehidupan manusia di
dunia dizahirkan dengan adanya jasad atau anggota badan yang wujud dengan nyata
membolehkan ia dilihat dan disentuh. Jasad merupakan ‘kenderaan’ bagi roh
melaksanakan segala matlamat hidup.
Sedangkan kehidupan
sebenar manusia tertumpu kepada roh. Roh merupakan unsur yang wujud tanpa bolah
dilihat dan disentuh. Justeru kita mempercayai wujudnya roh berdasarkan
penjelasan dalam al-Quran dan hadis.
Firman Allah
bermaksud: “Katakanlah! Bahawa roh itu
daripada urusan Tuhanku. Dan kamu sekalian tidak diberikan pengetahuan kecuali
hanya sedikit.” - (Surah al-Isra, ayat 85). Dalam firman lain dijelaskan
tentang roh dimasukkan ke dalam jasad. Firman Allah bermaksud: “Setelah Aku
bentuk dengan sempurna, lalu Aku tiupkan ke dalamnya roh.” - (Surah al-Hijr,
ayat 29).
Akal manusia juga
menerima hakikat kewujudan roh berdasarkan perlu adanya satu ‘kuasa’ yang
membolehkan jasad hidup. Oleh itu kepercayaan tentang wujudnya roh turut
dipercayai oleh semua fahaman agama dan kepercayaan.
Roh dipisahkan
daripada jasad apabila tiba masa kematian manusia dan kemudian dipisahkan ke
alam barzah. Pada saat kematian di mana roh akan dicabut dari jasad akan
merasai keperitan mengikut amalannya.
Pedih dan ngerinya
saat ketika roh dicabut daripada jasad diumpamakan seperti pohon berduri
dimasukkan ke dalam badan, yang setiap satu durinya berkait dengan urat, lalu
ia ditarik keluar dengan kuatnya sehingga memutuskan apa yang terputus dan
meninggalkan apa yang masih tertinggal.
Kesakitan ketika
menghadapi malaikatulmaut dirasakan seperti tidak akan hilang. Diceritakan, Nabi Isa ketika ditanya kepada orang
mati yang dihidupkan semula dengan katanya: “Berapa lama kamu telah mati? Lalu
dijawab oleh yang mati itu: “Sejak empat ribu tahun lalu, tetapi belum hilang
rasa pedihnya maut.”
No comments:
Post a Comment