Semua negara
mengiystiharkan bahasa kebangsaan masing-masing. Di Malaysia, Bahasa Melayu
adalah bahasa kebangsaan.
Kedudukan ini
diperakui melalui peruntukan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan:
Perkara 152. Bahasa kebangsaan.
(1) Bahasa kebangsaan ialah bahasa
Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang
oleh Parlimen: Dengan syarat bahawa—
(a) tiada seorang pun boleh dilarang
atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada
mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan
(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini
boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri
untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum
lain di dalam Persekutuan.
Bahasa kebangsaan menjadi
asas perpaduan hubungan di antara rakyat. Hakikat itu diterima semua pihak. Semua
rakyat perlu mampu menguasai bahasa kebangsaan dengan fasih. Ini penting
terutama apabila melakukan urusan rasmi melibatkan individu berlainan kaum.
Biarpun, kerajaan
tidak menghalang pengajaran mana-mana bahasa di sekolah atau institusi
pendidikan, kelonggaran itu tidak seharusnya diambil kesempatan sehingga
mengabaikan penguasaan bahasa kebangsaan.
Malang sekali,
pengoperasian sekolah vernakular dilihat sebagai punca kaum tertentu gagal
berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan.
Sepatutnya, sekolah
vernakular, selain mementingkan bahasa kaum, mesti memastikan pelajarnya fasih
atau mampu berkomunikasi dalam Bahasa Malaysia. Mereka perlu melihat kepentingan
nasional dalam sistem pendidikan negara yang mana matapelajaran bahasa
kebangsaan perlu diutamakan.
Penguasaan bahasa
kebangsaan amat penting kerana ia berperanan menyatukan seluruh rakyat yang
berbilang kaum. Jika masing-masing kaum mengguna bahasa ibunda, bagaimana
bangsa lain untuk memahaminya.
Kaum lain perlu menghargai peluang
diberikan kerajaan dalam membenarkan sekolah vernakular terus beroperasi dengan
cara menjayakan matlamat kerajaan untuk memastikan setiap rakyat mampu
berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan.
Untuk mengatasi masalah penguasaan bahasa kebangsaan di
kalangan bukan Melayu, Kementerian Pendidikan digesa mengambil langkah proaktif
dengan segera bagi mengatasi masalah kelemahan penguasaan Bahasa Melayu dalam
kalangan pelajar bukan Melayu, khususnya di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
(SJKC).
Kementerian perlu
mencari jalan bagi mengatasi masalah itu. Bayangkan, walaupun sudah berada di
peringkat sekolah menengah, ada antara mereka tidak dapat menguasai dan
memahami Bahasa Melayu.
Mahu tidak mahu sebagai rakyat Malaysia, kita perlu menguasai
Bahasa Melayu yang menjadi bahasa kebangsaan. Hal ini bergantung kepada
kemahuan dan kehendak untuk belajar bahasa kebangsaan dan bukannya berkaitan
ketidakmampuan kerana bahasa Melayu sukar untuk diamalkan.
Buktinya, banyak rakyat asing yang datang ke Malaysia
mampu bertutur dengan baik dalam bahasa Melayu setelah beberapa bulan atau
tahun tinggal di Malaysia. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
No comments:
Post a Comment