Peranan masjid sebgai pusat pengembangan ilmu tidak dapat
dinafikan. Hal ini bermula sejak zaman Rasulullah SAW apabila masjid
menjadi tempat terawal perkembangan Islam. Rasulllah SAW menjadikan
masjid tempat untuk mengajar hal-hal ilmu keagamaan, ekonomi, perniagaan,
peperangan, undang-undang dan sebagainya.
Perkara ini turut dicontohi di tempat-tempat di mana Islam disebarkan
dan berkembang. Tidak terkecuali perkara ini berlaku di alam Melayu.
Pendakwah yang diterima menyebarkan agama Islam di sesuatu kawasan biasanya
diberi penghormatan untuk membina masjid dan dijadikan tempat pengajaran
ilmu-ilmu agama.
Memandangkan pendidikan awal berkaitan Islam tidak dilakukan secara
kelas formal, maka itu pendidikan di masjid biasanya dilakukan selepas waktu
sembahyang, terutama pada waktu antara Maghrib hingga Isya. Mereka
yang datang belajar tidak kita peringkat umur. Jadi, bidang ilmu
yang disampaikan lebih bersifat umum. Ia lebih kepada soal tauhid
dan perlaksanaan ibadah.
Apabila Islam semakin berkembang dan memerlukan kaedah pengajian lebih
tertumpu kepada bidang tertentu dan mendalam, maka kelas-kelas agama di masjid
diadakan secara khusus mula diperkenalkan. Maka itu, masjid tertentu
mula dikenali sebagai institusi pendidikan lebih formal yang dikendalikan oleh
ulama terkenal dan lebih teratur.
Contoh masjid yang menjadi pusat perkembangan pendidikan Islam ialah
Masjid Kota Bharu. Masjid Kota Bharu muncul sebagai pusat pengajian dan
keilmuan terpenting di Kelantan dan seluruh Nusantara. Di Masjid Muhammad
pernah menjadi pusat tahfiz pengajian al-Quran dengan kerjasama JAKIM.
Masjid Besar Kota Bharu atau kini dikenali Masjid Muhammadi mula dibina
pada tahun 1921 (menggunakan batu) menggantikan bangunan
kayu. Masjid tersebut siap sepenuhnya pada tahun 1931. Ia
dianggap bangunan tercantik di Kota Bharu dan di antara bangunan terawal
mendapat bekalan elektrik sepenuhnya.
Kewujudan Masjid Besar Kota Bharu menyerlahkan fungsi masjid sebagai
pusat perkembangan ilmu. Berhampiran bangunan Masjid Besar Kota
Bharu dan kawasan sekitar telah wajud beberapa pusat pengajian Islam dan pusat
pentadbiran Islam.
Di sinilah beberapa ulama besar Negeri Kelantan telah mengajar pelbagai
ilmu agama. Di antaranya ialah Tuan Tabal (1840-1891), Haji Wan Ali Kutan
(1837-1912) dan Tok Kenali(1868-1933). Sistem pengajaran di masjid ini
mempunyai persamaan dengan pengajaran di Masjidil Haram, Makkah di mana pelajar
akan ke Makkah untuk menyambung pelajaran mereka setelah tamat pengajian di
masjid ini.
Masjid ini menjadi pusat penyebaran ilmu agama yang masyhur di Nusantara
sehingga Kelantan dikenali sebagai "Serambi Mekah".
Dari sudut
pengisian, sehingga ke hari ini, asas pengajian ilmu seperti kaedah yang
diperkenalkan oleh Tok Kenali puluhan tahun lalu kekal menjadi keistimewaan
Masjid Muhammadi.
Sehingga
sekarang di Masjid Muhammadi masih mengadakan sesi ‘tadahan’ (pengajian) kitab
dari pukul 7.00 hingga 8.00 pagi setiap hari mengumpulkan ‘murid-murid’
daripada latar belakang berbeza yang mahu membaca dan mendalami kitab daripada
pelbagai genre ilmu.
Setiap kitab
fekah, tasawuf, tafsir dan hadis contohnya Kitab Tafsir An-Nasafi dan Feqah
Al-Mahalli ini akan ditelaah dari kulit ke kulit bersama tenaga ilmuan
berkaliber yang kami jemput.
Penuntutnya
terdiri daripada golongan pendidik, profesional dan pesara akan membaca dalam
bentuk halaqah ilmu sama seperti pengajian sistem pondok dan tidak akan
melangkau mana-mana bab pun sehinggalah mereka menghabiskan satu-satu kitab.
No comments:
Post a Comment