Thursday 28 February 2019

PANTAI NDO MENJADI TUMPUAN PENDUDUK TUMPAT

Nama Pantai Ndo atau dalam dialek Kelantan dikenali Pata Ndo agak terkenal apabila seorang pengusaha menjadikan kawasan itu tempat dia 'menunggu' pelanggan secara berkala setiap minggu yang mana iklan mengenainya disiarkan di stesen radio tempatan.

Namun, ramai hanya mengenai namanya berdasarkan kepada siaran iklan itu, tanpa pengetahui secara tepat lokasi itu. Tentu ramai menyangka bila disebut 'Pantai Ndo' menyangka ia kawasan pantai yang yang mengadap ke laut luas.

Tentu ramai bertanya, kalau bukan mengadap ke laut luas, mengapa nama tempat itu dipanggil pantai. 

Mengikut cerita orang dahulu, tempat itu memang asalnya mengadap laut luas dan layak dipanggil pantai. Namun, hasil pemendapan lumpur dan tumbuhnya pokok nipah dan bakau, lama kelamaan terbentuk 'pulau' di hadapan Pantai Ndo yang menjadikan tempat itu tidak lagi sebagai pantai. Biarpun kawasan itu bukan lagi pantai, nama asal masih digunakan sampai sekarang. 

Perkataan 'ndo' pula ialah merujuk kepada buaian dalam dialek Kelantan. Pada masa dahulu, di tempat itu terdapat beberapa buaian dan jongkang jongkit sebagai taman permainan. 

Walaupun di situ juga terdapat jongkang jongkit atau dalam dialek Kelantan dipanggil conget cakdong, nama ndo lebih mudah disebut. Bayangkan jika nama Pantai Conget Cakdong digunakan.

Selain itu terdapat juga kerusi batu yang biasa kita lihat dalam filem zaman P Ramlee.  

Pantai Ndo terletak di hujung bandar Tumpat yang telah dimajukan sebagai tempat rekreasi. Terletak di tepi sungai (bukan pantai) menjadikan Pantai Ndo sesuai dijadikan lokasi acara padang dan sungai.

Pembinaan benteng konkrit di tepi sungai memberi keselesaan dan selamat untuk pengunjung berada di tepi sungai. Selain itu ia menjadi pengkalan untuk bot dan perahu berlabuh di situ.

Tepi tebingan sungai itu dijadikan lokasi pasar terapung. Pantai Ndo juga menjadi lokasi untuk Pasar Ramadan Bot yang memberi peluang penduduk dari pulau sekitar lembangan Sungai Kelantan seperti Pulau Seratus, Pulau Timun, Teluk Renjuna dan beberapa kampung lain memasarkan produk keluaran masing-masing dari atas bot.

Kawasan tersebut juga dijadikan lokasi perlumbaan perahu panjang. Terdapat juga perkhidmat bot untuk menyusuri kawasan sungai yang damai dan melihat kawasan hutan nipah.

Dengan daya tarikan itu, Pantai Ndo menjadi lokasi kunjungan ramai.

No comments:

Post a Comment