Thursday 28 February 2019

SEJARAH AMALAN KAHWIN MUDA

Istilah kahwin muda biasanya merujuk kepada pengantin wanita yang dketika dikahwinkan berumur di antara tujuh sehingga 14 tahun, manakala pengantin lelaki pula telah lanjut usia. Berlainan dengan perkahwinan kanak-kanak yang mana kedua-dua pengantin masih berusia kanak-kanak dan ia dilakukan atas dasar adat atau budaya setempat. 

Banyak sejarah besar membuktikan memang wujud berlaku perkahwinan muda. Ia dilakukan hampir di seluruh bahagian dunia iaitu di Eropah, Asia, Afrika dan Amerika. 

Antara sejarah perkahwinan muda ialah: 
- Saint Augustine (350Masihi), seorang paderi Kristian, menikahi kanak-kanak perempuan berumur 10 tahun.
- King Richard II (1400M), seorang Raja England dan Lord of Ireland, menikahi kanak-kanak perempuan berumur 7 tahun.
- Henry VIII (1500M), Raja England, menikahi kanak-kanak perempuan berumur 6 tahun.
- Dalam Bible, “… but save for yourselves every GIRL who has never slept with a man.” (Numbers 31: 17-18)
- Dalam Ensiklopedia Katolik, Mary (Maryam), ibu kepada Jesus (Nabi Isa), berumur 12 tahun ketika bernikah dengan Joseph yang berumur 99 tahun.
- Sebelum tahun 1929, para orang besar Gereja England boleh bernikah dengan orang (atau kanak-kanak) perempuan berusia 12 tahun di Britain.
- Sebelum tahun 1983, undang-undang Katolik membenarkan paderi untuk bernikah dengan orang (atau kanak-kanak) perempuan berusia 12 tahun di Britain.
- Ramai orang tidak tahu bahawa di Amerika Syarikat pada 1880, umur minimum untuk bernikah adalah 7 tahun di Delaware dan di California, umur minimum adalah 10 tahun.
- Bahkan sekarang, umur dibenarkan bernikah adalah 12 tahun di Massachusett (MA), 13 tahun di New Hampshire (NH) dan 14 tahun di New York (NY).

Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment