Umumnya pemikiran liberal ini mempunyai tiga
asas iaitu:
Kebebasan. Berdasarkan asas kebebasan ini
bermaksud setiap individu bebas untuk melakukan apa sahaja perbuatan yang ingin
dilakukan. Pihak pemerintah atau kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk membuat
peraturan atau tegahan.
Perbuatan yang dilakukan hanya mampu dibatasi
atau disekat oleh undang-undang yang dibuat oleh individu itu dan tidak terikat
dengan peraturan agama.
Individualisme. Aspek
individualisme ini mengandungi dua pengertian, iaitu pengertian mengenai sikap
keakuan (ananiyah) dan cinta terhadap diri sendiri. Pemahaman ini menguasai
pemikiran orang Eropah sejak zaman kebangkitan Eropah sehingga abad ke-20
Masihi.
Pengertian kedua bermaksud kemerdekaan diri
dan ini adalah fahaman baharu dalam anutan liberalisme yang dipanggil sebagai
pragmatisme.
Rasionalis (keutamaan menggunakan akal).
Penggunaan rasionalisasi atau dalam bahasa Arab disebut sebagai 'aqlaniyyun',
iaitu mendewakan akal. Ini bermaksud penggunaan akal semata-mata dalam mencari
dan mencapai sesuatu kepentingan dan manfaat tanpa memerlukan kekuatan yang
lain.
Perkara ini dapat dilihat berdasarkan perkara
seperti berikut:
(a) Kebebasan adalah hak yang dibangunkan
atas kepentingan kebendaan semata-mata dan ia dapat diperoleh melalui
penggunaan akal semata-mata.
(b) Urusan negara dipisahkan dengan hubungan
dan keyakinan agama, kerana kebebasan mereka percaya, sesuatu perkara itu tidak
dapat diperoleh melainkan dengan usaha melalui kekuatan fizikal dan kekuatan
akal semata-mata.
Mereka juga beranggapan, pihak pemerintah
berkewajipan melindungi rakyat kerana pada pandangan mereka, negara terbentuk
untuk menjaga hak asasi setiap individu dan negara perlu terpisah dari agama
dan pemikiran mazhab sedia ada.
Berdasarkan kepada fakta dan kefahaman
mereka, jelas kumpulan liberal ini hanya sebahagian kumpulan fahaman
sekularisme yang dibangunkan di atas sikap berpaling daripada syariat Allah
sebenar, kufur kepada ajaran dan petunjuk Allah dan rasulnya serta menghalang
manusia lain mengikut syariat Allah sebenar.
Berdasarkan fakta, sejarah fahaman liberalisme
ini mula masuk ke dalam fahaman dan pegangan Muslimin melalui penjajah Eropah
dan juga penjajahan melalui pemikiran, disebut sebagai 'ghazwatul-fikr'.
Gerakan pemikiran tokoh Barat mula menyerap
dalam pemikiran orang Islam melalui pendekatan modenisasi serta menstrukturkan
agama agar sesuai dengan modenisasi Barat.
Oleh sebab itu pemikiran mereka berbeza-beza,
sesuai dengan pengetahuan mereka terhadap modenisasi Barat. Golongan ini terus
menjadikan akal sebagai sumber hukum dan asas kepada fahaman liberal.
Golongan ini juga bersepakat mengutamakan
logik akal daripada menggunakan al-Quran dan al-Hadis dalam hujah.
Ada dalam kalangan kumpulan liberal secara
terus terang mengungkapkan niat mereka menghancurkan Islam kerana terpengaruh
pemikiran liberalisme dan juga sekular.
Ada yang berusaha membina keraguan dalam
kalangan orang Islam dengan menggunakan fakta dan istilah mengelirukan atau
dengan cara memutarbelitkan fakta dan realiti ajaran Islam dengan gaya dan
pemikiran gerakan mereka.
Mereka memilih orang sesat dan keliru sebagai
ketua atau jurucakap dan mereka menganggap ulama atau cerdik pandai Islam orang
yang konservatif dan tidak tahu hak asasi manusia.
Hakikat sebenarnya, golongan liberalisme ini
ingin mengajak Muslim mengikut pemikiran Barat disebut sebagai westernisasi,
sekali gus menghilangkan akidah Islamiah dalam diri umat Islam.
Ini juga adalah satu jalan memudahkan musuh
Islam menghancurkan Islam, sehingga mereka anggap fahaman liberal suatu yang
mendesak, penting serta sangat sesuai dengan kemajuan Islam untuk masa hadapan.
Begitulah usaha yang bersungguh-sungguh
mereka lakukan untuk melemahkan Islam dengan memasukkan nilai liberalisme dan
kemanusiaan dalam ajaran Islam dan juga akidah umat Islam.
Hasrat itu diungkapkan oleh seorang
orientalis bernama Gibb yang menyebut, "reformasi adalah program utama
dari liberalisme Barat. Kita mengharapkan agar orientasi itu sebagai kaedah
satu cara baharu untuk memasukkan nilai-nilai liberalisme dan humanisme dalam
diri umat Islam".
Secara jelasnya fahaman liberalisme adalah
pemikiran asing yang cuba masuk dalam aliran pemikiran Islam. Pemikiran ini
menafikan wujudnya hubungan antara agama dengan kehidupan. Golongan ini
menganggap agama sebagai rantai yang mengikat kebebasan hingga ia perlu dibuang.
Pemikir dan perintis fahaman liberal menyusun
teras fahaman di luar garisan agama sehingga berani menyatakan, ada hubungan
dengan agama walaupun jauh menyimpang daripada ajaran agama sebenar.
Amat menghairankan wujud golongan
mempertahankan fahaman liberalisme dan sanggup menyatakan fahaman Islam liberal
sedangkan ia bertentangan dengan Islam.
No comments:
Post a Comment