Wednesday 27 February 2019

TEMU LAWAK BANYAK KHASIAT

Khasiat temulawak lebih banyak dari ginseng. Temulawak memiliki lebih dari 100 komponen, sementara ginseng terbatas. Komponen aktif kurkuminoid dan beberapa komponen minyak atsiri berkhasiat sebagai antioksidan, antiradanga, antibakteri, antihepatotoksik, antikolesterol, antikanser dan anti pembekuan darah.

Aktiviti imunomodulator dari kurkumin (salah satu kandungan dalam kurkuminoid) juga dapat meningkatkan daya tahan tubuh terhadap serangan penyakit.

Hasil penelitian membuktikan temulawak tidak memiliki kesan sampingan seperti ubat anti inflamasi kimia yang harganya jauh lebih mahal.

Penggunaan temulawak secara rutin, juga dapat melancarkan darah sehingga baik untuk mencegah stroke.

Temulawak dapat diminum dengan cara direbus atau dijadikan jus dengan ditambahkan madu, limau nipis atau asam.

Penggunaan temulawak bagi sesetengah penduduk Malaysia telah diwarisi secara turun temurun. Hasilnya mereka lebih sihat. Sementara itu, penyelidikan mengenai manfaat temulawak telah banyak dilakukan.

Dengan terdapatnya bukti-bukti ilmiah tersebut diharapkan dapat meningkatkan penerimaan masyarakat terhadap ubat tradisional ini.

Secara umumnya manfaat temulawak dapat dibahagikan kepada tujuh bahagian, iaitu memperbaiki nafsu makan, memperbaiki fungsi pencernaan, memelihara fungsi hati, mengurang masalah sendi dan tulang, menurunkan lemak darah, antioksidan dan membantu memelihara kesihatan serta mencegah penggumpalan darah.

Sebahagian masyarakat di Nusantara mengamalkan meminum rebusan temulawak segar yang dicampur  dengan asam jawa atau perahan limau nipis. Minuman ini mereka jadikan sebagai alternatif atau ganti kepada minuman teh.

No comments:

Post a Comment