Monday 30 September 2019

PELAKU JENAYAH TIADA KAITAN DENGAN AGAMA


Umat Islam perlu menunjukkan contoh yang baik, bukan mencari salah atau mencetuskan pergaduhan. Sekiranya wujud insiden menimbulkan perselisihan, ia perlu ditangani dengan bijaksana.

Perkara salah dan dianggap jenayah sepatutnya dilihat sebagai perbuatan menyalahi undang-undang, bukan mengaitkannya dengan kaum atau agama pelaku.

Justeru, jika yang melakukan jenayah itu orang Islam atau orang bukan Islam, jangan sekali-kali dikaitkan keseluruhan bangsa kerana individu yang melakukan perbuatan itu yang perlu dihukum.

Jika pelaku jenayah itu dalam kalangan orang bukan Islam, individu terbabit yang patut dihukum dan bukan seluruh bangsanya.

Andai ada orang Islam yang sengaja melakukan perkara menyakiti orang bukan Islam, kenapa hendak menarik kemarahan terhadap semua orang Islam?

Masalah sekarang, apabila timbul sesuatu perkara termasuk jenayah, kita melihat dari sudut selain kesalahan undang-undang. Ini ditambah ada pihak sengaja memanaskan keadaan.

Rasulullah SAW melarang umat Islam menghina agama lain atau mencampuri urusan agama mereka seperti Baginda menegaskan bukan Islam tidak boleh mencampuri urusan Islam.

Islam sejak awal sudah membuat penegasan mengenai hubungan dengan penganut agama lain. Firman Allah SWT: “Untukmu agamamu, dan untukku, agamaku.” (Al-Kafirun: 6) 

No comments:

Post a Comment