Kandungan makalah ini
membincangkan mengenai definisi wahyu dengan beserta dalil-dalinya. Ini
penting bagi menjelaskan kekeliruan difinisi umum yang difahami kebanyakan
orang bahawa setiap ayat adalah wahyu, sesuai dengan takrif bahawa sesuatu yang
disampaikan kepada Nabi Muhammad SAW adalah wahyu.
Malah banyak orang memahami bahawa wahyu hanya diterima oleh para nabi dan rasul sahaja. Perkataan wahyu menurut difinisi Kamus Dewan Edisi Keempat ialah firman (kalam) Allah SWT yang dibacakan kepada nabi dan rasul-Nya yang disampaikan sama ada melalui malaikat (Jibril) ataupun tanpa melaluinya.
Para ulama telah
memberi banyak difinisi lain berkaitan perkataan wahyu yang kata asalnya dari
bahasa Arab ‘al-wahy’ yang diertikan; suara, tulisan isyarat, paham dan
bisikan yang tersembunyi dan cepat. Maka, secara etimologinya, wahyu ialah
penyampaian daripada Tuhan kepada manusia pilihan-Nya tanpa diketahui orang
lain, agar diteruskan kepada umat manusia untuk dijadikan sebagai pegangan
hidup di dunia atau di akhirat.
Secara termonologi,
wahyu diertikan sebagai pemberitahuan Allah SWT kepada hamba-Nya yang terpilih
mengenai segala sesuatu yang Dia kehendaki untuk disampaikan, baik berupa
petunjuk atau ilmu. Proses penyampaiannya secara rahsia dan tersembunyi yang
tidak disampaikan kepada manusia biasa.
Muhammad Abduh
mendefinisikan wahyu di dalam Risalatut Tauhid adalah pengetahuan yang didapati
oleh seseorang dari dalam dirinya dengan disertai keyakinan bahawa pengetahuan
itu datang dari Allah SWT, melalui perantara ataupun tidak, sama ada dalam
bentuk suara atau tidak.
Biarpun difinisi itu
ada persamaan dengan maksud suara hati atau gerak hati, namun ‘keyakinan bahawa
pengetahuan itu datang dari Allah’ membezakan suara hati dengan wahyu.
Allah SWT menjelaskan
dalam al-Quran bahwa wahyu merupakan sebuah hakikat dan kebenaran. Perkara
ini terdapat dalam beberapa ayat al-Quran yang dinisbahkan kepada Nabi
SAW.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: “Dan sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan
semesta alam, Dia dibawa turun oleh Ar-Ruh Al-Amin (Jibril), ke dalam hatimu
(Muhammad) agar kamu menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi
peringatan.” (Surah asy-Syuara ayat 192-194).
Perkataan "wahyu" juga dikatakan berasal dari kata dalam Bahasa
Arab yang berasal daripada perkataan "awha" bermaksud; inspirasi
daripada orang lain atau arahan seseorang. Maka, wahyu ialah perintah
Allah SWT yang disampaikan kepada para Rasul-Nya.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana
Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami
telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yakub dan anak
cucunya, Isa, Ayub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada
Daud.” (Surah Al-Baqarah, ayat 163)
Nabi Muhammad SAW menerima wahyu yang disampaikan melalui perantaraan
Jibril. Wahyu pertama yang diterima oleh Nabi Muhammad SAW ialah lima ayat dari
surah Al-Alaq yang menjadi petanda permulaan tugas sebagai nabi dan
rasul. Bermula detik itu, Nabi Muhammad SAW secara beransur-ansur selama 22
tahun 2 bulan dan 22 hari, iaitu sembilan tahun di Makkah dan 13 tahun di
Madinah.
Ayat-ayat al-Quran
terdapat sebanyak 6236 ayat (sebahagian ulama menyatakan 6,666 ayat) melibatkan
74,437 kalimat dan 325,345 huruf. Setelah dikumpulkan, ia dibahagikan
kepada 30 juz dan 114 surah.
Selain itu, wahyu
juga ditakrif sebagai satu isyarat. Hal ini diambil dari kisah yang
berlaku kepada Nabi Zakaria seperti yang disebut dalam surah Maryam ayat 10-11
yang bermaksud: “Zakaria berkata: “Ya Tuhanku, berilah aku suatu tanda. “Tuhan
berfirman: “Tanda bagimu ialah bahawa kamu tidak dapat bercakap-cakap dengan
manusia selama tiga malam, padahal kamu sihat.” Maka ia keluar dari mihrab
menemui kaumnya, lalu ia memberi isyarat kepada mereka, hendaklah kamu
bertasbih pada waktu pagi dan petang.”
Manakala itu, tokoh
pemikir Islam dan pengasas gerakan modernisme, Muhammad Abduh mendefinisikan
wahyu di dalam Risalah at-Tauhid adalah pengetahuan yang
didapati oleh seseorang dari dalam dirinya dengan disertai keyakinan bahawa
pengetahuan itu datang dari Allah SWT melalui perantara ataupun tidak.
Berkaitan wahyu
disampaikan tanpa perantaraan, sepertimana dijelaskan sebelum ini, ia bukan
satu gerakhati seperti yang orang biasa merasainya. Ia adalah sesuatu
keistimewaan yang diberikan kepada individu tertentu.
Perkara ini seperti
yang dialami oleh ibu Nabi Musa seperti mana dijelaskan Allah SWT dalam firman
yang bermaksud: “Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa; "Susuilah dia, dan
apabila kamu khawatir terhadapnya maka letakkan dia ke sungai (Nil). Dan
janganlah kamu bimbang dan janganlah (pula) bersedih hati, kerana sesungguhnya
Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) dari
para rasul." (Surah Al Qashash, ayat 7)
Mannaa Khalil
al-Qattaan dalam bukunya “Studi Ilmu-ilmu al-Quran” turut mentakrifkan bahawa
wahyu ialah ilham yang diberikan secara langsung kepada seseorang untuk
melakukan sesuatu tindakan.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: “Dan (ingatlah), ketika Aku ilhamkan kepada pengikut Isa yang setia:
"Berimanlah kamu kepada-Ku dan kepada rasul-Ku." Mereka menjawab:
Kami telah beriman dan saksikanlah (wahai rasul) bahawa sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang patuh (kepada seruanmu)." (Surah al- Maaidah, ayat
111)
Ilham bukan saja
diberikan kepada manusia, bahkan ilham ini turut diberikan kepada binatang atau
serangga.
Firman Allah SWT
dalam surah an-Nahl ayat 68 yang bermaksud: ‘Buatlah sarang di
bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di rumah-rumah yang didirikan manusia.”
(Surah an-Nahl, ayat 68)
Sebenarnya, selain
para malaikat, nabi dan orang tertentu, serta haiwan, turut menerima wahyu
ialah langit dan bumi. Berkaitan langit menerima turut menerima wahyu
dijelaskan dalam surah Fushshilat ayat 12 yang bermaksud: “Maka Dia
menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit
urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang
cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan
Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.”
Manakala penyataan
bahawa bumi turut menerima wahyu ialah seperti firman Allah SWT yang bermaksud:
"Apabila bumi diguncangkan dengan guncangannya (yang dahsyat), dan bumi
telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung) nya, dan manusia
bertanya, "Mengapa bumi (jadi begini)?", pada hari itu bumi
menceritakan beritanya, kerana sesungguhnya Tuhanmu telah mewahyukan kepadanya.
(Surah Az-Zalzalah, ayat 1-5)
No comments:
Post a Comment