Terdapat
syarat jual beli yang perlu dipatuhi agar menepati syarak. Jual beli
ditakrifkan sebagai "pertukaran sesuatu harta dengan harta yang lain bagi
tujuan pemilikan kekal (al-Khin, et al, 2004).
Jual
beli termasuk perkara dijelaskan dalam al-Quran. Firman Allah bermaksud:
"Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba."
(Surah al-Baqarah, ayat 275).
Tegas
di sini, pertukaran harta antara pihak berakad perlu berlaku dalam jual
beli untuk tujuan pemilikan. Jika tidak berlaku pertukaran harta, maka
tidak dianggap satu jual beli. Harta itu dalam bentuk berbeza dan
mempunyai kepentingan berbeza. Harta itu perlu memenuhi maksud harta
berdasarkan syarak.
Pertukaran
wang dengan wang, walaupun dalam bentuk dominasi berbeza, contohnya A menyerah note RM10 kepada B, dan B membalasnya dengan 10 keping note RM1, ia
bukan satu bentuk jual beli. Ini kerana ia barang yang sama dan
melibatkan nilai yang sama.
Dalam
urusniaga melibatkan pertukaran dua barang berbeza jenis, ia dianggapkan
pertukaran dua harta kerana mempunyai 'nilai' berbeza dan manfaat juga
berbeza. Sebiji kelapa ditukar dengan sekilo gula boleh dianggap
satu jual beli yang sah. Jual beli jenis ini dikenali perniagaan batter, yakni
barang ditukar dengan barang.
Syarat
lain berkaitan dengan penjual dan pembeli, yang mana kedua-duanya
adalah baligh, berakal dan boleh menguruskan harta dengan baik. Jual
beli melibatkan orang gila tidak sah, sama ada sebagai penjual atau
pembeli.
Perkara ini bagi mengelak berlaku penipuan dalam jual beli yang boleh menimbulkan kerugian bagi pihak yang tidak berakal dan tidak mampu mengurusakan harta itu. Mereka bukan saja mungkin ditipu dari segi harga, bahkan mungkin membeli sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat, malah mendatangkan bahaya.
Perkara ini bagi mengelak berlaku penipuan dalam jual beli yang boleh menimbulkan kerugian bagi pihak yang tidak berakal dan tidak mampu mengurusakan harta itu. Mereka bukan saja mungkin ditipu dari segi harga, bahkan mungkin membeli sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat, malah mendatangkan bahaya.
Pihak
berkenaan juga bebas melakukan pilihan semasa
berakad. Tidak ada paksaan atau wajib dilakukan. Jual
beli dengan paksaan tidak sah. Contohnya, jika penjual tidak mahu
menjual, maka pembeli tidak boleh memaksanya, walaupun dibayar dengan harga
yang lebih mahal.
Memandangkan
pertukaran itu melibatkan dua pihak, maka penjual dan pembeli mestilah orang
berlainan. Mereka mempunyai kepentingan dan kehendak berlainan
atas tujuan pertukaran itu. Pembeli ingin memperoleh barang dijual itu,
sedangkan penjual ingin mendapat balasan dalam bentuk wang atau sesuatu nilai
tukaran yang dipersetujui bersama.
Satu
lagi syarat melibatkan penjual dan pembeli yang perlu dipenuhi ialah boleh
melihat. Ini bagi memastikan penjual atau pembeli mengetahui dengan
jelas apa yang dijual atau dibeli. Maka orang buta tidak boleh
melakukan urusan jual beli. Ini mengelak daripada berlaku penipuan dan
penganiayaan terhadap orang buta.
Syarat
jual beli seterusnya ialah adanya ijab dan qabul sebagai syarat
sah. Ijab dan qabul itu mestilah dinyatakan dengan jelas, ada
persamaan antara ijab dan qabul dan tiada pemisah. Perkataan
akad itu hendaklah bersifat kekal dan pemilikan mutlak. Tidak
dianggap akad jual beli jika dikatakan pemilikan terhadap barang dijual itu
hanya untuk tempoh tertentu atau hanya untuk kegunaan tertentu
sahaja. Contoh, sebuah kereta yang dijual kepada pembeli hanya untuk
sehari adalah tidak sah. Ia lebih memenuhi kaedah
sewaan.
Syarat
lain dalam jual beli adalah berkaitan dengan barang jualan itu. Barang
yang hendak dijual beli mesti wujud. Tanpa kewujudan barang jualan, maka
tidak mungkin berlaku jual beli. Jadi tidak sah jual beli bagi
buah-buahan di pokok yang baru berbunga, kerana buahnya belum wujud dan belum
boleh digunakan.
Syarat
lain ialah barang itu boleh diserahkan dan diketahui tentangnya oleh pihak
berakad. Contohnya, jika urusniaga itu melibatkan kereta, maka
sepenjual dan pembeli mengetahui apa itu kereta, kegunaannya serta
perkara-perkara lain yang berkaitan dengan sebuah kereta.
Barang
itu ada nilai dan manfaat kepada pembeli. Nasi basi tidak sah untuk
dijual beli kerana ia tidak boleh dimakan dan tidak mendatangkan apa-apa
manfaat kepada pembeli. Tetapi, jika pembeli membeli nasi basi itu atas
tujuan untuk dijadikan makanan kepada haiwan ternakannya, maka wujud manfaat di
situ, dan jual beli itu sah.
Syarat
barang terakhir adalah ia berada di bawah kuasa penjual. Di bawah kuasa pembeli
bermakan dia boleh menentukan apa boleh dilakukan terhadap barang
itu. Kereta yang masih dalam sewa beli tidak boleh dijual, kerana kuasa
atau hak terhadap kereta itu masih di bawah institusi kewangan, walaupun pada
daftar pemilikan dinyatakan atas nama
seseorang.
Aktiviti
perniagaan membentuk hubungan paling penting sesama manusia. Tidak
ada hari tanpa wujud perniagaan. Perniagaan wujud sejak manusia hidup
secara bermasyarakat. Ini kerana keperluan manusia berbeza-beza atau
banyak, sedangkan kemampuan menghasil sendiri amat terhad. Petani
menghasilkan hasil pertanian memelukan ikan yang ditangkap oleh nelayan,
sedangkan nelayan pula ingin hasil pertanian. Maka, mereka boleh
melakukan pertukaran barang.
Apabila
wujud sistem matawang, maka pertukaran itu dilakukan menggunakan
matawang. Ia memudahkan urusan jual beli dan mempelbagaikan hasil
barang yang boleh diniagakan.
Memandangkan
betapa penting aktiviti perniagaan, maka terdapat lebih 500 buah hadis daripada
Rasulullah SAW membincangkan atau memperkatakan mengenai
perniagaan. Dalam al-Quran juga tidak terkuali menyebut mengenai
perniagaan agar ia berlaku secara adil dan mengelak berlaku penindasan.
Justeru,
perkara penting ini perlu diperhalusi secara jelas agar tidak berlaku
kecelakuan atau menimbulkan suasana tidak baik dalam urusan jual
beli. Sesungguhnya, Islam tidak memisahkan kehidupan seharian dengan
panduan agama.
Apabila
ada sesuatu amalan baru dalam urusan kehidupan seharian, termasuk berkaitan
jual beli, maka para faquha akan mengkajinya agar tidak bertentangan dengan
syarak. Maka, satu garis panduan dibuat agar dipatuhi penganut
Islam.
Begitulah dalam urusan jualan atas talian yang semakin berkembang sekarang. Umat Islam tidak seharusnya hanya menjadi pengguna, tetapi perlu juga mengambil kesempatan menjadi penjual melalui atas talian yang menjanjikan pulangan yang lumayan dan mudah.
Begitulah dalam urusan jualan atas talian yang semakin berkembang sekarang. Umat Islam tidak seharusnya hanya menjadi pengguna, tetapi perlu juga mengambil kesempatan menjadi penjual melalui atas talian yang menjanjikan pulangan yang lumayan dan mudah.
Peraturan itu bukan menyusahkan atau menghalang kebebasan, tetapi satu pemangkin menjadikan jual beli lebih tersusun, selamat dan menjaga kepentingan pihak-pihak terlibat.
No comments:
Post a Comment