Insan bersifat pemaaf dan berhati mulia ini tidak hanya memaafkan apabila pelakunya
memohon maaf, bahkan bersikap terbuka. Sifat pedendam adalah penyakit jiwa yang
boleh merebak mendatangkan pelbagai sifat negatif lain dalam diri. Jadi,
sesiapa ingin membersihkan diri daripada sifat negatif haruslah terlebih dahulu
membuang sifat dendam.
Sifat pemaaf adalah lawan sifat pedendam yang membersihkan kekotoran hati.
Melaluinya, insan pemaaf tidak merasa apa-apa dendam terhadap orang lain. Dia
telah memaafkan perkara yang lalu, sedang berlaku dan mungkin juga apa yang
akan berlaku.
Orang yang kuat menahan sifat marahnya dan suka pula memaafkan orang lain.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang-orang yang menahan amarahnya serta
memaafkan (kesalahan) orang.” (Surah ali-Imran, ayat 134)
Rasulullah pernah menjelaskan bahawa
orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal
perasaannya ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang tidak
jelas emosi marahnya itu.
Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang
kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang
marah.” (Hadis
riwayat Imam Ahmad)
Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah
supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan. Sifat marah berkaitan dengan
keadaan aktif atau peluang yang boleh dilakukan pada waktu itu. Mereka yang
duduk lebih stabil emosinya atau peluang melakukan sesuatu menjadi terbatas
berbanding mereka yang duduk.
Berdasarkan perkara itulah, Rasulullah memberi panduan untuk mengawal
kemarahan jika berdepan dengan situasi berpotensi menyebabkan perasaan marah
meletup. Apa yang diajarkan oleh Rasulullah itu dijadikan amalan dalam ilmu
psikologi moden hari ini.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Jika salah seorang antara kalian marah sedang
pada saat itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Namun jika
tidak hilang juga marahnya, maka hendaklah ia berbaring.” (Hadis riwayat Imam
Ahmad)
Selain itu, mereka yang sedang marah juga boleh memadamkan kemarahannya
dengan berwuduk. Dua perkara kelebihan wuduk, pertamanya membersihkan diri
daripada kekotoran hati, dan keduanya secara fizikal menyejukkan hati yang
melahirkan ketenangan.
Hadis diriwayatkan Abu Daud bermaksud: “Sesungguhnya marah itu daripada
syaitan dan sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api, dan api itu hanya
dapat dipadamkan dengan air. Oleh kerana itu, jika salah seorang daripada kamu
marah, maka hendaklah ia berwuduk.”
Mereka yang berjaya menahan amarahnya supaya tidak merebak akan mendapat
ganjaran di sisi Allah di dalam syurga kelak, di mana mereka boleh memilih
mana-mana bidadari yang mereka sukakan.
Perkara ini dijelaskan Rasulullah melalui sabda yang bermaksud: “Barang
sesiapa menahan amarahnya pada hal ia mampu untuk menumpahkannya, maka Allah
akan memanggilnya di hadapan para pemimpin makhluk, lalu Allah memberinya
kebebasan untuk memilih bidadari mana yang ia sukai.” (Hadis riwayat
Tirmizi dan Ibn Majah)
Di samping mampu menahan sifat marah,
sifat yang membawa lebih kebaikan ialah memaafkan orang yang melakukan
kesalahan itu, sehingga tidak ada sedikitpun niat dalam diri untuk membalas
dendam kepada seseorang. Perbuatan itu meletakkan
seseorang pada darjat yang lebih tinggi dan mulia.
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Barang sesiapa yang ingin dimuliakan
tempat tinggalnya dan ditinggikan darjatnya, maka hendaklah ia memberi maaf
kepada orang yang telah menzaliminya, memberi kepada orang yang tidak mahu
memberi kepadanya dan menyambung silaturahim kepada orang yang
memutuskannya.” (Hadis
riwayat al-Hakim)
Rasulullah juga mengingatkan mereka yang selalu memberi ampunan kepada
seseorang akan mudah mendapat keampunan daripada Allah.
No comments:
Post a Comment