Dikir barat terkenal
di Kelantan sejak negara belum mencapai kemerdekaan. Dikir barat mula terkenal di
seluruh Malaysia apabila ia "dieksport" keluar Kelantan melalui Pesta Dendang
Rakyat anjuran Radio Televisyen Malaysia (RTM), yang turut mempertandingkan
persembahan boria dan dondang sayang.
Untuk
menyesuaikan dengan persembahan nasional dan pertandingan, persembahan dikir
barat telah melalui sedikit perubahan. Ia mengikut ketetapan perkiraan
permarkahan yang ditetapkan.
Pertamanya dari
segi pakaian. Asalnya pendikir hanya memakai ‘singlet’ dan bersemutar
‘kain lepas’. Mereka pakai ikut apa yang ada. Soal keseragaman pakaian
tidak diambil kira asalkan selesa dan menepati sebagai hiburan rakyat
biasa. Sedangkan pakaian ketika pertandingan ala pendekar Melayu.
Perubahan kedua
ialah dari segi susunan pendikir. Kedudukan ketika pertandingan atau
persembahan rasmi, pendikir duduk bersila membuat satu atau dua barisan
mengadap ke arah penonton. Manakala tukang karut akan bangun berdiri di
hadapan barisan mengadap penonton apabila tiba masanya.
Ini berlainan
kedudukan asal yang mana pendikir duduk bersila dalam satu bulatan secara
rapat-rapat mengadap ke dalam dan di tengah-tengah disediakan ruang untuk
tukang karut berdiri. Kedudukan sedemikian memberi ‘kekuatan’ suara agar
bunyi nyaring dan sekata.
Manakala dari
segi dialek Kelantan yang digunakan untuk persembahan dikir barat nasional
tidak begitu pekat bunyinya bagi memudahkan orang luar Kelantan memahaminya.
Ditambah lagi jika pendikirnya bukan berasal dari Kelantan dan tidak pernah
tinggal di Kelantan.
Pertandingan
Dikir Barat Kebangsaan diadakan secara tahunan sejak 1993. Penyertaan kumpulan
dikir barat luar dari Kelantan hampir separuh daripada jumlah
penyertaan. Ini membuktikan minat masyarakat terhadap dikir barat tidak
terhad kepada orang Kelantan semata-mata.
Disebabkan dikir
barat telah terkenal di seluruh negara, ada mencadangkan namanya ditukarkan
kepada dikir Malaysia. Mengikut Kamus Dewan perkataan ‘dikir’ bermakna lagu
atau nyanyian dengan berpantun yang dilakukan beramai-ramai.
Justeru kiranya
ada dikir ala dikir barat baharu diperkenalkan, bolehlah dipanggil dikir
Malaysia. Buatlah apa saja ubah suai, peraturan dan pendekatan agar ia dapat
menarik minat rakyat Malaysia secara keseluruhannya.
Tetapi, pada masa
yang sama, biarkan dikir barat kekal dengan nama dan identitinya seperti
sekarang. Ia
wajar dipertahankan sebagai warisan tradisional.
No comments:
Post a Comment