Friday, 20 January 2017

CARA ATASI DISIPLIN PELAJAR


Masalah disiplin pelajar kini mencapai tahap serius.  Tahap perlakuan kini termasuk dalam jenayah, termasuk jenayah berat.  Justeru, Kementerian Pelajaran perlu mengambil langkah proaktif, konfrehensif dan tepat untuk mengatasi masalah tersebut agar tidak berterusan mencemarkan imej pendidikan negara.

Jatuhnya sesuatu bangsa bermula rosaknya moral golongan pelajar dan remaja.  Pelajar bakal menjadi pemimpin masa depan. Mereka adalah aset negara yang menjadi modal insan membangunkan negara. Jika mereka bermasalah, maka keadaan negara pada masa depan juga menghadapi masalah.  Permulaan membangun negara ialah melalui tertegapnya sahsiah pelajar.

Jika dulu, masalah disiplin belajar berlegar masalah perbuatan nakal, ponteng sekolah, lepak dan merokok, tetapi kini telah mencapai tahap membimbangkan.  Ada pelajar terlibat dalam kes pembunuhan, pengedaran dadah, curi, merogol, kongsi gelap dan sebagainya. 

Masalah ini berlarutan walaupun sudah memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mahupun institut pengajian tinggi swasta (IPTS).  Kita sering digemparkan dengan berita mahasiswa terlibat dalam kancah seks, jadi pelacur sambilan untuk berseronok, teribat dalam demostrasi, pengedaran dadah dan sebagainya.  Perlakuan itu tidak sepatutnya berlaku kerana mereka tergolong dalam kelompok bijak dan mempunyai masa depan yang cerah. 

Namun, disebabkan kelemahan dan kecacatan sejak peringkat sekolah lagi, perkara ini berterusan hinggga ke pusat pengajian tingggi.  Tentu sekali perbuatan ini juga berlanjutan hingga di alam kerjaya dan kehidupan seharian apabila dewasa.  Fenomina inilah yang amat merungsingkan semua pihak. 

Pihak Kementerian Pelajaran telah lama mencari jalan untuk mengatasi masalah ini.  Namun, jalan penyelesaian masih tidak tercapai, malah semakin terus dan kronik.

Antara yang telah lama dibincangkan dan dicadangkan ialah agar Kementerian Pelajaran memberi lebih kuasa kepada sekolah untuk mengawal disiplin pelajar. Guru dan pihak sekolah yang menjadi arkitek pelajar seakan-akan sekadar diberi kuasa untuk mengajar dan bukan kepada hal-hal lain terhadap pelajar. 

Perkembangan tidak sihat ini bukan saja tanggungjawab Kementerian Pelajaran semata-mata, sebaliknya semua pihak perlu mengambil peranan untuk mengawal disiplin pelajar, terutama ibu bapa dan keluarga.

Budaya buli sama ada buli melalui siber atau buli fizikal tidak boleh dipandang ringan kerana ia merosakkan pelajar. Pelajar nakal merupakan perkara biasa tetapi apabila berlaku kejadian buli atau pergaduhan berkumpulan dan satu kumpulan memukul seorang pelajar ia merupakan kes serius. Kes buli telah mengakibatkan kecederaan serius dan kematian.  Pelajar senior bertindak ala-ganster terhadap pelajar baru. 

Masalah disiplin dicetuskan oleh banyak pelajar yang banyak menghabiskan masa melayari Internet, mengakses bahan tidak bertapis seperti lucah dan main permainan video.  Pengaruh filem dan drama yang disiarkan di televisyen turut mempengaruhi sikap pelajar.  
Perkembangan ini mulai menjadi budaya dan akhirnya pelajar yang dihasilkan tidak berkualiti serta tidak mahir untuk menjadi warganegara cemerlang.Kita tidak mahu sekolah dipenuhi pelajar bermasalah dan mencacatkan perancangan melahirkan generasi harapan masa depan.

Selain sikap ibu bapa yang membawa kepada punca disiplin pelajar tidak terkawal, ia juga disebabkan guru tidak diberi hak untuk merotan pelajar untuk mendisiplinkan mereka. Banyak kes guru menjadi sasaran pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mencemar serta mencalarkan imej guru sehingga menimbulkan kekecewaan rakyat apabila berlaku kes guru merotan murid.

Aduan seumpama itu yang disiarkan akhbar dan televisyen kemudian mendapat perhatian ahli politik dan isu itu pun menjadi lebih besar. Guru terbabit dikenakan tindakan disiplin dan terpaksa mengharungi kehidupan masa depan lebih suram.

Guru berkenaan juga tidak berpeluang mendapat pembelaan sewajarnya padahal niat guru itu hanya untuk mengajar murid yang tidak berdisiplin.  Keadaan ini menyebabkan guru mengambil langkah ‘selamat’ dengan bersikap lepas tangan terhadap isu disiplin pelajar.

Walaupun niat guru itu baik, tidak semua ibu bapa menganggap apa yang dilakukan guru itu sebagai sesuatu yang baik. Ada tersalah sangka, lalu membuat pelbagai andaian dan tidak kurang pula melemparkan tuduhan tanpa usul periksa.

Apakah pembangunan dan kemajuan menyebabkan pandangan masyarakat kita terhadap tanggungjawab guru turut berubah? Jika dulu, ibu bapa meminta guru ‘merotan’ anak mereka jika degil dan malas belajar, mereka kini lebih cenderung mengambil tindakan terhadap guru yang menghukum anak mereka.

Ada juga ibu bapa menyerang sekolah apabila menerima aduan daripada anak bahawa guru menyuruh mereka melakukan sesuatu sebagai hukuman. Kita akui kadangkala ada sesetengah hukuman tidak setimpal dengan kesalahan dilakukan murid, tetapi dalam kebanyakan kes, memang murid terbabit wajar menerima hukuman.

Bagi menghadapi keadaan ini, sudah tentu kita memerlukan garis panduan yang lebih jelas daripada Kementerian Pelajaran supaya isu berkenaan diatasi dengan sepenuh kebijaksanaan tanpa menjejaskan nama guru terbabit.

Berdasarkan perkembangan sekarang, badan-badan bukan kerajaan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu serius untuk terlibat membantu membaiki disiplin pelajar.  

No comments:

Post a Comment