Friday, 20 January 2017

CARA SENTIASA KEKAL SIHAT



Bersukan, bersenam atau beriadah adalah satu keperluan untuk melahirkan individu lebih sihat, harmoni dan berinteraksi antara satu sama lain, selain dijadikan sebagai aktiviti masa senggang yang berfaedah. 

Biasanya apabila disebut bersukan, kita lebih fokus kepada jenis-jenis sukan untuk menyertai pertandingan.  Sedangkan bersukan untuk tujuan menyertai pertandingan sebenarnya hanya melibatkan sebilangan kecil mereka yang digelarkan ahli sukan, manakala matlamat sebenar bersukan atau beriadah adalah untuk menjaga kesihatan.         

Oleh sebab itu, lebih elok kita menyebutnya beriadah yang merujuk kepada aktiviti melakukan gerak badan, senaman atau segala kegiatan yang dilakukan pada waktu lapang untuk menyihatkan badan dan fikiran.

Kelancaran pengaliran darah ke seluruh badan amat penting bagi pengangkutan horman dan zat pemakanan.  Pengaliran darah yang ‘tersekat’ dan lemah akan mengakibatkan organ-organ badan tidak berfungsi dengan baik yang menyebabkan penyakit berbahaya berkaitan pengaliran darah. 

Pergerakan anggota badan dapat membantu jantung berfungsi dengan baik.  Kesihatan jantung perlu dijaga kerana ia adalah ‘enjin’ kepada seluruh anggota badan.  Jika jantung tidak berfungsi dengan baik, maka seluruh anggota badan menghadapi masalah dan mengganggu kualiti hidup serta menyebabkan penyakit berbahaya seperti kencing manis, darah tinggi, sakit buah pinggang, lemah jantung dan sesak nafas.

Aktiviti badan yang aktif meningkatkan kadar metabolisma badan dan pembakaran lemak yang dapat mengatasi masalah berat badan berlebihan atau obesiti.  Keadaan badan mengalami obesiti mendatangkan kesan buruk kepada kesihatan, terutama menyebabkan penyakit kencing manis atau diabetes dan darah tinggi.

Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS), Kementarian Kesihatan bagi tahun 2011 menunjukkan bahawa kadar penyakit diabetes meningkat kepada 15.2 peratus daripada 11.6 peratus pada tahun 2006, sementara darah tinggi dalam kalangan orang dewasa yang berumur melebihi 30 tahun meningkat daripada 32.2 peratus kepada 32.7 peratus.

Selain itu, pengeluaran peluh ketika beriadah dapat membantu proses pengeluaran bahan beracun seperti asid daripada badan.  Banyak unsur kimia berbahaya tidak dapat dikeluarkan melalui air kencing dan najis, sebaliknya hanya secara pelepasan air peluh.

Oleh sebab itu kerajaan melancarkan program sukan untuk semua dan gaya hidup sihat.  Untuk mengekalkan tahap kecergasan, setiap orang perlu bersukan setiap hari atau sekurang-kurangnya selama 20 minit setiap kali sebanyak tiga kali seminggu.

Satu cara mudah beriadah ialah berjalan kaki.  Berdasarkan kajian, berjalan kaki sebanyak 10,000 langkah sehari dapat membantu mengekalkan kesihatan badan yang melayakkan seseorang dianggap sebagai seorang yang aktif dan sihat dari segi fizikal. Oleh sebab itu, Kementerian Kesihatan dengan kerjasama agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) melancarkan kempen 10,000 Langkah Sehari.

Berjalan 10,000 langkah adalah bersamaan dengan berjalan kaki anggaran sejauh 6 kilometer sehari.  Berjalan dengan langkah 10 000 sama seperti berenang selama 90 minit, berbasikal selama 70 minit, bermain bola sepak selama 90 minit.

Walaupun jumlahnya agak besar, tetapi tidak bermakna 10,000 langkah berjalan kaki itu perlu dilakukan secara berterusan untuk menggenapkan bilangan 10,000 langkah itu.  Maksud 10,000 langkah ialah jumlah langkah berjalan kaki yang dilakukan dalam tempoh sehari.  Tidak kiralah berjalan di dalam rumah, pergi ke sekolah, ketika melakukan tugasan seharian dan sebagainya.

Oleh sebab itu, setiap orang perlu mengurangkan penggunaan kemudahan seperti kereta dan motosikal untuk perjalanan ke tempat yang dekat.  Selain itu kurangkan penggunan lif dan tangga bergerak jika berurusan di tempat yang menyediakan kemudahan tersebut. 

Golongan muda perlu mengambil kesempatan untuk menjaga kesihatan sebelum masuk usia tua yang biasanya mengalami pelbagai masalah kesihatan.  Penyakit pada usia tua sebenarnya banyak berpunca tidak menjaga kesihatan ketika usia muda yang menunjukkan tanda-tandanya apabila usia meningkat tua.

Kempen meningkatkan kesedaran rakyat melakukan riadah sebagai aktiviti harian perlu ditingkatkan.   Berdasarkan statistik dikeluarkan Kementerian Kesihatan, didapati hanya 25 peratus rakyat negara ini yang terbabit dalam aktiviti riadah.  Akibatnya, rakyat kita terdedah kepada pelbagai penyakit yang membunuh secara senyap.  Menurut laporan terbaru, 6.2 juta penduduk dewasa kita mempunyai kolesterol tinggi, 5.8 juta menghidap darah tinggi dan 2.6 juta menghidap diabetes.

Keadaan ini jauh berbeza dengan rakyat di negara maju yang melakukan aktiviti sukan dan riadah sebagai satu cara hidup.  Didapati lebih 50 peratus rakyat di negara maju melibatkan diri dalam aktiviti sukan untuk tujuan kesihatan dan riadah.  Oleh sebab itu, penyediaan tempat riadah dan bersukan dianggap sebahagian daripada keperluan asas di negara maju. 

Aktiviti beriadah sesuai dilakukan bersama keluarga seperti berjalan di taman atau sekitar tempat tinggal, berkelah, berkhemah dan mendaki bukit.  Aktiviti tersebut bukan saja untuk tujaun kesihatan, tetapi jua dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan. Melaluinya dapat menerapkan nilai-nilai murni di kalangan anggota keluarga seperti semangat tolong-menolong dan kerjasama, serta menambah keseronokan sesebuah keluarga ketika beriadah.  

Dengan melakukan aktiviti riadah, kita juga dapat memenuhi masa lapang. Masa lapang harusnya dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah.  Seseorang individu tidak akan terjebak dalam gejala sosial yang kurang sihat seperti melepak, merokok, pergaulan bebas dan menagih dadah jika selalu melakukan riadah bersama keluarga.

Aktiviti riadah adalah pilihan yang tepat kepada pelajar untuk merehatkan otak setelah belajar. Sesungguhnya, otak yang cerdas lahir daripada badan yang sihat. Pekerja juga dapat merehatkan minda setelah seharian bekerja di pejabat.

Satu lagi kebaikan menyertai aktiviti riadah ialah dapat menambahkan kenalan yang yang turut sama beriadah.  Peluang berinteraski dalam masyarakat penting, tambah-tambah lagi kehidupan masyarakat sekarang yang sentiasa sibuk dengan tugas seharian.

Hubungan baik di kalangan anggota masyarakat amat penting terutama sekali hubungan antara kaum yang sering berdepan dengan konflik disebabkan hubungan yang tidak mesra.   Dengan wujudnya perpaduan kaum yang erat, negara akan aman dan rakyat dapat hidup dengan baik.

Berdasarkan kepada kebaikan riadah sama ada untuk kesihatan, fizikal dan sosial, maka itu amat perlu setiap rakyat menjadikan riadah sebagai amalan harian atau satu budaya dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment