Friday, 20 January 2017

HUKUM ANJUR MAJLIS TAHLIL

Urusan berkaitan majlis tahlil diperdebatkan di kalangan sesetengah pihak.  Ada tokoh agama tidak melakukan bahkan tidak menyenangi majlis tahlil atas alasan mengambil uswah daripada Rasulullah SAW yang tidak pernah mengadakan majlis tahlil di zaman baginda.

Ada yang menentang sekeras-kerasnya. Ada juga yang bersikap pertengahan; jika dijemput mereka raikan, jika tiada juga tidak jadi isu. Setiap kelompok ini ada dalilnya masing-masing.

Percanggahan pendapat berputar sama ada amalan kenduri tahlil ini dibolehkan atau tidak? Masing-masing bawa hujah dan pendapat dari Al-Quran, hadis, athar, qias dan lain-lain. Dalam sedar atau tidak, hal ini dijadikan kayu ukur bagi menilai pegangan agama individu. Adakah mereka Salafi, Wahhabi, Sufi, Syiah, Sunni dan sebagainya. Amalan label melabelkan ini juga amat memualkan sekali.

Amalan tahlil arwah yang telah menjadi ikutan dari zaman nenek moyang kita hingga sekarang. Sampai satu tahap keengganan mengadakan kenduri tahlil pada malam-malam selepas pengebumian jenazah akan dianggap amat pelik.

Secara bahasa, tahlil berakar dari kata hallala, yuhallilu dan tahlilan yang membawa banyak maksud. Makna yang paling hampir ialah penyembahan, penegasan, kesimpulan dan penafian. Ini diterjemahkan oleh lafaz "nafi isbat" kita melalui bacaan kalimah “Laillaha illalah. Di situlah kita menafikan 'ilah' selain Allah dan mensabitkan akidah kita denganNya.

Secara kaifiah (kaedah) amalan tahlil arwah difahami oleh masyarakat sebagai satu tradisi membaca ayat-ayat tertentu dari Al-Quran, diikuti dengan zikir berupa istighfar, selawat, tasbih, tahmid, takbir dan tahlil (kalimah tauhid).

Ritual itu ditutup dengan doa khusus dan jamuan makan. Sebahagiannya turut memberi upah kepada ahli majlis yang hadir. Harapannya ialah agar pahala tahlil itu dapat dihadiahkan untuk orang yang meninggal dunia.

Secara positif, segala doa dan bacaan semasa tahlil boleh dijadikan 'bahan seruan' untuk mengukuhkan akidah dan meningkatkan perhambaan manusia dengan tuhannya.
Membaca Yasin dan Fatihah. 

Membaca Al-Fatihah dan ayat-ayat dari surah al-Quran selepas Fatihah adalah merupakan satu bentuk frame dan manhaj dalam ibadah kita kepada Allah.  Semua itu difokuskan untuk melaksanakan segala perintah, hanya dengan aturan daripada Allah. Pelaksanaannya tidak boleh bercanggah dari apa yang telah ditetapkan dalam lingkungan Rububiyah, Ubudiyah dan Mulkiyah Allah.

Membaca 3 QUL iaitu Surah 112 (Al-Ikhlas), 113 (Al-Falaq) dan Surah 114 (An-Nas) adalah untuk menyeru kita agar kekal berprinsip sebagai seorang hamba Allah, satu-satunya AIlah (sembahan).

Membaca ayat Kursi dan beberapa ayat awal dari surah Al-Baqarah juga untuk memantapkan pendirian dan menguatkan tekad kita untuk mengabdikan diri kepada Allah.
Kalimah tahlil (La ila ha ilallah) adalah simpulan visi untuk ibadah kita. Ia adalah kalimah yang amat besar yang Allah nukilkan sebagai seruan utama oleh semua para Rasul (Surah Al-Nahal: 16:36).

Menyekutukan Allah adalah dosa yang tak terampun (Surah Al-Nisa: 4:116). Asas pendidikan anak juga dari kalimah ini (Surah Luqman 31:13). Itulah tujuan utama kita hidup di dunia ini (Surah Al-Dhariyat 51:56). Banyak lagi dalil-dalil dari al-Quran dan hadis tentang kepentingan kalimah toiyibah ini untuk mengukuhkan iman kita.

Zikir tasbih (mensucikan), tahmid (memuji) dan takbir (membesarkan Allah) yang dibacakan sebelum kalimah Tahlil itu pula adalah misi atau gerak kerja jihad fi sabilillah dalam ibadah kita mentauhidkan Allah.

Dengan misi yang menjurus kepada mensucikan nama Allah, memuji dan membesarkan Allah itulah dapat kita capai visi tauhid “tiada ilah melainkan Allah”.

Akhir sekali ialah doa dan seruan khusus. Doa tahlil ini seharusnya mampu memberikan peringatan dan nasihat kepada seluruh jemaah yang hadir. Pesan-pesan dari didikan si mati juga boleh dipanjangkan.  Seruan itulah yang menjadikan program tahlil itu bermanfaat sebagai hikmah kepada sesuatu 'kematian'.

Ia mampu menghidupkan jiwa, mencegah perkara keji dan mungkar lalu mendekatkan manusia kepada pengatur (Rabb) dengan melaksanakan 'peraturanya'.

Apa yang penting ialah ilmu yang ditinggalkan oleh si mati untuk kita warisi, teladani dan teruskan perlaksanaannya sebagai sesuatu yang bermanfaat. Ia amat berguna untuk membina insan pendokong agama dan mampu menzahirkan Islam melebihi agama yang lain. Seruan dan ilmu yang dikembangkan dalam tahlil inilah yang membezakan ritual kematian agama Islam daripada agama-agama lain.

Majlis kenduri arwah dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dan mengadakan jamuan di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, di hari ke 2, ke 3, ke 7, ke 40 dan ke100. Bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau terlalu mengagungkan si mati malah mengadakannya setahun sekali, khususnya menjelang Ramadan atau perayaan tertentu.

Sebenarnya banyak perkara khurafat lain yang juga turut dilakukan oleh masyarakat. Contohnya upacara persandingan yang seolah-olah satu kewajipan. Padahal acara persandingan itu hanya merupakan adat Hindu yang mengagung-agungkan Dewa Rama dan Dewi Sita.

Begitu juga amalan selepas kematian. Mesti diadakan kenduri masuk kubur, makan serabai di hari ke 3, kenduri pecah perut pada hari ke 7, kenduri roh berpisah dengan waris pada hari ke 40 dan kenduri 100 hari iaitu tatkala turun batu nisan agar roh itu masuk dalam jemaahnya sebagai ahli kubur.

Ironinya, masyarakat Islam kini juga turut percaya bahawa orang beriman akan disoal dalam kubur selama 7 hari berturut-turut. Orang musyrik sampai 40 hari. Siapakah yang memberitahu kita semua itu? Siapakah yang pernah keluar dari kubur untuk ceritakan perihal kubur? Allah tak beritahu benda ghaib termasuk hal ehwal dalam kubur. Yang Allah sebutkan ialah akan dihidupkan semula dari kubur. Itupun masih ada takwil muhkamat dan mutasyabihat. Rasulullah SAW sendiri katakan baginda tidak tahu perkara yang ghaib!

Bolehkan pindah pahala? Kalaulah amalan majlis tahlil ini mampu sedekah pahala kepada si mati, maka di dunia ini kita mesti kumpul duit banyak-banyak. Lepas itu pesan pada anak-anak supaya buat tahlil selalu. Nanti kalau dah mati, kita senang dalam kubur. Nah ini hanya meletakkan hidup kita dalam sangka-sangka.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan kebanyakan mereka hanya mengikuti dugaan. Sesungguhnya dugaan itu tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran. Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.  (Surah Yunus 10:36)

Kalau macam tu orang-orang kaya akan hidup senang di alam kubur sebab anak-anak banyak duit untuk jamu orang makan dan buat tahlil. Bagaimana orang miskin dan yang melarat? Adakah Islam ini hanya untuk orang kaya sahaja? Masalah kita ialah kurang memahami hakikat apa itu pahala?.

Sebenarnya di dalam Islam tidak ada sistem pindah pahala atau dosa kepada orang yang sudah mati kerana amalnya sudah terputus. Al-Quran menetapkan bahawa dosa seseorang tidak dapat ditanggung oleh orang lain (Surah al-Isra 17:15).

Ironinya kita tidak sedar bahawa sebenarnya pahala hanyalah angan-angan ahli kitab sahaja (Surah an-Nisa 4:123). Kita membaca Yasin dan tahlil itu dengan harapan apa yang kita bacakan mampu meringankan dosa si mati. Bagaimana kita nak memberikan pahala kalau apa yang kita baca pun belum tentu kita faham? Ia kekal menjadi amalan yang sia-sia kerana tanpa kefahaman kita tidak mendapat pelajaran dan tentunya tidak melaksanakan apa yang kita baca.

Bicara amal adalah bicara hasil. Satu-satunya ganjaran dari amalan itu ialah perlaksanaan ilmu pada anak yang soleh yang ditinggalkan si mati. Itu jelas sekali hadisnya. Ia hanya mampu kita gapai dengan meneliti setiap lafaz dalam tahlil dan selaku waris si mati kita bangkit melaksanakannya secara aktual.

Majlis tahlil itu boleh dijadikan satu wacana tarbiah untuk saling ingat mengingati. Sama halnya macam solat Jumaat. Umat berhimpun di masjid untuk mendengar khutbah lalu bertebaran mencari kurnia Allah, melaksanakan apa yang dititihkan oleh khatib dari khutbah itu. (Surah al-Jumaah 62:9-10)

Dengan kembali kepada pelaksanaan kalimah ini secara aktual sahaja boleh menjadikan kita saling rai-meraikan, tolong-menolong dan berkasih sayang. Semua itu jelas ada dalilnya. Ritul hanyalah sekadar perlambangan dan tarbiah sahaja. Kita kini mendapat Islam juga hasil usaha orang terdahulu yang mengamalkan keseluruhan isi Al-Quran dan sunnah itu secara aktual. Bukan sekadar ritual.

Itulah ganjaran sebenar dari amal orang terdahulu. Ilmu agama dan akidah umat agama ini berkembang luas hasil dakwah mereka. Wilayah kekuasaan bertambah, umat berjaya disatukan, kemungkaran juga berjaya dikurangkan.

Kita harus tahu bagaimana untuk membezakan ibadah dan upacara. Oleh itu, tahlil juga tidak akan jadi haram selagi kita tahu dan yakin bahawa ia mampu mendekatkan diri kita kepada Allah (Surah al-Maidah 5:35). Ia akan jadi haram apabila kita 'sengaja' menetapkan taqwim tahlil itu sebagai wajib, kerana Allah dan Rasul tidak wajibkan ia dengan dalil naqli secara jelas.

Mengikut kaedah fiqah (Qawaid fiqh), penetapan sesuatu hukum ibadah itu berlandaskan syarat wajib, sunat, harus, makruh dan haram.

Tahlil dikatakan amalan baru kerana tidak berlaku di zaman Nabi SAW. Namun ia juga tidak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah selagi tidak ada unsur maksiat dan mensyirikkan.  Maka, banyak ulama berpegang kepada bahawa amalan itu adalah harus diadakan dan atas alasan itu ia masih diteruskan di negara kita termasuk di kalangan alim ulama.

Dalam soal perbezaan pendapat ini, bagi yang ingin meneruskan amalan itu, teruskanlah dan kepada pihak yang tidak mahu melakukan, itu adalah pendapat dan keyakinan mereka.  Apa yang penting jangan ada saling tuduh menuduh dan menyalahkan antara satu sama hingga melemahkan perpaduan di kalangan umat Islam.

No comments:

Post a Comment