Perbuatan tunduk
(sekadar bahagian kepala) selama beberapa minit (moment of silence) bagi
menghormati orang yang mati tidaklah bertentangan dengan syarak.
Perbuatan itu sekadar
tanda penghormatan yang bersifat universal dan tidak melibatkan apa-apa ritual
bacaan dan pergerakan yang menyerupai amalan keagamaan agama lain.
Penekanan dalam perbuatan 'moment of silence' lebih kepada
bagi menunjukkan kesedihan, ingatan dan penghormatan kepada mereka yang telah
meninggal dunia.
Sekiranya perbuatan tersebut disertai dengan ritual keagamaan agama lain seperti menyalakan lilin, hadir di tempat keagamaan serta melakukan amalan tertentu, wujud unsur penyembahan atau bacaan-bacaan tertentu maka ia menjadi tidak selari dengan amalan Islam dan dilarang oleh syarak.
Asas terhadap keharusan tersebut boleh diambil dari perbuatan Rasulullah yang bangun menghormati jenazah seorang Yahudi yang lalu di hadapan baginda atas dasar kemanusiaan.
Begitu juga dengan kisah
seorang Sahabat Nabi bernama Qays Ibn Syamas yang pernah menyatakan hasratnya
kepada Rasulullah untuk menghadiri majlis kematian ibunya yang beragama
Nasrani, Nabi membenarkan dan menyuruhnya berjalan di hadapan jenazah sebagai
tanda hormat. (Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Ahkam ahl Zimmah, vol.2 ms. 434).
Berhati-hati kita dalam mengikut amalan penganut agama lain berkaitan kematian seperti menyalakan lilin, tunduk (bahagian badan) di hadapan mayat dan sebagainya.
Berhati-hati kita dalam mengikut amalan penganut agama lain berkaitan kematian seperti menyalakan lilin, tunduk (bahagian badan) di hadapan mayat dan sebagainya.
Antara persoalan pihak yang menentang amalan bertafakul ialah
kerana ia menjadi tradisi penganut agama lain, khususnya Kristian. Maka,
elok kita lusuri sedikit tentang amalan tafakur penganut Kristian.
Orang ramai yang ingin hadir ketika proses ritual adalah
bergantung kepada jemputan dari ahli keluarga simati dan tidak diwajibkan.
Proses ritual bermula dengan meletakkan mayat di dalam keranda yang dibuka
supaya orang yang datang boleh melihat dan memberi penghormatan yang terakhir.
Secara tradisionalnya ritual ini di lakukan di tengah gereja,
walaupun begitu proses ini boleh juga dilakukan di rumah dan di gereja kecil
yang terletak di kawasan tanah perkuburan.
Pakaian yang disarankan untuk menghadiri majlis pengebumian ini
adalah pakaian berwarna hitam atau jika terdesak pakaian yang berwarna gelap
dan suram.
Selepas semua jemputan duduk, keranda akan dibawa masuk ke
gereja. Selepas sahaja langkah pertama masuk ke gereja semua orang akan melutut
di tengah-tengah antara ‘nave’ menghadap ‘ altar.
Keranda akan dibuka dan tanda salib akan diletakkan pada tangan
simati yang berada di bahagian dada. Kemudian ketua paderi akan melakukan
symbol salib tangan ke atas mayat.
Lilin akan diberikan kepada ahli keluarga yang berkabung oleh
paderi dan dipegang sehinggalah tamat upacara. Di akhir upacara, kawan-kawan
dan kenalan simati akan berbaris melihat simati yang diletakkan di dalam
keranda.
Ketika ini mereka disarankan mencium tanda salib yang dipegang
oleh simati. Bagi ahli keluarga dan kenalan rapat dibenarkan meluangkan masa
beberapa minit bersendirian dengan jenazah. Kemudian keranda ditutup dan dibawa
keluar dari gereja ke tempat pengebumian.
Ritual ini disusuli dengan nyanyian Hymm dan palungan loceng yang dipukul
perlahan-lahan. Keranda kemudian dimasukkan ke dalam liang setelah paderi
membacakan doa pengebumian ringkas.
Hanya ahli keluarga dan rakan-rakan rapat sahaja yang terlibat
bagi upacara di tanah perkuburan ini. Pada akhirnya bunga diletakkan di atas kubur
yang telah dikambus dengan tanah.
Berhati-hati kita dalam mengikut amalan penganut agama lain
berkaitan kematian seperti menyalakan lilin, tunduk di hadapan mayat dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment