Monday, 6 March 2017

HUKUM MEWARNA RAMBUT

Apa hukum mewarna rambut? Bolehkah mewarna rambut, yakni harus, atau ditegah mewarna rambut, yakni haram?   

Perkara ini perlu diberi perhatian agar tidak melakukan perkara ditegah dalam soal mewarna rambut.  
Wanita sanggup melakukan pelbagai cara untuk kelihatan cantik bagi mengejar kepuasan hidup. Ada di kalangan mereka yang tidak dilahirkan cantik akan membentuk diri menjadi cantik dengan pelbagai pengubahan penampilan diri termasuklah tubuh badan, muka dan rambut.

Paling ketara sekali sekarang ini ialah trend mewarna rambut dengan pelbagai warna yang mengubah sama sekali penampilan muka sehingga menyebabkan ia merupai bangsa lain seperti wanita dari Barat.

Pelbagai warna dari yang sinonim dengan warna asal rambut sepertidark blonde, dark blonde copper, chocolate brown, golden maroon, brown, mocha dan hazel ke warna-warna terang seperti merah, hijau, biru dan putih digunakan bagi mewujudkan penampilan matang dan bergaya.

Jika sebelum ini, gaya mewarna rambut kebanyakannya dilakukan oleh selebriti seperti penyanyi, pelakon, model dan pengacara televisyen, trend yang sama kini menjadi ikutan wanita lain seperti suri rumah, golongan profesional, pekerja biasa, usahawan dan golongan muda.

Inilah yang berlaku dalam perubahan penampilan rambut terutama pada masyarakat di rantau Asia yang rata-rata berambut hitam. Kini kita lihat air muka berwajah Asia tetapi rambut seperti masyarakat Barat, berwarna perang bagi menampilkan sesuatu gaya yang berlainan.

Penggunaan seperti pewarna rambut berkimia dan inai menjadi mekanisme utama dalam mengubah warna rambut.  Menjaga kecantikan memang digalakkan oleh Islam tetapi pelaksanaannya mestilah berlandaskan hukum syarak.

Wanita hari ini terlalu dimomokkan dengan kepentingan menjaga kecantikan baik rupa paras, rambut mahupun penjagaan tubuh badan agar kelihatan lebih muda, bergaya dan langsing. Namun, apakah kecantikan adalah segala-galanya dalam hidup ini dan hukumnya menurut pandangan Islam?

Warna hitam hanya diharuskan bagi mereka yang menghadapi penyakit beruban walaupun masih terlalu muda dan untuk muslihat perang. Namun mewarnakan rambut adalah makruh bagi golongan muda yang tidak bermasalah. 

Pengecualian dikhaskan kepada para isteri yang berbuat demikian atas permintaan suami atau diizinkan oleh suami.

Hukum ini bertukar menjadi haram jika tiada tujuan tertentu seperti untuk suka-suka atau dengan niat yang bersalahan dengan panduan syarak seperti wanita yang berbuat begitu untuk menunjuk-nunjuk atau berhias-hias mempamerkan rambut kepada bukan mahram dengan mengabaikan syariat menutup aurat dalam Islam.

Hukum mewarna rambut perlu dilihat dari pelbagai aspek, seperti tujuan mewarna, jenis-jenis warna dan pihak yang terlibat dalam kegiatan mewarna serta kesannya kepada diri, keluarga dan masyarakat.

Mewarna rambut bagi wanita hanya dibolehkan kepada mereka yang bersuami dan memakai tudung. Tujuan mewarna pula adalah untuk mencantikkan diri untuk suami dan mengeratkan tali perkahwinan itu dengan memperindahkan diri hanya untuk tontonan suami.

Dalam Islam, ini dibenarkan kerana rambut yang diwarnakan bukan untuk tontonan orang lain dan ia bukan suatu yang kekal, hanya bertahan selama empat bulan sahaja atau sehingga tumbuh rambut baru. Mewarna rambut tidak mengubah ciptaan Allah kerana ia tidak kekal.

Namun begitu, kini dilihat trend mewarna rambut menjadi kegilaan hampir ke semua peringkat wanita dari remaja hingga dewasa. 

Sekiranya mereka tidak berkahwin dan tidak bertudung tetapi mewarna rambut, ia adalah haram kerana tiada nas dalam Islam yang melarang atau membenarkan perbuatan itu.

Sekiranya, ia mengikut trend atau golongan kafir, ia adalah dilarang kerana meniru dan merupai golongan tersebut. Malah, mendedahkan rambut yang merupakan aurat wanita adalah haram.

Penggunaan pewarna rambut untuk tujuan mewarna mestilah menepati tiga syarat iaitu boleh menyerap air supaya air sembahyang dan mandi wajib sah, tidak mengandungi bahan yang kemudaratan pada kulit dan bahan tidak bercampur dengan najis.

Justeru itu, semua pewarna rambut yang bertanda halal yang berada di pasaran boleh digunakan kerana telah menepati syarat itu.

Seseorang yang telah terlalu tua dilarang daripada mewarnakan rambut dengan warna hitam kerana ditakuti akan menjadi satu penipuan dari segi usia.  

Perkara ini dapat difahami berdasarkan kepada satu hadis di mana pada ketika Pembukaan atau Pembebasan Kota Makkah, Abu Bakar membawakan bapanya, Abu Quhaafah berjumpa dengan Rasulullah SAW.  Apabila melihat rambut Abu Quhaafah yang putih, lalu baginda bersabda bermaksud: ”Tukarlah ini, tetapi elakkan hitam.” (Fath al-Bari)

Sebaliknya, sekiranya seseorang itu tidak terlalu tua, tidak salah menggunakan pewarna hitam.  Dalam hal ini, az-Zuhri berkata: ”Kami mewarnakan rambut dengan warna hitam apabila masih kelihatan muda, tetapi meninggalkannya setelah muka berkedut dan tidak bergigi.” (Dicatat oleh Abu Asim dalam kitab ’Mewarna Rambut’)

Oleh itu, bagi lelaki yang sudah tua dan mempunyai uban hampir keseluruhan tidak boleh mewarnakan rambut dengan warna hitam. 

Untuk menggantikan warna hitam, warna yang sesuai ialah warna inai yang kekuningan. Warna hitam ini hanya dibolehkan semasa peperangan bagi menggambarkan bahawa tentera itu masih muda dan kuat.

Terdapat juga ulama yang menyatakan hukum mewarna itu makruh berdasarkan kisah Ibnu Masaud yang masih muda dan mempunyai uban yang bercampur dengan rambut hitam. 

Beliau tidak dibenarkan kerana usianya masih muda dan dengan perbuatan mewarna rambut untuk menutupi uban akan menyebabkan rambutnya bercampur warna antara kuning dengan hitam.

Begitu juga ada ulama yang menyatakan sunat iaitu berdasarkan hadis riwayat Bukhari yang bermaksud: “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak mewarna rambut, maka berbezalah dengan mereka.”

Orang-orang Yahudi dan Nasrani dikatakan tidak mewarnakan rambut mereka kerana beranggapan sebagai tabarruj dan perhiasan yang bertentangan dengan sifat warak serta soleh, yang tidak sesuai dengan para rabbi, pendeta dan golongan agama mereka.

Oleh sebab itu, Rasulullah SAW melarang daripada meniru cara dan amalan mereka ini agar orang Islam mempunyai ciri-ciri penampilan dan amalan tersendiri.

Maka, untuk membezakan dengan golongan ini, maka adalah sunat orang Islam mewarna rambut tetapi mengikut syarat yang ditetapkan.

Di samping itu, ada ulama menyatakan ia harus kerana ada di kalangan sahabat yang mewarna rambut dan sebaliknya. Justeru itu, penggunaan inai dan katam (sejenis tumbuhan yang digunakan sebagai bahan pewarna) digunakan untuk menutupi uban itu.

Penggunaan warna hitam untuk menutupi uban pada lelaki tidak digalakkan untuk yang sudah tua kerana wujud unsur penipuan umur.

Tetapi bagi yang berusia 30 tahun hingga 45 tahun yang berkahwin telah mempunyai uban dibolehkan menggunakan warna hitam dengan syarat untuk menjaga hubungan suami isteri.

Bagaimanapun setiap orang harus mengenali dirinya sendiri. Jika mewarnakan rambut itu bertujuan memungkinkan dirinya bersama-sama orang muda dalam gelanggang maksiat dan memuja nafsu,  pada hal usianya telah tiba untuk bertaubat, sebenarnya orang itu tidak sedar diri.   

Uban pada hakikatnya adalah penanda bahawa usia sudah tua dan memerlukan perubahan ke arah kebaikan kerana usia semakin tidak panjang.

No comments:

Post a Comment