Sistem pendidikan agama secara formal
mengikut sistem pendidikan di alam Melayu adalah rentetan dari perkembangan
sisterm pendidikan formal diperkenalkan penjajah yang menjadi saingan kepada
pendidikan agama.
Di kebanyakan negeri, sekolah agama biasanya
diuruskan oleh Majlis Agama Islam negeri yang bertindak memberi dana kewangan
dan pengurusan. Ini selari dengan kuasa berkaitan agama dan
pendidikan agama yang berada di bawah bidang kuasa negeri. Justeru
itu, pendidikan sekolah agama diurus dan dikendalikan oleh kerajaan negeri.
Selain itu terdapat juga sekolah agama rakyat
yang diuruskan oleh pihak swasta. Ia lebih dikenali sebagai sekolah
agama rakyat yang mana pelajarnya dikehendaki membayar yuran sepertimana
dilakukan oleh pendidikan swasta lain.
Bagaimanapun, sekolah agama rakyat juga
mendapat suntikan dana dari majlis agama Islam melalui pembiayaan
zakat. Sekolah agama rakyat juga mendapat sumbangan dari individu
yang ingin melihat pendidikan Islam berkembang.
Sekolah agama, contohnya di Kelantan mendapat
sambutan hebat di kalangan pelajar dan ibu bapa pada era 40 hingga
60an. Ini kerana ada pandangan yang mengatakan belajar di sekolah
kendalian penjajah yang menggunakan bahasa Inggeris dianggap belajar agama
Kristian.
Selain itu, ibu bapa akan berbangga anak
mereka belajar sekolah agama yang bakal menjadi ustaz dan tokoh
agama. Ketika itu peluang melanjutkan pelajaran ke Kolej Islam
Malaya adalah satu kejayaan besar kepada pelajar. Dan tentulah
lebih-lebih lagi jika berjaya melanjutkan pelajaran ke al-Azhar.
Namun, semua berubah dari semasa ke
semasa. Banyak ibu bapa mula mengalihkan anak mereka ke sekolah
penjajah yang dikatakan lebih bersistermatik dan memberi peluang untuk bekerja
di sektor kerajaan dan swasta.
Pihak penjajah sentiasa memomokkan bahawa
pelajar agama tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran di peringkat lebih
tinggi. Justeru, terdapat ibu bapa yang termakan dengan hasutan itu.
Justeru untuk mengembalikan semuala sisem
pendidikan Islam, maka usaha menubuhkan dan memperkasakan pendidikan agama
secara formal dilakukan dengan lebih sistematik. Contohnya, di
Kelantan kerjaan menubuhkan Yayasan Islam Kelantan (YIK) yang diamanahkan untuk
menjalankan aktiviti-aktiviti pendidikan Islam dan pengajian bahasa Arab dalam
kalangan penduduk negeri tersebut.
No comments:
Post a Comment