Yayasan Islam Kelantan (YIK) diamanahkan
untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pendidikan Islam dan pengajian bahasa Arab
dalam kalangan penduduk negeri tersebut.
Sejarahnya bermula apabila pada tahun 1973,
satu cadangan telah dikemukakan kepada pihak kerajaan negeri agar ditubuhkan
satu Jabatan Khas untuk mengendalikan sekolah-sekolah agama yang diberi nama
Jabatan Khas.
Kemudian, Jabatan ini diberi nama Jabatan
Sekolah-Sekolah Agama (JASA) Kelantan pada 1 Julai 1974 dan diletakkan di bawah
Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan.
Hasil wujudnya YIK telah membawa kepada
pengambilalihan sekolah-sekolah agama yang selama ini ditadbir dan dibiayai
sendiri oleh pentadbir sekolah berkenaan. Tujuan pengambilalih itu bagi
membantu perkembangan dan pentabiran lebih lancar, terutama dari segi
kewangan.
Bermula 1 Ogos 1976, sebanyak enam buah
sekolah diambilalih oleh YIK, iaitu Madrasah Muhammadi (Kota Bharu), Madrasah
Falahiah (Pasir Pekan, Tumpat), Madrasah Amir Indera Petra (Beris Kubor Besar,
Bachok), Madrasah Yaakubiah (Nipah, Bachok), Madrasah Arabiah (Pasir Mas) dan
Madrasah Syamsul Maarif (Pulai Chondong, Machang).
Sebelum diambil alih oleh Jabatan
Sekolah-Sekolah Agama (JASA) Kelantan pada tahun 1976, semua sekolah agama
dalam negeri Kelantan terletak sama ada di bawah pentadbiran penuh MAIK atau
pertubuhan lain, termasuk perseorangan.
Tindakan proaktif secara lebih sistematik
perlu dilakukan kerana pada awal tahun 1970 an merupakan zaman kemerosotan pelajar-pelajar
di semua sekolah agama di negeri Kelantan, terutama di sekolah-sekolah bantuan
atau rakyat.
Minat orang ramai untuk menghantar anak-anak
mereka belajar di sekolah-sekolah agama mulai berkurangan. Sistem pengajian
yang sedia ada tidak lagi dapat menghadapi pergolakan zaman yang berubah dengan
begitu cepat sehingga ada sekolah-sekolah agama bantuan (rakyat) yang terpaksa
ditutup kerana ketiadaan pelajar.
Minat orang ramai mulai tertumpu kepada
sekolah menengah yang telah tumbuh di segenap pelusuk negeri yang pentadbiran
dan kelengkapannya adalah lebih baik berbanding dengan sekolah-sekolah agama.
Kadar kemerosotan sekolah-sekolah menengah mencemaskan terutama kedudukan
negeri Kelantan sebagai pusat pengajian agama di rantau ini.
Penubuhan YIK ternyata berjaya memugarkan sistem
pendidikan yang turut menawarkan mata pelajaran berkaitan ilmu Islam, selain mata
pelajaran akademik lain. Justeru peluang melanjutkan pelajaran dalam pelbagai displin
ilmu terbuka luas kepada pelajar lepasan sekolah YIK dan peluang pasaran kerja juga
tinggi.
Sekolah di bawah kelolaan YIK mendapat sambutan pelajar sehingga permohonan memasukinya melebihai apa yang mampu ditampung. Pelajarnya bukan sahaja dari Kelantan, bahkan seluruh Malaysia.
Sekolah di bawah kelolaan YIK mendapat sambutan pelajar sehingga permohonan memasukinya melebihai apa yang mampu ditampung. Pelajarnya bukan sahaja dari Kelantan, bahkan seluruh Malaysia.
No comments:
Post a Comment