Malaysia mengamalkan konsep
persekutuan atau federalisme yang mana negeri-negeri berada di bawah satu
pemerintahan berpusat atau dalam konep negara kita dipanggil Kerajaan
Pusat.
Namun, bidang kuasa Kerajaan Pusat tidak sepenuhnya terhadap Kerajaan Negeri kerana ada bidang kuasa tertentu diserahkan kepada Kerajaan Negeri seperti soal tanah, hutan, sungai dan hasil galian. Manakala itu, terdapat juga bidang tugas dikongsi bersama seperti pertanian, kesihatan, kebajian dan lain-lain. Kerajaan Pusat berkuasa penuh berkaitan pendidikan, keselamatan, hubungan antara bangsa dan lain-lain.
Kerajaan Pusat yang menjadi
‘bapa’ bertanggungjawab terhadap apa-apa keperluan dipinta negeri berkaitan
keselamatan dan kebajikan rakyat di sesebuah negeri. Oleh itu, melalui
kementerian, jabatan dan agensi Kerajaan Pusat yang berada di seluruh negeri
akan berfungsi mengikut keperluan.
Contohnya dalam soal bencana banjir. Agensi Kerajaan Pusat telah membuat persediaan berdasarkan SOP setiap kali tiba musim hujan. Operasi yang berkaitan dengan banjir akan terus digerakkan apabila berlaku banjir, tidak kira besar atau kecil.
Ketika orang lain tidak sedar lagi telah berlaku banjir di sesuatu tempat, agensi Kerajaan Pusat telah bertindak memberi bantuan. Contohnya Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam, polis dan sebagainya.
Jadi, tidak timbul soal perlu
meminta bantuan Kerajaan Pusat, kerana memang tindakan menyelamatkan mangsa
banjir telah dilakukan awal lagi. Jadi, jika dikatakan wujud diskriminasi
terhadap penduduk di negeri pembangkang, maka itu adalah fitnah.
Agensi Kerajaan Pusat yang
lebih berperanan untuk menyelamat dan menguruskan mangsa-mangsa banjir. Mereka
melakukan tugas dan tanggungjawab seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan
sifat kemanusiaan.
Itulah yang dikatakan konsep
Persekutuan yang diamalkan di negara kita.
Ditinjau dari sudut sejarah,
konsep federalisme di negara kita telah wujud dan diguna pakai sejak 1896. Ia
bermula apabila kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu diperkenalkan melalui
Perjanjian Persekutuan 1895 yang menggabungkan empat negeri yang dijajah
British iaitu Selangor, Perak, Pahang dan Negeri Sembilan di bawah satu
kerajaan pusat yang diketuai oleh seorang Residen Jeneral. Setiap negeri itu
pula diketuai oleh seorang Residen yang mentadbir berdasarkan panduan kuasa
yang telah digariskan.
Sebelum itu, keempat-empat
negeri tersebut diperintah oleh Residen masing-masing dengan memiliki kuasa
yang terlalu luas sehingga kemajuan dan pembangunan di keempat-empat negeri itu
tidak seimbang. Konsep federalisme yang dilaksanakan British itu telah berjaya
mengubah landskap pembangunan di kesemua negeri terbabit. Banyak masalah dapat
diatasi melalui pemerintahan berpusat itu.
Seterusnya pada 1 Februari
1948, Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan berasaskan prinsip federalisme bagi
menggantikan Malayan Union (Kesatuan Malaya) yang ditubuhkan pada 1946 tetapi
mendapat tentangan hebat orang Melayu. Ketika negara mencapai kemerdekaan pada
1957, kesemua negeri-negeri di Tanah Melayu menandatangani perjanjian
persekutuan dan menerima kewujudan negara yang dikenali sebagai 'Persekutuan
Tanah Melayu' dengan kerajaan pusatnya berada di Kuala Lumpur.
Justeru, jika kita meneliti
peruntukan asal Perlembagaan Perkara 1 (1), Perlembagaan Persekutuan 1957
dengan jelas menyatakan bahawa 'Persekutuan hendaklah dikenali dengan nama
Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya).' Pada 16
September 1963, idea mengenai gagasan Malaysia yang diilhamkan Tunku Abdul
Rahman pada 1961 telah dapat direalisasikan. Sabah, Sarawak dan Singapura
bersetuju untuk berada dalam Persekutuan yang dikenali sebagai Persekutuan
Malaysia.
Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu yang sedia ada itu digunakan dengan pindaan dibuat bagi membolehkan
kemasukan Singapura, Sabah dan Sarawak.
Perkara 1 (1) Perlembagaan Persekutuan yang telah dipinda menyebut bahawa 'Persekutuan adalah dinamakan Malaysia dalam Bahasa Melayu dan dalam Bahasa Inggeris'. Di dalam Perkara 1(2) disebut dengan jelas 13 buah negeri di dalam Persekutuan. Singapura menarik diri dari Malaysia dan menjadi sebuah negara merdeka pada 1965.
Perkara 1 (1) Perlembagaan Persekutuan yang telah dipinda menyebut bahawa 'Persekutuan adalah dinamakan Malaysia dalam Bahasa Melayu dan dalam Bahasa Inggeris'. Di dalam Perkara 1(2) disebut dengan jelas 13 buah negeri di dalam Persekutuan. Singapura menarik diri dari Malaysia dan menjadi sebuah negara merdeka pada 1965.
Secara mudahnya, konsep
federalisme menonjolkan ciri-ciri pembahagian kuasa antara kerajaan pusat dan
kerajaan negeri. Doktrin pengasingan kuasa juga menetapkan wujudnya pembahagian
kuasa antara tiga badan utama iaitu badan eksekutif, badan perundangan dan
badan kehakiman. Doktrin pengasingan kuasa bertujuan memastikan setiap cabang
kuasa itu tidak diganggu atau dipengaruhi oleh cabang kuasa lain.
No comments:
Post a Comment