Malaysia mengharapkan kedatangan pelancong
dari luar negara untuk mengaktifkan aktiviti pelancongan dan seterusnya menjana
ekonomi negara.
Namun, tentu sekali satu perkara yang tidak
sedap didengar jika ada pelancong mengadu tentang sesuatu yang buruk pengalaman
berada di Malaysia. Tidak kisahlah dalam apa bentuk sekalipun.
Ada pelancong yang mengadu
mengenai air kotak di Malaysia tidak enak diminum. Sudahlah harganya mahal,
tetapi tidak sesuai untuk diminum.
Mereka mengadu perkara itu kepada pemandu
pelancong dan menunjukkan air kotak yang baru dibeli dan baru separuh sahaja
diminum.
Pemandu pelancong itu cuba meminumnya dan
memang ternyata tidak sedap sama seperti didakwa oleh pelancong itu.
Pemandu pelancong itu berjanji akan
menyelesaikan masalah itu dengan berjumpa dengan penjual di sebuah kedai
runcit.
Penjual itu pada mulanya terkejut dengan pengaduan
itu, tetapi kemudiannya tergelak tetapi ditahan-tahan. Apa tidaknya, yang dimaksudkan
air kotak itu sebenarnya santan segera.
Memang, santan segera yang dikotakkan tidak ubah
seperti bungkusan air kotak. Bezanya, di bahagian atas tidak ada lubang untuk dimasukkan
straw.
Tentang kisah di atas, tidak pula disahkan sama
ada cerita sebenar atau tidak. Tetapi, kemungkinan kisah itu berlaku memang ada.
Pertamanya kerana bentuk kotak yang sama dengan
air kotak. Keduanya, ia memang dalam bentuk cecair, tetapi lebih pekat sedikit berbanding
air kotak. Ketiganya, di kotak itu tulisannya adalah dalam bahasa Melayu yang tidak
difahami oleh pelancong.
Hanya satu perkara dimusykilkan ialah adakah pemandu
pelancong itu juga tidak memahami tulisan bahasa Melayu atau memang jahil mengenai
Malaysia.
Entahlahhhh
No comments:
Post a Comment