Sunday, 28 July 2019

ADAB BERMAKSUD PERILAKU BAIK KETERTIBAN BUDI


Istilah adab dalam kefahaman umum ditakrif sebagai perilaku baik, termasuk kesopanan dan kesusilaan yang menjadi amalan sehari-hari yang perlu diikuti umat Islam.

Bagaimanapun, makna sebenarnya sangat besar kerana ketinggian adab ialah cerminan peribadi individu dengan Islam menekankan pendidikan yang sempurna.

Adab membawa maksud ketertiban budi mengiktiraf dan memperakui hierarki ilmu pengetahuan berdasarkan kriteria tahap keluhuran dan keutamaan.

Realiti dan kebenaran diterangkan sebagai dua perkara saling berkait rapat dengan kedudukan betul dan sesuai.

Adab terhadap Tuhan adalah dengan memahami secara tepat akan nama, sifat dan perbuatan tanpa perlu mengetahui Zat-Nya; tidak menyamakan-Nya dengan yang lain; mengamalkan agama-Nya dalam cara betul seperti diajar Rasul-Nya; meninggalkan segala dilarang serta sentiasa mencari petunjuk dan keampunan-Nya.

Juga adab kepada Tuhan adalah tidak menafikan kewujudan-Nya dengan tuhan yang disembah penganut agama lain.

Adab dalam konteks spiritual ialah pengiktirafan dan perakuan kepada darjah keluhuran kepada kedudukan dunia roh berasaskan ketakwaan dan kepatuhan.

Sementara, adab terhadap diri sendiri bermula apabila seseorang memperakui sifat dwi-naluri dalam dirinya - rasional dan haiwan.

Apabila rasional yang utama mengatasi (sifat) haiwan yang di bawahnya dan menjadikannya terkawal, barulah seseorang berjaya meletakkan kedua-duanya di tempat sepatutnya, sekali gus menempatkan diri di kedudukan betul.

Seandainya gagal, seseorang tidak adil kepada diri sendiri. Apabila adab dirujuk dalam konteks hubungan manusia, ia bermaksud nilai etika diaplikasi dalam sifat sosial akan mematuhi ketetapan tertentu berpandukan pendirian seseorang, keluarga dan masyarakat sekelilingnya.

Pendirian seseorang tidak ditentukan mengikut kriteria manusia dalam aspek kuasa, kekayaan dan keturunan, tetapi ilmu pengetahuan, kebijaksanaan serta nilai ditetapkan al-Quran.

Sekiranya seseorang menunjukkan sikap rendah diri, kasih sayang, hormat-menghormati, ambil berat, kebajikan kepada ibu bapa, orang tua, kanak-kanak, jiran tetangga serta pemimpin komuniti, ia menunjukkan tahu akan kedudukannya sebenar berpandukan status hubungan bersama mereka.

Adab terhadap pemimpin adalah dengan berpandangan baik terhadap mereka dan keluarga, menyokong polisi baik dan menasihati secara ikhlas, tidak menyokong dalam perkara bertentangan agama, ketidakadilan serta apa yang bertentangan undang-undang.

Adab terhadap negara adalah dengan betul-betul memahami sejarah, mempertahankan integriti serta kedaulatan dan dalam kepentingan lebih besar tidak menindas atau mengancam orang lain.

Adab terhadap ilmu akan membawa kepada kaedah pembelajaran betul dan pengalaman bidang berbeza. Dalam hal ini, hormat terhadap cendekiawan dan guru antara manifestasi adab terhadap ilmu.

Segala-gala perkara khususnya agama, intelektual dan moral perlu diletakkan di tempat sewajarnya. Jika tidak, ia akan mewujudkan ketidakadilan cukup besar, kacau-bilau dan anarki dalam diri serta masyarakat yang impaknya cukup besar.

No comments:

Post a Comment