Wednesday 25 September 2019

NABI BERDOA AGAR HIDUP MISKIN

Ada satu doa yang dibacakan oleh Rasulullah SAW seperti mana maksud hadis: "Ya Allah! Hidupkanlah aku dalam keadaan miskin, dan matikanlah aku dalam keadaan miskin, dan kumpulkanlah aku (pada hari kiamat) di dalam rombongan orang-orang miskin”. (Hadis riwayat Ibnu Majah - nombor 4126)

Al-Albani mengatakan bahawa hadis ini darjatnya hasan (Lihat perbahasannya di dalam kitab beliau: Irwaul Ghalil No. 861 dan Silsilah Shahihah No. 308)

Apakah maksud sebenar 'miskin' dalam doa tersebut? Adakah maksud 'miskin' itu “orang-orang yang tidak cukup di dalam hidupnya atau orang-orang yang kekurangan harta”?.

Maksud sebenar  'miskin' dalam doa Nabi itu ialah “orang yang khusyuk dan tunduk merendah diri kepada Allah SWT.

Sebagaimana hal ini telah diterangkan oleh:
- Imam Ibnul Atsir di kitabnya An-Nihaayah fi Gharibil Hadits (2/385) mengatakan: “(dengan miskin tersebut) ialah tawaduk dan khusyuk dan supaya tidak menjadi orang-orang yang sombong dan takabur”.

- Di kitab Qamus Lisanul Arab (2/176) oleh Ibnu Mandzur diterangkan asal erti miskin di dalam lughah/bahasa ialah 'Al-Khaadi’ (orang yang tunduk), dan asal erti 'faqir' ialah "orang yang memerlukan". Maka maksud 'miskin' doa itu ialah tawaduk dan khusyuk.

- Imam Baihaqi mengatakan: “Menurutku bahawa Nabi tidaklah meminta keadaan miskin yang maknanya kekurangan tetapi beliau meminta miskin yang maknanya tunduk dan merendahkan diri. (Lihat kitab: Sunatul Kubra al-Baihaqi 7/12-13 dan Taklhisul-Habir 3/109 No. 1415 oleh Al-Hafidz Ibnu Hajar).

- Demikian juga maknanya telah diterangkan oleh Imam Ghazali dalam kitabnya yang mashur Al-Ihya’ 4/193. (baca juga syarah Ihya’ 9/272 oleh Imam Az-Zubaidy)

- Ibnu Taimiyah mengatakan: “Hidupkanlah aku dalam keadaan  khusyuk dan tawaduk’“. (Majmu’ Fatawa Ibnu Taimiyah 18/382 bahagian kitab hadits). Beliau juga mengatakan (hal.326) : “…. bukanlah yang dikehendaki dengan miskin (di dalam hadis ini) tidak mempunyai harta".

Setelah kita mengetahui keterangan ulama-ulama kita tentang maksud miskin dalam doa Nabi di atas, baik secara lughah/bahasa mahupun maknanya, maka hadis tersebut ertinya menjadi:

“Ya Allah, hidupkanlah aku dalam keadaan khusyuk dan tawaduk, dan matikanlah aku dalam keadaan khusyuk dan tawaduk, dan kumpulkanlah aku (pada hari kiamat) dalam rombongan orang-orang yang khusyuk dan tawaduk”.

No comments:

Post a Comment