Tuesday 24 September 2019

MANFAAT KHASIAT POKOK MORINGA

Heboh tentang pokok moringa yang dikatakan kaya khasiat untuk penyakit berbahaya. Pokok moringa kaya khasiat itu sebenarnya bukan sukar diperoleh. Mudah ditanam dan tidak sukar penjagaannya.

Pokok moringa dikenali dengan banyak nama di Malaysia seperti rembungai, remunggai, lemunggai, merunggai, gemunggal, murungai, pokok kelor dan beberapa nama lain mengikut tempat.

Apakah yang menarik dengan pokok moringa ini? Sebenarnya pokok moringa ini sangat menarik dan mempunyai begitu banyak khasiat yang tersendiri dalam perubatan dan kesihatan manusia.

Mungkin anda pernah melihat pokok ini di sekitar kawasan rumah anda kerana pokok moringa ini sering tumbuh di mana-mana sahaja walaupun kawasan tanah yang tidak mempunyai sumber air yang banyak.

Di sesetengah tempat pokok ini ditanam secara meluas untuk membuat berbagai jenis ubat dan beberapa produk untuk kesihatan.

Di negara kita daun, akar dan buah pokok moringa ini banyak kegunaannya dijadikan herba perubatan begitu juga kacang atau buah moringa yang digunakan dalam masakan seperti sayur goreng, masak lemak cili padi, digoreng bersama telur, kari dan banyak lagi jenis masakan yang dicampurkan dengan daun ini yang mampu menyedapkan masakan itu selain mempunyai kandungan nutrisi yang sangat tinggi.

Daun moringa segar setanding dengan 7 kali Vitamin C yang terdapat pada buah oren dan 4 kali Vitamin A yang terdapat pada lobak merah.

Daun moringa juga kaya dengan kalsium iaitu kira-kira 4 kali ganda kalsium yang tinggi seperti yang ada pada susu. Kandungan kalium yang sangat tinggi 3 kali ganda yang terdapat pada pisang.

Daun moringa mempunyai dua kali ganda protein seperti yogurt.

Manakala daun moringa kering setanding dengan 10 kali ganda Vitamin C yang ada pada buah oren. Setanding dengan 10 kali ganda Vitamin A yang ada pada lobak merah.

Daun moringa kering juga mempunyai 17 kali ganda kalsium yang tinggi yang ada pada susu. Mempunyai 15 kali ganda kalsium yang tinggi yang ada pada pisang. Setanding dengan 8 kali ganda protein yang ada pada yogurt.

1 comment:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete