Contoh kajian kes
keushawanan untuk mengenalpasti potensi dan peningkatan operasi syarikat. Syarikat dipilih untuk kajian kes ialah
Syarikat Cempaka Suri (bukan nama sebenar), beralamat di 321, Jalan Sultan
Yahya Petra, 15200 Kota Bharu.
Perniagaan teras pada
awal penubuhan ialah menjadi pengedar barangan berasaskan gamat keluaran satu
syarikat terkemuka dengan dibantu tiga orang pekerja. Setelah beroperasi
kira-kira dua tahun, syarikat itu mengorak langkah menambah bilangan produk
yang dipasarkan dan tidak hanya terikat dengan satu produk saja.
Selepas itu, syarakat
semakin berkembang dan mula menjadi pemborong untuk pelbagai jenama makanan
tambahan dan ubatan tradisional. Bilangan pekerja juga bertambah menjadi lima
orang.
Berdasarkan kepada
pengalaman dan melihat kepada potensi perniagaan berasaskan kepada pemakanan
tambahan dan kesihatan, syarikat mengorak langkah untuk mengeluarkan produk
sendiri atas nama Cempaka Suri.
Antara produk Cempaka
Suri ialah berkaitan kesihatan wanita, pelangsing badan dan pemakanan berkaitan
meningkatkan tenaga seksual suami isteri.
Penghasilan produk itu
dilakukan dengan kerjasama penyelidik dari sebuah universiti terkemuka di
Malaysia yang telah melakukan kajian sejak lebih lima tahun lalu dan telah
memenangi hadiah dalam satu pertandingan penghasilan produk makanan
tambahan.
Penghasilan produk untuk
dipasarkan dibuat di sebuah kilang bertaraf GMP di Pengkalan Chepa. Produk
jenama Cempaka Suri kini telah memasuki pasaran sejak lebih dua bulan lalu dan
sambutan daripada pengguna amat baik.
TAHAP PROSES KREATIVITI
YANG DILALUI
Syarikat Cempaka Suri
juga melalui tahap-tahap proses kreativiti dalam penubuhan dan menjalankan
perniagannya sekarang, iaitu menghasil dan memasarkan produk Cempaka Suri.
Tahap-tahap ini dilalui sebagai satu proses dari permulaan kepada pencapaian
sekarang.
Pengumpulan Maklumat
atau Pengetahuan. Seperti dijelaskan, pengusaha Syarikat Cempaka
Suri memulakan perniagaan menjadi pengedar produk berasaskan gamat dan kemudian
menjadi pengedar dan pemborong produk kesihatan dan makanan tambahan.
Perniagaan awal itu
memberi sedikit sebanyak pengetahuan berkaitan dengan produk kesihatan dan
makanan tambahan. Ketika itu, pengusaha syarikat banyak menghadiri kursus dan
membuat kajian berkaitan produk yang dipasarkan.
Sebagai pengedar produk
berasaskan gamat keluaran syarikat ternama, mereka didedahkan kepada soal
berkaitan produk kesihatan dan makanan tambahan. Pendedahan ini amat penting
demi menjaga reputasi syarikat agar setiap perkhidmatan yang diberikan,
terutama maklumat berkaitan produk diberikan kepada pelanggang dengan
tepat.
Pengusaha mengambil
berat soal pengetahuan produk kerana memang dalam perancangan masa depan, dia
berhasrat untuk mengeluarkan produk sendiri pada masa depan. Bahkan, tindakan
menjadi pengedar produk gamat itu adalah batu loncatan untuk mencari pengalaman
dan pengetahuan mengenai produk.
Setelah mendapat
pengetahuan asas, maka pengusaha telah mengambil langkah lebih berani apabila
memilih untuk menjadi pengedar pelbagai produk kesihatan dan makanan tambahan
dari banyak syarikat. Ini memberi peluang untuk dia mengetahui lebih banyak
mengenai produk kesihatan dan makanan tambahan dari beberapa syarikat ternama
yang sudah lama beroperasi.
Selain, mengetahui
mengenai produk, pada masa pengusaha juga mendalami mengenai cara pemasaran
produk dan cabaran yang terpaksa dihadapi dalam bidang berkenaan. Ini kerana
selain menghasilkan produk yang baik, satu lagi aspek yang penting ialah proses
pemasaran. Perkara ini memang amat dipentingkan oleh
pengusaha. Pengalaman memasarkan pelbagai jenis produk digunakan
sebaiknya.
Peringkat Pengeraman
(Incubation). Pada peringkat ini di mana pengusaha tidak mengambil keputusan
terburu-buru untuk mengeluarkan produk sendiri, biarpun sudah ada perancangan
ke arah itu. Pada peringkat ini, pengusaha lebih berhasrat untuk lebih
mendalami pelbagai aspek lain dengan memerhati dan mengkaji setiap aspek dalam
penghasilan produk dan pemasaran.
Setiap pemerhatian atau
pengalaman baru yang diperoleh dicatat atau dibuat penelitian agar sesuatu yang
baik akan dijadikan panduan untuk diikuti, manakala sebarang yang tidak baik dijadikan
panduan agar perkara yang sama tidak dilakukan apabila mengeluarkan produk
sendiri nanti.
Usaha itu dilakukan
dengan perlahan-lahan tanpa sebarang tekanan. Banyak perkara spontan yang
berlaku dijadikan asas kepada membina kreativiti seterusnya. Pengusaha
mempunyai banyak masa untuk mencari yang terbaik sebelum melahirkannya.
Malah pada peringkat ini
banyak membantu pengusaha lebih matang dan bersedia untuk menghadapi cabaran
apabila benar-benar telah bersedia untuk melaksanakan apa yang telah dirancang.
Peringkat Pencambahan
Idea. Berasaskan kepada pengalaman dan pemerhatian yang dilakukan,
pengusaha mula dapat memikirkan apakah strategi terbaik yang perlu dilakukan
apabila mula mengeluarkan dan memasarkan produk sendiri nanti. Ini amat penting
kerana produk yang dikeluarkan nanti sebenarnya telah mempunyai pesaing yang
sudah lama berada di pasaran, serta telah mendapat sambutan daripada
pengguna.
Syarikat pesaing juga
mempunyai pengalaman yang lebih baik serta modal yang lebih kukuh untuk
menghadapi sebarang kemungkian dalam persaingan. Pesaing juga telah lama
dikenali dan diterima oleh pengguna.
Maka, pada peringkat ini
pengusaha telah memikirkan sesuatu yang lebih baik dan lebih hebat berbanding
produk lain. Tambahan pula, produk yang dikeluarkan itu adalah hasil penemuan
kajian baru yang dibuat oleh pakar. Jadi, satu perkara ditekankan oleh
pengusaha ialah menjelaskan kehebatan dan kelebihan produk baru itu berdasarkan
kepada penemuan baru.
Pengguna perlu
diyakinkan bahawa jika beralih kepada produk baruk, mereka mendapat sesuatu
kebaikan yang tidak terdapat pada produk lain yang sudah lama berada di
pasaran.
Perkara-perkara inilah
yang sentiasa dilakukan oleh pengusaha dalam peringkat percambahan idea ini.
Dia sentiasa mencari idea-idea baru untuk memastikan dapat menarik minat
pembeli.
Peringkat Penilaian dan
Perlaksanaan. Peringkat ini adalah yang terakhir dalam proses kreativiti. Setelah
membuat pengumpulan maklumat, selesai membuat incubation dan melakukan
percambahan idea, maka tiba pula peringkat terakhir untuk membuat
penilaian.
Pada peringkat ini,
pengusaha sedar dia tidak boleh melakukan sebarang kesilapan kerana penilaian
yang dibuat dan diputusakan tindakan yang perlu dilakukan akan menjadi penentu
kepada usaha yang telah dilakukan. Maka penilian secara mendalam dengan membuat
perbandingan dalam pelbagai aspek, barulah satu keputusan diambil.
Antara keputusan yang
diambil pengusaha ialah menentukan jenis produk yang ingin dikeluarkan dan
kumpulan sasar untuk dipasarkan produk itu.
Setelah segalanya
selesai, maka langkah terakhir dalam peringkat kreativiti ialah perlaksanaan.
Tanpa perlaksanaan, sudah tentu segala apa yang dirancangan tidak akan menjadi
kenyataan.
Maka, perlaksanaan yang
dimaksudkan ialah pengusaha kini telah mengeluarkan produk sendiri dan
memasarkan sendiri produk tersebut.
No comments:
Post a Comment