Terdapat lima teknik untuk menghasilkan idea
kreatif, bergantung kepada cara pemikiran masing-masing. Lima teknik tersebut
ialah:
Percambahan
fikiran. Kaedah ini melibatkan lebih seorang mengeluarkan pendapat atau
buah fikiran. Dalam perkiraan biasa empat hingga tujuh orang terlibat dalam
menyatakan pendapat.
Namun, dalam organisasi yang besar, lebih banyak yang terlibat dalam percambahan fikiran adalah lebih baik. Ini kerana lebih banyak pendapat dikeluarkan, lebih banyak pilihan sebelum ia dilaksanakan.
Namun, dalam organisasi yang besar, lebih banyak yang terlibat dalam percambahan fikiran adalah lebih baik. Ini kerana lebih banyak pendapat dikeluarkan, lebih banyak pilihan sebelum ia dilaksanakan.
Dalam
proses pencambahan fikiran, Williams menetapkan empat peraturan. Pertamanya,
lebih banyak idea dikeluarkan, maka ia adalah lebih baik. Kedua, semua idea
yang dikeluarkan hendaklah diterima dengan fikiran terbuka, tidak kira sama ada
ia mungkin kelihatan gila dan tidak munasabah.
Peraturan
ketiga yang ditetapkan ialah gunakan idea ahli kumpulan untuk mencetuskan idea
lain. Manakala terakhir ialah tidak dibenarkan sebarang kritikan dan membuat
penilaian terhadap idea yang dihasilkan.
Analogi Terpaksa. Kaedah ini guna untuk memberi satu tekanaan
atau paksaan dalam membuat hubung kait dalam dua situasi. Tekanan ini akan
memberi satu panduan atau pilihan lain untuk dilakukan.
Contohnya,
pengusaha membuat 'paksaan' dan membuat analogi apa akan berlaku jika syarikat
membuat sesuatu produk. Pengusaha memikirkan apakah produk itu mendapat
perhatian pelanggang sedangkan produk yang hampir sama telah lama berada di
pasaran.
Pengusaha
juga memikirkan soal strategi pemasaran, adakah sesuai kaedah pemasaran
tradisional untuk berdepan dengan pengeluar sedia ada.
Turut
ditekankan oleh pengusaha ialah apakah tindakan perlu dilakukan sekiranya apa
yang dirancangan dan dilakukan tidak menjadi kenyataan. Mungkinkah dia akan
terus hilang peluang untuk menjadi pengusaha atau sebarang kemungkinan lain.
Analogi-analogi
yang dibuat itu memberi satu pandang sisi dari sudut lain tentang pilihan lain
yang mungkin. Ini memberi peluang untuk membuat pilihan dari pelbagai
kemungkinan yang terbaik.
DO IT. Ia adalah singkatan D
untuk define problem (kenalpasti masalah), O adalah open mind and apply
creative technique (buka fikiran dan laksanakan teknik kreatif), I untuk
identify best solution (kenal pasti keputusan terbaik) dan T bagi transform
(berubah).
Segala
masalah diselidiki dan dicari kemungkinan untuk mengatasinya. Sebarang masalah
besar yang dihadapi dipecahkan kepada cabang-cabang atau bahagian terterntu
yang mungkin dapat diselesaikan.
Apabila masalah dikenalpasti, maka dicarikan pula idea untuk mengatasinya. Semua idea itu cuba diandaikan jalan penyelesaian tanpa mengambil kira baik atau buruk.
Apabila masalah dikenalpasti, maka dicarikan pula idea untuk mengatasinya. Semua idea itu cuba diandaikan jalan penyelesaian tanpa mengambil kira baik atau buruk.
Kemudian
idea itu dicuba secara lebih khusus sebelum diambil keputusan mana yang
terbaik. Semua penyelesaian itu diambil dari peringkat sebelumnya.
Setelah
satu pendekatan terbaik dikenal pasti, maka tiba masa untuk dilakukan tindakan
sewajarnya.
Contohnya,
apabila pengusaha membuat keputusan untuk mengeluarkan produk sendiri perlu
mengambilkira beberapa masalah yang mungkin dihadapi. Pertama ialah
mengenalpasi setiap masalah yang mungkin wajud bagi setiap jenis produk.
Contohnya,
bagi produk pelangsing, bagaimana untuk menarik minat dan keyakinan pengguna
membelinya. Pada antara beberapa pendekatan dicadangkan ialah penggunaan model,
memberi sampel percuma dan memilih testomoni.
Setelah
melihat semua kemungkinan dan kelebihan yang dilihat, maka pengusaha memilih
untuk mencari pengguna yang berjaya melangsingkan badan selepas mengguna produk
berkenaan untuk dijadikan testomoni.
Peta minda. Kaedah ini adalah satu
pendekatan di mana menggunakan gambar atau lakaran untuk menyusun dan
memgembangkan pemikiran. Cara ini membolehkan membantu untuk melihat sebarang
masalah dan juga kemungkinan penyelesaian yang sesuai.
Contohnya,
pengusaha perlu melakarkan gambaraja menunjukkan permasalahan dalam pengedaran.
Bermula dengan melihat masalah, ia mewujudkan pandangan apakan sebenarnya punca
masalah itu.
Dari
gambaran itulah timbul pula cadangan bagaimana untuk mengatasinya dengan
menyenaraikan beberapa cadangan. Antara cadangan itu ialah menubuh pusat
pengedaran sendiri di setiap negeri.
Satu lagi ialah melantik wakil pengedar utama di setiap negari. Setelah dihalusi, maka baru diambil satu pendekatan terbaik iaitu melantik wakil pengedar kerana cara itu lebih murah kosnya dan wakil itu boleh dipilih dari mereka yang sudah berpengalaman.
Satu lagi ialah melantik wakil pengedar utama di setiap negari. Setelah dihalusi, maka baru diambil satu pendekatan terbaik iaitu melantik wakil pengedar kerana cara itu lebih murah kosnya dan wakil itu boleh dipilih dari mereka yang sudah berpengalaman.
Kumpulan
nominal. Iaitu satu
kaedah di mana setiap orang dalam kumpulan membuat catatan sendiri apa yang
difikirkan. Idea itu kemudian dibincangkan dalam kumpulan dan membuat
penjelasan atau mempastikan setiap perkara yang dicadangkan itu. Kemudian,
barulah setiap idea itu dipilih secara undian untuk menentukan apa yang terbaik
atau mendapat sokongan paling ramai.
No comments:
Post a Comment