Manakala
Mohd Said Othman (2007) pula mentakrifkan pemasaran sebagai satu proses,
aktiviti atau kemahiran seosial oleh individu atau kumpulan untuk mencapai
matlamat melalui rekaan, ciptaan, pembentukan dan pertukaran barangan,
perkhidmatan, idea atau sesuatu yang bernilai dalam sesebuah masyarakat.
Berdasarkan
kepada takrif Kotler, pemasaran adalah satu proses melibatkan hubungan sesama
manusia dalam satu bentuk teratur atau diterima sebagai satu kebiasaan.
Aktiviti ini berlaku secara terurus yang melibatkan satu kemahiran atau
keperluan khusus.
Sebab itu ia dikatakan sebagai 'pengurusan' yang secara jelas membuktikan perlunya satu pendekatan atau amalan tertentu yang perlu dipatuhi dalam proses pemasaran.
Sebab itu ia dikatakan sebagai 'pengurusan' yang secara jelas membuktikan perlunya satu pendekatan atau amalan tertentu yang perlu dipatuhi dalam proses pemasaran.
Ia
melibatkan hubungan antara individu dengan individu, individu dengan kumpulan
atau kumpulan dengan kumpulan.
Contohnya, seorang pembeli mendapatkan khidmat dari pemandu teksi, atau seorang pembeli membeli barang keperluan di pasar raya yang dimiliki oleh satu syarikat dimiliki banyak pelabur. Atau, pasar raya sebagai satu entiti perniagaan dimiliki banyak pelabur berurusan dengan satu pasar raya lain yang juga dimiliki banyak pelabur.
Contohnya, seorang pembeli mendapatkan khidmat dari pemandu teksi, atau seorang pembeli membeli barang keperluan di pasar raya yang dimiliki oleh satu syarikat dimiliki banyak pelabur. Atau, pasar raya sebagai satu entiti perniagaan dimiliki banyak pelabur berurusan dengan satu pasar raya lain yang juga dimiliki banyak pelabur.
Hubungan
itu dilakukan atas satu keperluan atau kehendak, yang mana terlaksana melalui
pertukaran antara satu sama lain. Takrif itu membawa maksud fasa pemasaran ini
terlaksana melalui petukaran yang mana melibatkan barang dengan barang, atau
barang dengan satu pertukaran yang diterima kedua-dua pihak, contohnya
wang.
Pertukaran itu bagi memenuhi keperluan atau kehendak manusia yang memerlukan selain apa yang telah dimiliki.
Pertukaran itu bagi memenuhi keperluan atau kehendak manusia yang memerlukan selain apa yang telah dimiliki.
Manakala
jika dirujuk kepada takrif diberikan Mohd Said pula, pemasaran menekankan
kepada bagaimana aktiviti manusia menghasilkan satu-satu produk dan kemudian
produk yang bernilai dalam sesuatu masyarakat itu pula ditukar sesama
mereka.
Takrif
itu, memperlihatkan bahawa produk itu tidak semestinya barangan. Sebaliknya,
satu ciptaan idea atau kemahiran juga dianggap sebagai satu produk. Contohnya,
kemahiran seorang peguam yang menawarkan kepakarannya dan dimanfaatkan oleh
individu atau kumpulan lain.
Kedua-dua
takrif itu memperlihatkan persamaan iaitu melibatkan 'pertukaran'. Jelas sekali
bahawa pemasaran adalah proses pertukaran melibatkan dua pihak yang saling
memerlukan, tidak kiralah ia satu produk dalam bentuk barang, idea mahupun
pengalaman.
Pertukaran
itu sama ada melibatkan keuntungan atau satu khidmat sosial yang diberikan
secara percuma. Perlu ditegaskan di sini, pemasaran tidak hanya melibatkan
aspek keuntungan dari segi kewangan semata.
Keuntungan
yang diperoleh mungkin dari segi kepuasan diri, hubungan baik, balasan di
akhirat dan seumpamanya.
Dalam Islam, setiap apa yang dilakukan mesti bersandarkan kepada apakah hasil tindakan dilakukan itu untuk bekalan hidup di akhirat. Keuntungan di dunia belum tentu menjamin keuntungan di akhirat jika ia dilakukan bertentangan apa yang ditetapkan syariat.
Dalam Islam, setiap apa yang dilakukan mesti bersandarkan kepada apakah hasil tindakan dilakukan itu untuk bekalan hidup di akhirat. Keuntungan di dunia belum tentu menjamin keuntungan di akhirat jika ia dilakukan bertentangan apa yang ditetapkan syariat.
No comments:
Post a Comment