Empat bentuk hukuman iaitu jenayah
hudud, qias dan diat, kifarat dan takzir.
Jenayah hudud. Terdapat tujuh
jenis jenayah hudud iaitu zina, qazah, minum arak, mencuri, merompak,
pemberontakan dan murtad. Hukum ini berdasarkan kepada nas
syarak. Justeru, setiap hukuman bagi setiap kesalahan telah ditetap,
contohnya mencuri hukumannya dipotong tangan dan murtad pula dihukum
bunuh. Hukum ini telah tetap dan tidak boleh dipinda lagi oleh
sesiapa pun.
Dengan kata lain, hukuman yang
dilaksanakan di negara kita yang hanya mengenakan denda kepada pesalah-pesalah
hudud sebenarnya bukan berdasarkan kepada hukum hudud.
Sebaliknya, hukuman itu berpindah
kepada takzir yang pihak berkuasa menentukan bentuk
hukumannya. Keadaan ini apabila pihak berkuasa merasai ketidaan
mampuan untuk bertindak adil atau wajud kelemahan dalam perlaksanaan jika
kaedah hudud dilaksanakan.
Perlu ditegaskan di sini maksud
kelemahan bukan kelemahan atau keburukan hudud, tetapi kelemahan manusia yang
tidak mampu melaksanakan secara adil.
Jenayah qisas dan diat. Kaedah hukuman
qisas ini ialah pesalah akan diperlakukan sama seperti yang dilakukan oleh
kepada pihak lain. Contohnya, pesalah membunuh akan memenerima
hukuman bunuh juga. Manakala diat juga hukuman untuk kesalahan
membunuh, tetapi berlaku dengan tidak sengaja. Dalam keadaan ini,
pesalah tidak dijatuhkan hukum bunuh juga, sebaliknya dikehendaki membayar
ganti rugi kepada ahli keluarga mangsa dibunuh. Jumlah diat
terbahagi dua iaitu ditentukan oleh syarak dan tidak ditetap oleh
syarak. Wang atau harta untuk dibayar diat diambil dari harta
pelakunya.
Perkara berkaitan gisas dan diat
berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 178
bermaksud: "Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari
saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu)
mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan si pembunuh pula
hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya.
Dengan kata lain, walaupun qisas
melibatkan bunuh dihukum bunuh, waris boleh memilih sama ada memaafkan dan
menerima diat. Bahkan, tidak salah jika waris memaafkan sepenuhnya
tanpa meminta diat.
Hukuman kifarat. Hukuman ini
ialah bagi jenayah membunuh dengan sengaja dan dimaafkan keluarga pihak kena
bunuh, bunuh tidak sengaja, meninggalkan ibadat fardu dan melakukan maksiat.
Perkataan kifarat diambil dari perkataan kifarah yakni menutup.
Kifarat dalam maksud hukuman ialah
denda disebabkan meninggalkan ibadat fardu dan melakukan
maksiat. Kifarat juga sebagai menebus kesalahan yang telah
dilakukan. Kifarat telah ditentukan jenis hukumannya, tetapi ia mempunyai
banyak pilihan mengikut susunan keutamaannya. Ini bagi mestikan
mereka yang dikenakan hukuman itu tetap dapat membayar kifarat itu biarpun
tidak mampu pada denda tertentu. Contohnya dapat dilihat berkaitan hukuman
kifarat kerana menziharkan isteri.
Firman Allah SWT bermaksud:
Orang-orang yang menzihar isteri mereka, kemudian mereka hendak menarik kembali
apa yang mereka ucapkan, (wajib atasnya) memerdekakan seorang hamba sebelum
kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu
dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. Barangsiapa yang tidak
memperoleh (hamba) (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum
keduanya bercampur. Sesiapa yang tidak mampu (wajib atasnya) memberi
makan enam puluh orang miskin." (Surah al-Mujadilah, ayat 3-4).
Hukuman jenayah takzir. Dalam bahasa Arab,
takzir bermaksud menghalang. Hukuman ini tertakluk kepada
pertimbangan pemerintah bagi kesalahan yang tertentu. Ini bermakna takzir
adalah hukuman ke atas penjenayah tidak berdasarkan kepada hukuman ditentukan
syarak.
Takzir ditentukan berkaitan kesalahan
maksiat, kepentingan awam dan kesalahan-kesalahan kecil. Hukuman itu ditentukan
mengikut keperluan setempat atau bertujuan agar rakyat memelihara keamanan,
mematuhi undang-undang dan menjauhi maksiat.
Contohnya, untuk memastikan
keselamatan pengguna jalan raya, maka kerajaan boleh menetapkan hukuman kepada
sesiapa yang tidak mematuhinya. Undang-undang itu biarpun dibuat
oleh manusia, dalam segi kaedah Islam, rakyat perlu
mematuhinya. Mematuhi pemerintah adalah satu perkara yang diwajibkan
ke atas setiap rakyat. Tambah lagi, undang-undang dan hukuman yang satu
keperluan untuk memastikan kehidupan rakyat berjalan dengan aman dan baik.
Bentuk hukuman takzir seperti denda
wang, sebatan, penjara, sekatan, melaksanakan sesuatu tugas dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment