Dalam filem Tiga Abdul, ungkapan dialog paling popular ialah
'jangan marah, nanti kena jual'. Dialog itu satu jenaka yang mempunyai maksud
yang amat mendalam. Dalam kehidupan seharian kita memang dinasihatkan agar
menahan marah.
Perbuatan marah adalah sifat semulajadi yang ada dalam diri setiap
diri manusia. Dengan kata lain, manusia memang tidak dapat lari daripada
menghadapi situasi yang menyebabkan perasaan marah.
Sebab itu kita perlu mengawal perasaan marah agar tidak berlarutan
sehingga tidak mampu dikawal sehingga menyebabkan kesan yang amat buruk. Akibat
perasaan marah yang tidak dikawal boleh menyebabkan pertengkaran yang berakhir
dengan pembunuhan.
Rasulullah SAW menjelaskan bahawa orang yang kuat dalam pandangan
syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaannya ketika marah untuk
mengelak daripada bencana lebih buruk.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang kuat itu bukan
terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat
mengendalikan diri mereka ketika sedang marah.” (Hadis riwayat Ahmad)
Namun dalam keadaan tertentu, kita perlu menzahirkan perasaan
marah apabila maruah dan kedudukan kita dipermain-mainkan. Sebagai muslim, kita
perlu marah dan bertindak sewajarnya apabila maruah agama dipersendakan. Marah
demi mempertahankan agama adalah sebahagian daripada jihad yang perlu dilakukan
setiap muslim.
Seperti telah dijelaskan, perasaan marah perlu dizahirkan kena
pada tempatnya. Dalam keadaan biasa, kita dinasihatkan agar berusaha untuk
menahan sifat marah. Sesiapa menahan sifat marah beroleh balasan pahala yang
besar di sisi Allah SWT.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan orang-orang yang menahan
amarahnya serta memaafkan (kesalahan) orang.” (Surah Ali-Imran, ayat 134)
Islam mengajar umatnya tindakan yang perlu dilakukan ketika diri
dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan. Perkara pertama
yang perlu dilakukan ialah mengucapkan taawudz, yakni mohon berlindung kepada Allah
daripada syaitan yang terkutuk. Ini adalah kerana perasaan marah itu timbul
dari hasutan syaitan.
Untuk
mengawal perasaan marah juga dapat dilakukan dengan kita meninggalkan tempat
atau situasi yang menyebabkan kita marah. Jika tidak dapat meninggalkan situasi
itu, langkah berkesan untuk mengawal marah ialah berdiam diri.
Selain
peranan dilakukan oleh mereka yang sedang marah, tindakan daripada orang berada
di sekeliling juga penting. Sekiranya berdepan dengan orang sedang marah,
jangan membalas kembali kata-katanya. Jika perlu, kita tinggalkan orang sedang
marah itu agar kemarahannya reda apabila tiada lagi orang yang dapat dijadikan
objek kemarahannya atau untuk menunjukkan bahawa dia sedang marah.
Tindakan
berdiam diri diharapkan dapat mengurangkan suasana tegang. Berdiam diri bukan
bermakna dayus atau tidak mahu mempertahankan diri. Tidak guna kita membalas
kata-kata orang yang sedang marah kerana pada ketika itu dirinya sudah dikuasai
syaitan dan tidak dapat lagi menerima sebarang penjelasan.
Mereka yang sedar dirinya sedang marah, maka hendaklah dia berusaha
meredakan kemarahan itu.dengan cara duduk. Ketika dalam keadaan duduk kita akan
menjadi lebih tenang dan mengurangkan sikap agrasif. Jika dalam keadaan duduk
juga tidak dapat mengawal perasaan marah, maka dicadangkan agar berbaring.
Cara mengawal marah kaedah ini diajarkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana
sabda yang bermaksud: “Jika salah seorang antara kalian marah sedang pada saat
itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Namun jika tidak hilang
juga marahnya, maka hendaklah ia berbaring.” (Hadis riwayat Ahmad)
Selain itu, mereka yang sedang marah juga boleh memadamkan
kemarahannya dengan berwuduk. Air wudud dapat menyejukkan hati dan mengurangkan
ketegangan pada bahagian tertentu badan seperti muka, tangan dan kaki.
Seperti yang kita pernah alami, antara bahagian badan yang mudah
mengalami tekanan ketika marah ialah muka, tangan dan kaki. Paling ketara
kelihatan ialah pada bahagian muka. Sebab itu kita mudah mendapat tahu
seseorang sedang marah berdasarkan riak wajah mukanya. Begitu juga bahagian
tangan yang mudah gementar atau tidak selesa apabila wujud perasaan marah.
Maka ketegangan itu dapat dikendurkan dengan kesejukan air. Lebih
menarik lagi, wudud bukan sekadar menyejukkan fizikal, tetapi juga
menghilangkan segala bentuk kecelaruan rohani. Mereka yang berwudud bermakna
membersihkan dirinya daripada perbuatan yang tidak baik. Kita akan merasa diri
semakin hampir dengan Allah SWT dalam keadaan diri sedang berwudud.
Secara spritualnya, wudud juga dapat memadamkan kemarahan yang
lahir daripada hasutan syaitan. Hal itu dijelaskan Rasulullah SAW melalui
sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan
sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api, dan api itu hanya dapat
dipadamkan dengan air. Oleh kerana itu, jika salah seorang daripada kamu marah,
maka hendaklah ia berwuduk.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Sesungguhnya perasaan marah timbul akibat longgar dan terputusnya
hubungan persaudaraan. Sifat marah juga lahir daripada perasaan ego yang
merasakan dirinya lebih baik, berkuasa, bijak, betul dan sebagainya. Sebab itu,
orang yang sedang marah sukar untuk menerima nasihat orang lain.
Sebab itu amat penting kita sentiasa menjaga hubungan persaudaraan
dengan sesiapa saja. Sifat rendah diri dan sentiasa memaafkan orang lain perlu
disuburkan dalam diri. Jika kita merasakan bibit-bibit kemarahan hendak timbul,
cepat-cepatlah redakannya dengan sifat memaafkan orang lain.
Sifat marah dan angkuh diwarisi dari sifat syaitan. Syaitan
memilih menjadi hamba yang ingkar disebabkan marah kepada Allah SWT yang
memilih Adam sebagai khalifah di muka bumi. Iblis merasakan dirinya lebih layak
menjadi khalifah berbanding Adam. Sebab itu, iblis telah bersumpah untuk terus
menghasut manusia agar turut serta mempunyai sifat-sifat sepertinya yakni marah
dan angkuh.
Raslullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iblis berkata: Wahai
Tuhanku, demi kemuliaan-Mu, aku akan terus menggoda anak cucu Adam selama roh
mereka masih berada di tubuh mereka. Allah pun menjawab: Demi kemuliaan dan
keagungan-Ku, Aku tetap akan memberi ampunan kepada mereka selama mereka
memohon ampunan kepada-Ku.” (Hadis riwayat Ahmad)
Rasulullah SAW juga mengingatkan mereka yang selalu memberi
ampunan kepada seseorang akan mudah mendapat keampunan daripada Allah SWT. Jangan
mudah marah hanya kerana perkara kecil. Sekiranya marah telah terzahir, masih
belum terlambat untuk kita menarik kembali kemarahan itu. Allah SWT sentiasa
memberi keampunan kepada mereka yang memberi keampunan kepada orang lain.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Berikanlah kasih sayang,
nescaya kalian akan dikasihi dan berilah keampunan, nescaya kalian akan
diberikan keampunan. Celakalah bagi orang-orang yang mendengar perkataan,
tetapi tidak mengamalkan dan celaka pula bagi orang-orang yang terus menerus
berbuat dosa yang mereka kerjakan, sedang mereka mengetahui (larangan berbuat
dosa itu).” (Hadis riwayat Ahmad).
Bertuahlah orang yang memberi keampunan kepada orang lain kerana
pada masa sama dia pula akan diampunkan oleh Allah SWT. Tidak ada hadiah lebih
besar berbanding keampunan dan keredaan yang diterima daripada Allah SWT.
No comments:
Post a Comment