Islam menetapkan peraturan berkaitan
hutang agar ia memberi kebaikan kepada pemiutang (pemberi hutang) dan
penghutang (menerima hutang) dan mengelak keburukan akibat urusan hutang
itu.
Di pihak penghutang, antara perkara
yang mesti dipatuhi ialah:
- Untuk
tujuan kebaikan. Pinjaman itu dibuat untuk tujuan kebaikan. Jika sudah ada wang, maka tidak perlu berhutang biarpun ada pihak ingin
memberi pinjaman. Dalam dunia moden, aktiviti hutang (kredit) dianggap satu
perniagaan yang mana institusi pemberi hutang akan menawarkan hutang sebagai
satu perkhidmatan.
- Niat ingin menjelaskan.
Perkara utama mesti ada dalam minda penghutang ialah niat hendak menjelaskan
hutang itu. Niat itu akan membantu memudahkan urusan pembayaran hutang itu.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
“Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya,
maka Allah SWT akan luluskan niatnya itu, tetapi sesiapa mengambilnya dengan
niat akan membinasakannya (dengan tidak membayar), maka Allah SWT akan
membinasakan dia.” - (Hadis riwayat Bukhari)
- Tunaikan janji.
Penghutang mesti berusaha melangsaikan pembayaran hutang mengikut perjanjian,
dari segi jumlah dan tempoh. Perjanjian itu sebaik-baiknya dibuat secara
bertulis dan ada saksi bagi mengelak pertikaian berkaitannya kemudian.
Daripada Abu Hurairah bahawa Nabi
Muhammad bersabda bermaksud: “Tunaikan amanah itu kepada orang yang telah
memberikan amanah kepadamu dan janganlah engkau mengkhianati janji walaupun
kepada orang yang pernah memungkiri janji kepadamu.” (Hadis riwayat Abu Daud
dan Tirmizi)
- Wajib
membayar hutang. Setiap hutang wajib dibayar biarpun tidak dituntut. Sesiapa yang sengaja tidak membayar hutang, termasuk kepada institusi
kewangan dan badan kerajaan, adalah antara dosa besar yang tidak tertebus
biarpun dengan pahala mati syahid.
Membayar hutang adalah perkara
penting yang mesti dilakukan melebihi keperluan lain. Ini bagi
mengelak tidak sempat menjelaskan hutang sebelum meninggal dunia. Sesungguhnya,
seseorang yang meninggal dunia ketika masih menanggung hutang, maka rohnya akan
tergantung di antara langit dan bumi sehinggalah dijelaskan hutang itu.
Sabda Rasulullah bermaksud:
"Jiwa orang mukmin itu tergantung dengan hutangnya (iaitu dia belum
dihukum, sama ada kebaikannya atau kejahatannya) sehinggalah dia menjelaskan
hutangnya" (Hadis riwayat Muslim)
Sebab
itu, orang beriman sentiasa mengutamakan usaha untuk membayar apa-apa hutang
yang belum dijelaskan bagi terhindar daripada segala kemurkaan Allah SWT dan
balasan buruk di akhirat.
- Boleh
membayar lebih. Penghutang dibolehkan menyerahkan kembali hutang melebihi
apa yang diperoleh dulu, asalkan ia bukan disebabkan diminta oleh pemiutang.
Pembayaran yang lebih itu sebagai tanda bersyukur di atas bantuan dihulurkan
oleh pemiutang.
Ada
satu kisah dialami Rasulullah berkaitan membayar hutang lebih baik daripada apa
yang dihutang. Daripada Abu Hurairah, katanya:
“Seorang lelaki memberi hutang kepada Rasulullah, lalu ditagihnya secara kasar.
Oleh sebab itu sahabat yang bersama Rasulullah pada ketika itu tidak menyenangi
tindakan orang itu.
Maka Rasulullah bersabda: “Orang
yang memberi hutang berhak menagih. Belikan dia seekor unta muda kemudian
berikan kepadanya!” Lalu berkata sahabat: “Tidak ada unta muda yang Rasulullah!
Yang ada hanya unta dewasa dan lebih bagus daripada untanya.”
Selanjutnya baginda bersabda:
“Belilah, kemudian berikan kepadanya. Sesungguhnya sebaik-baik kamu ialah yang
paling baik membayar hutang.” - (Hadis riwayat Muslim)
- Harta pusaka penghutang.
Harta pusaka penghutang yang meninggal dunia sebelum sempat menjelaskan
hutangnya mestilah digunakan untuk menjelaskan hutang-hutang itu. Waris tidak
berhak ke atas harta pusaka itu melainkan baki selepas ditolak membayar hutang
simati.
Firman Allah SWT dalam surah
an-Nisa, ayat 11 yang bermaksud: “(Pembahagian pusaka) sesudah dipenuhi wasiat
yang dia buat atau sesudah dibayar hutangnya.”
Di sebelah pemiutang pula perlu
mematuhi syarat berikut:
- Memberi
hutang sebagai membantu. Individu yang berkemampuan memberi hutang harus
melakukan jika ada individu lain yang memerlukan hutang itu untuk tujuan
kebaikan.
Rasulullah bersabda lagi bermaksud:
"Allah SWT akan menolong hamba-Nya selama hamba itu suka menolong
saudaranya"- (Hadis riwayat Muslim)
- Wajib
memberi hutang. Dalam keadaan yang melibatkan perkara darurat yang mana
dengan cara itu saja dapat mengelak berlaku perkara buruk terhadap penghutang
atau perkara yang berkaitan dengan tujuan berhutang itu, orang yang mampu wajib
memberi hutang yang diperlukan itu.
Memberi
pinjaman satu amalan baik bersesuaian dengan kehendak Allah seperti yang
tercatat di dalam surah al-Maidah ayat 2 yang bermaksud: "Dan
tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan
kamu tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pencerobohan. Bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat
seksa-Nya".
- Haram memberi hutang.
Jika diketahui penghutang ingin menggunakan apa yang dihutang itu untuk tujuan
yang diharamkan seperti untuk berjudi, membeli arak dan melakukan maksiat, maka
haram diberikan sebagai hutang. Pemiutang akan bersubahat terhadap dosa-dosa
yang dilakukan penghutang yang dilakukan hasil hutang itu.
- Minta hutang dijelaskan.
Pemiutang boleh meminta kembali hutang yang diberikan apabila cukup tempoh yang
dijanjikan.
- Memberi tangguh atau
menghalalkan. Dalam kes di mana penghutang tidak mampu menjelaskan hutang
itu, pemiutang wajar memberi tangguh atau menjadikan hutang itu sebagai sedekah
yang mendatangkan kebaikan kepada pemiutang dan penghutang.
Dalam Surah al-Baqarah ayat 280
Allah Taala berfirman yang bermaksud: "Dan jika (orang yang berhutang itu)
dalam kesusahan, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan bersedekah
(sebahagian atau semua) itu lebih baik bagimu sekiranya kamu mengetahui".
- Minta jumlah menyamai apa
yang diberikan. Pemiutang hanya berhak meminta kembali hutang mengikut
jumlah yang diberikan. Jika meminta melebihi jumlah itu, maka ia termasuk dalam
riba. Amalan melibatkan riba menghilangkan keberkatan amalan dan pelakunya
menanggung dosa besar memakan atau menggunakan manfaat hasil riba.
Bertuahlah sesiapa yang bebas
daripada beban hutang yang mana dirinya beroleh ketenangan hati dan tidak
dibebankan dengan satu tanggungjawab yang berat perlu dijelaskan. Berbelanja secara
berhemah dan hanya kepada perkara yang penting saja dapat mengelak diri
daripada terjebak masalah hutang.
No comments:
Post a Comment