Tuesday, 11 October 2016

MENGAPA PERLU BERDEMOSTRASI


Mengapa berdemostrasi?  Adakah berdemosrasi itu cara terbaik menyelesaikan masalah atau menyampaikan sesuatu maksud kepada pihak lain?  

Berdemostrasi adalah cara Yahudi ingin jatuhkan Islam. Yahudi akan menyalurkan bantuan kepada pihak yang ingin mengadakan demostrasi. Tujuannya supaya negara menjadi huru hara.  

Negara luar tidak dapat menjatuhkan sesuatu kuasa pemerintahan negara lain melainkan dengan bantuan rakyat negara berkenaan sendiri.  Oleh sebab itu, usaha mempengaruhi rakyat dilakukan untuk melakukan sesuatu tindakan yang merugikan negara dan seterusnya menjatuhkan kuasa pemerintahan.

Di banyak negara Islam sekarang ini wujud kelompok yang mendapat sokongan pihak luar untuk menjatuhkan kerajaan.  Namun begitu, pihak yang menajanya sengaja mengatakan bahawa kumpulan itu sebagai ekstrem sebagai alasan untuk campur tangan atau melabelkan penjenayah rentas sempadan. 

Perkara inilah juga berlaku di negara kita sekarang, biarpun dalam bentuk yang lebih sederhana, sesuai dengan suasana politik negara.  Pihak luar, khususnya Yahudi cuba campur tangan dalam pemerintahan negara dengan cara menggunakan rakyat Malaysia sendiri.  Antara perkara yang dilakukan ialah melalui demostrasi jalanan.

Yahudi hanya perlu menyalurkan sedikit dana dan menjadi penasihat kepada badan yang dijadikan barua dan broker dalam melaksanakan agenda mereka.

Demostrasi dan bantahan jalanan cuba digerakkan di negara kita.  Sudah banyak yang dilakukan sebelum ini. Terdapat tangan-tangan asing cuba campurtangan dalam urusan pentadbiran negara.  Mereka cuba mencari isu dan membuat propaganda agar rakyat bencikan kerajaan dan bangkit melakukan demostrasi.

Alhamdulillah, majoriti rakyat sedar bahawa tindakan itu mendatangkan mudarat.  Sebab itu, sambutan terhadap seruan berdomostrasi tidak mendapat sambutan.  Akibatnya, ada penganjur yang kecewa dan tidak mahu meneruskannya.

Pun tidak dinafikan ada kelompok tegar yang akan hadir di mana-mana demostrasi di seluruh negara.  Mereka ghairah, hingga ada yang suami isteri ikut serta.  Konongnya suami isteri kongsi perjuangan sama. 

Mereka bawa bersama anak-anak kecil, biarpun itu boleh mendatangkan bahawa kepada kanak-kanak. Mereka mendakwa itu sebagai jihad, tetapi tidak sedar ia lebih mendatangkan mudarat.  Islam menegah perbuatan mendatang mudarat. 

Maqasid syariah menatapkan sesuatu yang mendatangkan mudarat atau keburukan kepada orang ramai wajib dihentikan atau ia perbuatan haram.  Sesungguhnya perbuatan berdomostrasi adalah sebahagian daripada serangan pemikiran yang dirancang dan disokong oleh Yahudi untuk meruntuhkan Islam.  Sesiapa bersetongkol dengan Yahudi meruntuhkan Islam, maka dia telah melakukan dosa.

Mengapa perkara ini berlaku di negara Islam?  Inilah cara dilakukan pihak tidak bertanggungjawab untuk menjatuhkan kuasa umat Islam. Mereka ingin melibat umat Islam berpecah dan bermusuhan sesama sendiri.  Umat Islam akan lemah dan hilang arah jika berperang sesama sendiri.

Seluruh muslim mesti bersatu dan mengelak berpecah dalam menghadapi cabaran ditimbulkan bukan Islam. Berpegang dan terus mempertahankan agama.  Jangan mudah percaya dengan dakyah musuh-musuh Islam.

Firman Allah SWT bermaksud: "Dan berpegang teguhlah kamu semua kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai berai." (Surah Ali Imran, ayat 103)

Hakikat sebenarnya, protes dan demontrasi tidak mendatangkan apa-apa kesan kebaikan terhadap umat Islam.  Banyak keburukan timbul akibat demostrasi. 

Setiap kali melakukan demostrasi, yang ruginya umat Islam sendiri.  Banyak masa dan tenaga dihabiskan berdemostrasi, sedangkan ia tidak mendatangkan apa-apa kesan kepada negara yang ditujukan bantahan itu. 

Semakin banyak demostrasi dilakukan, semakin buruk imej umat Islam.  Perbuatan itu tidak ubah anjing menyalak bukit.  Media Barat akan membuat liputan dari sudut negatif terhadap umat Islam.

Berdemostrasi bukan cara menyelesaikan masalah.  Malah amalan itu akan mendidik rakyat mengadakan demostrasi setiap kali ada perkara yang tidak puas hati, termasuk urusan dalam negara sendiri.

Negara yang rakyatnya kerap mengadakan demostrasi, tidak kira apa tujuan, lebih banyak membawa keburukan.  Tidak banyak demostrasi yang boleh dianggap berjaya mencapai matlamat. Hidup rakyat makin susah dan keadaan menjadi tidak tenteram.

Dalam sistem negara demokrasi, rakyat boleh menyatakan pandangan dan keinginan melalui wakil rakyat masing-masing.  Bahkan, mereka sendiri boleh secara terus membuat aduan dan cadangan kepada kerajaan melalui pelbagai saluran yang disediakan.

Pilih Islam pasti semua selamat.


No comments:

Post a Comment