Saturday, 22 October 2016

IKATAN HALAL LELAKI PEREMPUAN

Perkahwinan amat dituntut oleh Islam.  Ia adalah ikatan halal yang membolehkan lelaki dan perempuan menjalani kehidupan mengikut keinginan dan keperluan mereka.

Melalui perkahwinan lelaki dan perempuan akan mengecapi nikmat hidup yang lebih bermakna.  Secara tabie, lelaki dan perempuan saling memerlukan bagi melengkapkan kehidupan sosial dan seks.

Firman Allah bermaksud: “Dan di antara kebesaran Allah ialah Dia telah menciptakan untukmu isteri-isteri supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya dan dijadikannya antara kamu rasa kasih sayang.” – (Surah ar-Rum ayat 21).

Institusi perkahwinan membentuk sebuah keluarga, mengandungi suami dan isteri, kemudian kelahiran anak-anak.  Rasulullah gembira dan menggalakkan umatnya berkahwin serta mempunyai anak.  Sabda Rasulullah bermaksud: “Berkahwinlah kamu dan mempunyai anak melaluinya, sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang ramai di akhirat nanti.”

Justeru, Baginda menganggap mereka yang sengaja tidak mahu berkahwin tanpa alasan syarie sebagai bukan di kalangan umatnya.  Sabda Rasulullah bermaksud: “Bukan di kalangan umatku mereka mereka yang tidak ingin berkahwin.”. 

Ini bermakna umat Islam ‘wajib’ berkahwin agar tergolong sebagai umat Rasulullah di akhirat.  Umat Rasulullah mempunyai banyak kelebihan di akhirat berbanding umat-umat nabi lain.  Antara kelebihan umat Rasulullah ialah awal dihisab sebelum umat lain.  Selain itu syafaat Rasulullah amat besar maknanya. 

Bagainda pernah melahirkan rasa sedih apabila mengetahui seorang sahabat meninggal dunia ketika masih bujang.  Sahabat itu dikatakan mendapat kurang martabatnya di sisi Allah, biarpun semasa hayatnya dia tergolong mereka yang kuat beribadat dan taat kepada perintah Allah dan Rasulullah.

Sebagai memperakui kepentingan berkahwin, balasan kebaikan bagi mereka berkahwin digandakan dan tambah dengan rahmat Allah. 

Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila seorang isteri mendirikan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta menutup aurat dan taat kepada suami, lebih berhak baginya masuk ke syurga dari sebarang pintu yang dia kehendaki.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban).

Islam membenarkan lelaki beristeri sehingga empat pada satu masa.  Beristeri lebih daripada satu pada masa yang sama dipanggil berpoligami.  Berpoligami juga sunnah Rasulullah.  Bagaimanapun konsep poligami Rasulullah dilakukan atas kepentingan agama dan bukannya kepada tuntutan nafsu.  Setiap sunnah Rasulullah ada hikmahnya. 

Justeru, lelaki yang ingin berpoligami perlu menimbangkan baik buruknya.  Jangan jadikan  hukum dan sunnah sebagai alasan untuk berpoligami dengan sewenangnya.  Jika ia benar ‘perlu’, maka lakukan ia dengan asas takwa agar tidak berlaku perkara mendatangkan keburukan akibatnya.

Hakikatnya, ramai suami tidak terlayan isteri yang seorang, inikan jika berkahwin lebih daripada seorang. Justeru beristeri seorang lebih baik, jika ditakuti tidak dapat berlaku adil.  Sambungan dari ayat 3 surah an-Nisa bermaksud: “Kemudian jika kamu takut tidak akan berlaku adil, maka kahwinlah seorang sahaja.  Yang demikian itu adalah lebih baik kepada tidak berbuat aniaya.”

Firman Allah bermaksud: “Dan sesungguhnya kamu bersekedudukan berumahtangga (dengan penuh mesra dan kasih sayang) dengan perempuan (yang kamu kahwini) itu dengan demikian kamu telah mengambil satu perjanjian yang amat berat.” (Surah an-Nisa, ayat 21).

Perjanjian dimaksudkan ialah kesediaan menjalankan tugas sebagai suami; pemimpin, penjaga dan pengawal.  Sebagai pemimpin lelaki bertanggungjawab memastikan isteri melakukan kebaikan dan menjauhkan larangan Allah. 

Sesungguhnya setiap pemimpin akan dipersoalkan tentang kepentingannya.  Apa dilakukan oleh orang di bawah pemimpin akan memberi kesan baik dan buruknya kepada pemimpin.

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah kamu dan keluarga kamu daripada api neraka.” (Surah at-Tahrim, ayat 6).  Manakala maksud sabda pula: “Setiap pemimpin akan ditanya tentang apa yang telah dilakukan.”

-----------------

Mengapa manusia sanggup bersifat seperti haiwan untuk memusakan nafsu?  Ada yang mengamalkan seks bebas.  Itu cara hidup alam haiwan yang tidak kenal hukum hakam agama.  Mengapa ada suami yang membenarkan isterinya berzina?  

Timbul perasaaan ghairah kepada bukan pasangan sendiri? Paling teruk lagi ada suami menjadikan isteri sebagai pelacur untuk mendapat wang? 

Semua perkara ini terjadi disebabkan manusia tidak menggunakan akal. Ketika itu nafsu lebih menguasai diri.  

Kedudukan manusia lebih mulia berbanding makhluk lain kerana dianugerahkan akal dan nafsu.  Akal membimbing nafsu agar tunduk kepada perintah Allah SWT dan takut melakukan perkara yang ditegah.  

Manakala sifat nafsu secara umumnya adalah liar dan sentiasa ingin melakukan perkara keseronokan dan lupa melakukan kebaikan.

Namun, nafsu yang dapat dijinakkan oleh akal akan sentiasa melakukan perkara kebaikan dengan bersungguh-sungguh.  Inilah dikatakan nafsu mutmainnah yang melayakkan seseorang masuk ke syurga.  

Nafsu mutmainnah menjadikan seseorang sabar, tawakkal, pemurah, bertolak ansur, mesra, mudah berurusan, memahami masalah orang lain, tawaduk, pemaaf dan lain-lain sifat-sifat terpuji.

Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai nafsu yang tenang! Kembalilah kepada TuhanMu dalam keadaan redha dan diredhai, masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam syurgaKu.” (Surah al-Fajr, ayat 27)

Sedangkan nafsu ammarah sentiasa mendorong melakukan sifat-sifat keji yang menjijikkan, tamak, dengki, pemarah, sombong, kedekut dan pelbagai keburukan lain.  Apa saja perkara yang ditegah, maka perbuatan itulah yang akan dilakukan.

Perkara ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam surah Yusuf, ayat 53 yang bermaksud: “Sesungguhnya nafsu ammarah itu sangat mengajak kepada kejahatan”

 Kedudukan nafsu ini banyak ditentukan oleh akal.  Sesungguhnya akal yang sempurna tentu inginkan kepada perkara kebaikan dan benci melakukan keburukan.    

Banyak ayat al-Quran dan hadis yang menyuruh manusia berfikir sesuai dengan kejadian manusia yang dibekalkan akal.  Antara ayat al-Quran menyebut mengenai berfikir ialah firman-Nya bermaksud: “Maka apakah kamu tidak menggunakan akal?” (Surah al-Anam, ayat 32). 

Fitrahnya, akal adalah penentu dalam mencorakkan martabatkan hidup insani dan satu-satunya pembeza mutlak antara manusia dan haiwan.  

Jadi, sesiapa tidak menggunakan kewarasan akal, layaknya dipanggil manusia haiwani, yakni fizikalnya manusia tetapi hidupnya cara haiwan.

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan sesungguhnya kami jadikan neraka jahanam kebanyakannya daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan bagi memahami (ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan bagi melihat (tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan bagi mendengar (ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai.” (Surah al-Araf, ayat 179)

Kehidupan manusia menjadi rosak dan sama seperti haiwan berpunca akal dan hatinya telah dirosakkan oleh hasutan syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkan manusia.  

Kehidupan mengejar kemewahan dan kenikmatan dunia semata-mata menyebabkan diri jauh daripada matlamat asal kejadian manusia yang perlu taat dan patuh kepada perintah Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment