Saturday 30 September 2017

Mengapa bantah keistimewaan Melayu

Hari ini, banyak pertubuhan dan individu yang sama ada secara langsung atau tidak langsung mempersoalkan hak keistimewaan bangsa Melayu, kedudukan istimewa agama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu dan lain-lain lagi. Mereka tidak lagi peduli soal kontrak sosial yang termeterai sebelum kemerdekaan dahulu.

Menariknya, orang Melayu sendiri bersikap sama seperti bukan Melayu, sama-sama mempertikaikan perkara yang telah dipersetujui itu. Mereka lupa selama ini apa yang dinikmati adalah hasil 'peraturan' yang dibuat pemimpin generasi terdahulu.

Apabila pejuang bersuara membela kepentingan Melayu, mereka kata pejuang rasis. Tetapi apabila kaum-kaum lain bangkit memperjuangkan hak kaum masing-masing, itu dikatakan hak kumpulan minoriti dalam sebuah negara demokrasi. Mereka berjuang untuk hak mereka, tetapi apabila orang lain lakukan perkara sama dituduh pula rasis.

Sama juga, apabila pejuang bangkit mempertahankan kedudukan Islam, pejuang dikatakan ekstrem, walhal Islam adalah Agama Persekutuan. Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas memperakui Islam agama Persekutuan. 

Tetapi apabila kepentingan kumpulan agama lain diperjuangkan, itu dikatakan hak kebebasan beragama. Memang di Malaysia mengamalkan hak kebebasan beragama, tetapi perlu dalam ruang lingkup ditetapkan Perlembagaan. Mengapa, perkara-perkara penting yang termaktub di dalam perlembagaan yang melindungi hak semua kaum secara saksama semakin dipersoalkan.

Suara kumpulan penentang ini semakin lantang sehingga kedengaran di forum-forum antarabangsa. Mereka menuduh pejuang mengamalkan diskriminasi dan zalim terhadap rakyat. Ini amat pelik.

Pejuang yang dahulunya berjuang bermati-matian untuk membebaskan rakyat daripada cengkaman penjajah; pejuang yang memperjuangkan keadilan sosial; pejuang yang mempelopori politik kesederhanaan; hari ini, dalam zaman kebebasan ini, pejuang dituduh sebagai zalim, menindas, menjajah rakyat.

Pendek kata, segala yang buruk dan keji itu adalah pejuang. Seolah-olah tiada setitik pun jasa pejuang kepada negara. Kebaikan yang ditabur ditutupi oleh debu-debu pembohongan, fitnah dan propaganda jahat. Demikianlah zaman telah berubah, pola fikir masyarakat telah berubah, cabaran kepada pejuang juga berubah.

Kita perlu mengajar rakyat tentang sikap bersyukur dan menghargai apa telah, sedang dan akan dilakukan kerajaan. Kepimpinan negara telah berusaha sebaik mungkin ke arah itu. Ia tidak akan tercapai jika rakyat tidak sama-sama menyokong inspirasi kerajaan.

No comments:

Post a Comment