Sunday 1 October 2017

Hukuman bertujuan mendidik

Pesalah dijatuhi hukuman setimpal ikut kesalahan atau lazim dijatuhi atau diamal. Objektif hukuman bukan untuk menghukum seperti difahami umum dan jauh sama sekali untuk mendera, menghina atau menyiksakan. 

Hakikatnya, hukum dalam Islam bertujuan mencegah, mendidik dan menghalang agar perbuatan jenayah tidak dilakukan. Ia satu kaedah kawalan dan pengawasan agar jenayah tidak dijadikan budaya. 

Bagaimanapun, terkadang terdapat individu mengambil kesempatan atas keringanan hukuman yang ditetapkan. Justeru, pertimbangan dalam menentukan hukuman oleh pihak mahkamah perlu mengambil kira beberapa aspek seperti kadar bahaya diakibatkan jenayah itu, kekerapan berlaku jenayah itu dan sudah berapa kali penjenayah itu terlibat dalam jenayah yang sama atau jenayah-jenayah lain. 

Hukuman berat perlu dijatuhkan bagi memberi pengajaran dan mengelak mereka berpeluang melakukan kesalahan sama. 

Hukuman penjara lebih lama antara lain bukan saja satu hukuman, tetapi juga untuk mencegah penjenayah itu mengulangi perbuatan sama jika dibiarkan bebas.

Individu yang telah dikenakan hukuman harus diterima kembali dalam masyarakat. Tindakan memulau mereka pernah bersalah, contohnya banduan memberi kesan tidak baik. Banduan akan tersisih dan mungkin mendorong mereka kembali kepada perbuatan salah.

Tugas mencegah jenayah bukan tanggungjawab pihak berkuasa semata-mata. Seluruh anggota masyarakat mempunyai peranan masing-masing. Ini termasuklah bertindak menjaga keselamatan harta dan nyawa sendiri.

Jenayah mudah berlaku disebabkan kealpaan kita sendiri. Jenayah tidak merebak jika tindakan pencegahan awal dilakukan.

Sebab itu, umat Islam perlu memandang positif terhadap hukuman, termasuk di kalangan pesalah sendiri. Banyak kebaikan diperoleh melalui perlaksanaan hukuman. Ia menjadi pengajaran kepada pesalah dan juga orang ramai agar tidak melakukan kesalahan.

Perlaksanaan hukuman harus adil dan atas tujuan yang baik. Jangan jadikan ia sebagai balas dendam atau menyalahgunakan kuasa. Diharap pesalah insaf dan bertaubat tidak mengulangi perbuatan sama. 

Melakukan perbuatan salah adalah satu dosa yang balasannya diterima di dunia dan akhirat. Jadi, jangan buat main-main dalam soal melakukan amalan yang salah. Bertaubatlah dan memohon maaf kepada individu atau pihak yang telah kita lakukan kesalahan itu.

No comments:

Post a Comment