Tuesday 11 December 2018

DAGING TUPAI BOLEH DIMAKAN

Bolehkah daging tupai dimakan? Sebilangan besar ulama menghukum dan menfatwakan tupai sebagai binatang yang halal dimakan. Oleh itu, memakan daging tupai itu adalah halal dan tidak memudaratkan kesihatan. Lebih-lebih lagi, tupai bukanlah binatang buas, biarpun bertaring.

Menurut imam an-Nawawi, Ibnu Qudamah al-Maqdisi, Khalil, dan al-Mawardi, pendapat yang rajih adalah makan daging tupai adalah boleh, dagingnya halal. (Fatawa asy-Syabakah al-Islamiyah, 8/210)

Berdasarkan hujah itu, adalah harus atau dibolehkan orang Islam makan tupai. Ia bergantung kepada citarasa atau 'liur' seseorang sama ada ingin makan atau tidak.

Ada pendapat menyatakan bahawa daging tupai ini lebih berkhasiat daripada daging ayam. Jika dilihat dari faktor pemakanan tupai, ia lebih baik dalam pemilihan makanan iaitu tupai ini hanya memakan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan sahaja manakala ayam pula makan apa sahaja yang ada di sekelilingnya. Dengan itu, jika dilihat dari segi logiknya, benarlah daging tupai lebih elok dari daging ayam.

No comments:

Post a Comment