Untuk mendapat kepercayaan pelanggan, satu
perkara yang perlu diutamakan ialah memenuhi apa yang mereka inginkan. Jika
produk itu tidak ada dalam simpanan, cuba dapatkan segera untuk mereka.
Memang, kadang-kadang bukan senang untuk kita
mendapatkan stok tertentu. Kalau tidak bernasib baik, produk yang dicari itu
harganya lebih tinggi daripada apa yang telah kita janji dengan pembeli.
Dalam hal tertentu, harga yang tinggi itu
boleh kita bincang dengan pembeli agar harga yang perlu bayar lebih daripada apa
yang dimaklumkn sebelum itu. Biasanya, pembeli boleh menerima alasan mengapa
perlu membayar harga baru yang lebih tinggi.
Tetapi, dalam urusniaga online yang biasanya
pembeli telah membuat bayaran dan mengikut apa telah ditetapkan oleh 'sistem'
di platform yang kita pasarkan produk, harga sukar untuk diubah.
Biarpun, penjual boleh membatalkan tempahan
dan wang dipulangkan kepada pembeli, ada implikasi negatif akan berlaku.
Justeru, penjual mempunyai pilihan meneruskan
penghantaran produk yang diperoleh dengan harga lebih tinggi berbanding biasa,
atau membatalkan pesanan itu.
Namun, bagi peniaga yang mempunyai wawasan
dan ada sasaran ingin dicapai, mereka memilih untuk menghantar produk yang
diingini pembeli biarpun untung diperoleh kurang atau mungkin sedikit rugi.
Hubungan antara penjual dengan pembeli perlu berlangsung
baik agar kedua-dua pihak mendapat kebaikan daripada urusniaga yang dijalankan.
No comments:
Post a Comment