Setiap kali berlaku kes kecelakan
melibatkan pesawat helikopter Nuri, akan timbul cadangan agar kerajaan menghentikan
penggunaan pesawat yang telah digunakan dalam perkhidmatan Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) sejak tahun 1967 itu dihentikan.
Namun, ada yang berpendapat
faktor usia bukan penghalang Nuri terus digunakan, tetapi memerlukan
penambahbaikan dan tumpuan kepada penyelenggaraan.
Nuri dikatakan pesawat
pengangkut terbaik di dunia dengan enjin dan alat ganti boleh ditingkatkan dari
semasa ke semasa.
Contohnya,
Nuri yang masih digunakan untuk tujuan menghantar bekalan dan latihan dinaik
taraf daripada sistem analog kepada digital.
Penukaran dari sistem analog kepada digital bagi meningkatkan keupayaan penerbangan terutamanya dalam
penggunaan peralatan supaya ia dapat diaturgerakkan dalam apa jua keadaan.
Sistem
avionik secara digital ini membolehkan Nuri meneruskan operasinya bagi 15 tahun
lagi dan memudahkan juruterbang mengendalikannya berbanding dulu.
Menurut
pakar, tidak dinafikan pesawat Nuri apabila telah lama berada dalam
perkhidmatan, mempunyai kemungkinan yang tinggi untuk mencapai kehausan di
dalam struktur logam dan enjinnya.
Namun,
ini merupakan faktor teknikal, yang jika pemantauan secara komprehensif
dilakukan secara berterusan, pesawat yang lama umurnya seperti Nuri masih
selamat lagi digunakan.
Individu
yang pernah terlibat sama ada sebagai juruterbang mahupun penyelenggara Nuri berpendapat
Nuri antara aset TUDM yang mempunyai rejim penyelenggaraan yang amat baik. Usia
lanjut sesebuah pesawat itu tidak banyak memainkan peranan sekiranya
penyelenggaraan adalah baik.
Malah,
dikatakan tindakan TUDM menggantikan Nuri secara berperingkat-peringkat sebelum
ini bukanlah kerana usia atau masalah penyelenggaraan, tetapi adalah untuk
menyesuaikan peranan yang dimainkan TUDM seperti pencarian dan penyelamatan
tempur (CSAR), 'special forces insertion and extraction' yang memerlukan
helikopter yang berperanan khusus.
No comments:
Post a Comment