Pada setiap Ramadan,
selain ibadat puasa, turut wajib dilaksanakan ialah zakat fitrah. Waktu
zakat fitrah sepanjang Ramadan hingga sebelum imam angkat takbir sembahyang
sunat Aidilfitri.
Kadar harga zakat
fitrah seperti diputuskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke 57
bertarikh 10 Jun 2003 bagi negeri-negeri di Semenanjung Malaysia adalah
berdasarkan harga setempat oleh BERNAS bagi setiap beras Super Tempatan Gred A
mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersamaan 2.60 kg.
Kefarduan
zakat fitrah berdasarkan hadis bermaksud: “Sesungguhnya Rasulullah telah
mewajibkan zakat fitrah ini daripada Muslim, baik hamba atau merdeka, lelaki
atau perempuan, iaitu sebanyak segantang kurma atau gandum.” (Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Zakat
dari sudut bahasa bermakna keberkatan, kesucian, perkembangan dan kebaikan.
Manakala dari segi syarak pula bermaksud sebahagian harta tertentu yang
diwajibkan oleh Allah untuk diberikan kepada orang yang berhak menerimanya.
Zakat
fitrah atau disebut juga zakat diri adalah kefarduan ke atas setiap orang.
Zakat fitrah diwajibkan kepada semua individu Muslim, tidak kira kecil, miskin
maupun hamba.
Dari
Abu Said al-Khudriy katanya: “Ketika Rasulullah masih berada bersama kami, kami
mengeluarkan zakat fitrah untuk setiap anak kecil, orang dewasa, merdeka atau
hamba sebanyak segantang makanan sama ada berupa keju, gandum, kurma dau anggur
kering.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Menurut
jumhur ulama, zakat fitrah wajib dibayar dalam bentuk makanan asasi pada suatu
negeri. Jadi di Malaysia, zakat fitrah dibayar dalam bentuk beras.
Apakah
zakat fitrah boleh dibayarkan dalam bentuk wang?
Menurut
ulama Hanafi, zakat fitrah boleh dibayarkan dengan nilainya (qiimatuhu), iaitu
dalam bentuk wang yang setara nilainya dengan makanan.
Manakala
menurut ulama jumhur (Maliki, Syafie, Hambali), tidak boleh dibayar zakat fitrah
dengan nilainya. Zakat fitrah mesti diberi dalam bentuk makanan asasi.
Biarpun
penganut Islam di Malaysia berfahaman Mazahab Shafie, dalam kes membayar zakat
fitrah, pandangan ulama Hanafi digunakan pakai iaitu boleh membayar zakat
fitrah berdasarkan nilai semasa sumber makanan asasi yang dimakan penduduk
setempat.
Justeru,
di negara Malaysia majoriti orang Islam berzakat fitrah menggunakan matawang,
biarpun masih ada yang kekal menggunakan beras.
Jika
dihalusi, kefarduan zakat fitrah ke atas setiap Muslim mempunyai erti amat
mendalam. Zakat fitrah menjadi tanda lengkap ibadat puasa Ramadan sebulan
sehingga diri bersih daripada dosa dan mendapat keampunan daripada Allah.
Perlaksanaan
ibadat zakat fitrah menjadi kayu pengukur ketakwaan setiap Muslim yang dibentuk
sepanjang ibadat puasa. Sekiranya ibadat puasa berkonsepkan menahan diri,
ibadat membayar zakat fitrah pula satu pengorbanan melakukan sesuatu biasanya
manusia tidak mahu melakukan.
Bukan
mudah untuk memberikan hak milik sendiri kepada orang lain, kecuali mereka yang
beriman patuh melaksanakan perintah Allah.
Zakat
fitrah menjadi tanda kekuatan jiwa hasil melalui institusi latihan puasa.
Hakikatnya ibadat zakat merupakan cara mendekatkan diri kepada Allah dan
menghakis sifat mencintai kekayaan dunia.
Dijelaskan
zakat fitrah adalah ‘kenderaan’ menghantar ibadat puasa untuk diterima oleh
Allah. Justeru, sesiapa tidak menunaikan zakat fitrah bagi dirinya dan
tanggungannya, sedangkan dia mampu melakukannya, maka pahala puasanya tidak diangkat.
No comments:
Post a Comment