Istilah 'goverment of
the day' atau 'kerajaan hari ini' sering diungkapkan kepada kakitangan awam sama
ada peringkat negeri mahupun persekutuan. Pejawat awam perlu menyokong dan
melaksanakan tugas dengan mengenepikan soal fahaman politik yang dianunti.
Maknanya, jika berlaku pertukaran kerajaan, tidak kisah di peringkat pusat
mahupun negeri, maka pejawat awam berkenaan mesti patuh kepada pihak kerajaan
biarpun berlainan fahaman politik.
Hal ini penting bagi memastikan
perkhidmatan terbaik terus dapat diberikan kepada rakyat. Pejawat awam mesti patuh
kepada goverment of the day, tidak timbul masalah antara penjawat awam dengan
kerajaan biarpun mempunyai fahaman politik yang berbeza. Apa yang diharapkan
ialah pejawat awam dapat memberi khidmat terbaik kepada rakyat.
Dalam
konteks perkhidmatan awam, bersikap neutral, iaitu tidak memihak kepada
sebarang fahaman politik dalam menjalankan tugas merupakan sifat yang wajib
dimiliki setiap penjawat awam di Malaysia.
Kecenderungan
berpolitik merupakan salah satu fitrah dalam kehidupan manusia. Namun, penjawat
awam perlu mempunyai nilai dan etika yang tersendiri dalam kamus kehidupan
mereka. Tonggak utama etika penjawat awam diterangkan dengan jelas dalam
Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 dalam perkara
4.(1), iaitu “Seseorang pegawai hendaklah pada setiap masa dan setiap ketika
memberikan taat setia yang tidak berbelah bagi kepada Yang di-Pertuan Agong
(YDP), negara dan kerajaan”.
Hakikatnya,
maksud falsafah ketaatan kepada Yang di-Pertuan Agong merupakan perkara yang
wajar dihayati. Pertama, pelantikan setiap penjawat awam tanpa mengira skim dan
gred adalah menerusi perkenan YDP Agong melalui penurunan kuasa kepada
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).
Dengan
keadaan sedemikian, maka setiap penjawat awam perlu meletakkan kepentingan
negara mengatasi kepentingan peribadi termasuk ideologi politik yang mereka
dambakan.
Dalam
sistem birokrasi perkhidmatan awam yang berteraskan susunan hierarki sebagai
mekanisme pengurusan awam, sesuatu tindakan yang diambil hendaklah mengambil
kira kepentingan rakyat terutamanya dalam soal pengurusan wang awam.
Apabila
timbul sesuatu isu yang mengakibatkan berlakunya konflik antara kepentingan
perkhidmatan dengan peribadi, maka keutamaan kepada kepentingan negara perlu
didahulukan.
Penjawat
awam yang berperanan sebagai agen transformasi negara wajar memahami falsafah
pelbagai “pantang larang” yang terkandung dalam Perintah Am dan Arahan
Perbendaharaan yang sepatutnya sudah sebati dalam minda mereka terutama yang
berkaitan hubungan penjawat awam dengan ahli politik dan penglibatan mereka
sendiri dalam kegiatan politik.
Jika kerajaan menyeru
kepada slogan itu, maka pihak kerajaan juga perlu melaksanakan tanggungjawab
untuk mengekalkan pejawat awam yang dilantik oleh kerajaan terdahulu.
Perlantikan mereka sebagai pejawat awam mengikut terma atau syarat yang
ditetapkan oleh kerajaan.
Dalam kerajaan memang
ada jawatan awam berkaitan politik. Jawatan Perdana Menteri sendiri
dikategorikan sebagai pejawat awam yang mempunyai kaitan politik. Begitu juga
jawatan lain yang menjalankan secara langsung berkaitan dengan Perdana Menteri
seperti setiausaha politik, setiausaha akhbar dan pegawai khas yang dilantik
seiring dengan perlantikan Perdana Menteri, maka jawatan itu dianggap terlucut
atau ditamatkan apabila Perdana Menteri meletak jawatan. Dalam soal perjawatan
sedemikian, tidak timbul soal mengapa mereka ditamatkan perkhidmatan, kerana
jawatan mereka mempunyai kaitan dengan jawatan lain yang dianggap 'satu'.
Berbeza dengan
perlantikan yang diuruskan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, yang mana
perlantikan dan perjawatan tiada kaitan dengan politik. Maka, tidak seharusnya,
apabila berlaku pertukaran kerajaan, mereka juga ditamatkan kontrak.
Kembali kepada
istilah goverment of the day, yang dimaksudkan ketaatan ialah berkaitan dengan
tugas dan dasar kerajaan. Ini tidak pula menghalang mereka daripada untuk
memilih calon dari parti bukan pemerintah dalam pilihan raya. Negara kita
mengamalkan demokrasi dan semua rakyat atau pengundi bebas untuk memilih calon
yang diyakini boleh khidmat terbaik kepada mereka.
Hal inilah sebenarnya
yang terjadi semasa pemerintahan Barisan Nasional dahulu. Majoriti pejawat awam
sebenarnya tidak mengundi calon Barisan Nasional pada PRU 14 lalu. Malah,
pejawat awam turut mempengaruhi orang lain, terutama ahli keluarga untuk tidak
mengundi calon Barisan Nasional. Maka, sebab itu, Barisan Nasional kecundang
setelah lebih 60 tahun memerintah Malaysia.
Pejawat awam tidak
perlu takut untuk tidak mengundi calon parti kerajaan. Ketaatan anda hanya
dalam urusan tugas rasmi dan bukannya dalam menentukan pemerintah selepas
pilihan raya. Kebebasan memilih termaktub dalam Perlembagaan negara berkaitan
melaksanakan hak dalam memilih kerajaan. Pejawat awam telah
membuktikan hak mereka pada PRU 14 lalu.
Hakikat itu, perlu disedari kerajaan Pakatan Harapan. Jika pejawat awam dapat melakukan perkara itu kepada kerajaan Barisan Nasional, maka tidak mustahil mereka juga dapat melakukan kepada kerajaan Pakatan Harapan.
Hakikat itu, perlu disedari kerajaan Pakatan Harapan. Jika pejawat awam dapat melakukan perkara itu kepada kerajaan Barisan Nasional, maka tidak mustahil mereka juga dapat melakukan kepada kerajaan Pakatan Harapan.
No comments:
Post a Comment