Thursday 21 February 2019

RASA MANIS STEVIA TANPA KALORI SELAMAT DIGUNAKAN


Stevia adalah sejenis herba berasal dari Paraguay dan digunakan kaum Red Indian sejak zaman dahulu. Penggunaannya dikatakan mampu membantu meningkatkan kesihatan dan kemudian tersebar di luar Amerika Selatan berikutan penemuan oleh ahli botani, Antonio Bertoni pada 1887.

Penemuan itu secara tidak langsung menggalakkan pengguna bertukar ke arah penggunaan gula tanpa kalori bagi mengurangkan beban penyakit terutama mereka yang sukar mengawal pengambilan gula.
Komponen pemanis utama dalam daun stevia juga dikatakan mempunyai kesan antioksidan, antimikrob dan antikulat.

Antara negara yang mengusahakan tanaman stevia secara komersial termasuk Brazil, Paraguay, Kanada, Australia, Jepun, China, India, Taiwan, Korea dan Thailand.

Keunikan stevia yang menawarkan kemanisan tanpa kalori membolehkan banyak penyusaha industri kecil dan sederhana (IKS) mengembangkan industri berkaitan herba manis inil  Di pasaran tempatan terdapat banyak produk yang dijual dalam bentuk larutan stevia.

Larutan stevia dititiskan ke dalam air minuman dalam dos tertentu sebelum dikacau. Rasa manis minuman akan dirasai lambat sedikit kerana kelarutan stevia dalam air adalah sangat perlahan.

Stevia yang diluluskan dalam Akta Makanan untuk dijadikan sebagai pemanis dan pengganti gula pasir adalah ekstrak stevia.

Kemanisan yang terhasil daripada daun stevia ini adalah 200 hingga 300 kali lebih manis berbanding gula tebu.

Namun demikian, ia tidak mengandungi kalori, karbohidrat, lemak dan kolesterol.

Setiap jenis stevia digunakan mempunyai khasiat tersendiri dan bukan saja boleh digunakan dalam minuman, malah ditambah dalam masakan.

No comments:

Post a Comment