Air Kelantan Sendirian Berhad (AKSB) tidak
pernah gagal menghantar bil air setiap bulan biarpun sebenarnya perkhidmatan yang
diberikan untuk membekalkan air kepada pengguna berada di tahap paling gagal.
Isu kegagalan AKSB memberi perkhidmatan
terbaik kepada pengguna bukan perkara baharu. Perkara ini telah berlanjutan sejak
berpuluh tahun lalu.
Selain kualiti air yang tidak memuaskan
seperti keruh dan berkarat, masalah lain yang dialami pengguna ialah penyaluran
bekalan air sentiasa tertanggu secara tidak berjadual.
Masalah bekalan air bukan sekadar berlaku
sehari dua, bahkan ada yang berlanjutan sehingga berminggu-minggu. Malah lebih teruk
lagi ia melangkaui tempoh tahun.
Akibat masalah itu, banyak pengguna AKSB
terpaksa mencari alternatif lain untuk memenuhi keperluan air harian untuk kegunaan
keluarga dengan cara menggali telaga atau membuat 'boring'.
Namun, tidak semua bernasib baik kerana
air telaga di sesetengah kawasan berbau dan tidak selamat digunakan.
No comments:
Post a Comment