Pembentukan Kabinet Tan Sri Muhyiddin Yassin yang
diumumkan pada 9 Mac 2020 mengambil pendekatan berbeza berbanding acuan
konvensional yang sebelum ini apabila menyaksikan tiada jawatan Timbalan
Perdana Menteri. Tindakan itu dilihat pelik bagi kebanyakan rakyat yang
dikaitkan dengan kesukaran untuk memilih individu mengisi jawatan kedua
tertinggi itu.
Sebenarnya, jawatan Timbalan Perdana Menteri memang
tidak pernah wujud dalam Perlembagaan Persekutuan. Jawatan itu diwujudkan untuk
membantu Perdana Menteri, namun tidak dimasukkan di dalam mana-mana Perkara
Perlembagaan Persekutuan.
Keberadaan Timbalan Perdana Menteri dalam
kabinet adalah berdasarkan kepada jawatan menteri yang disandang. Setiap
Timbalan Perdana Menteri 'wajib' dilantik menjawat jawatan mana-mana kementerian
ataupun Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bagi melayakkan dia hadir secara sah
mesyuarat kabinet.
Muhyiddin tidak melantik Timbalan Perdana
Menteri, sebaliknya digantikan dengan empat menteri kanan yang bakal memangku atau
melaksanakan tugas yang biasa dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri secara
bergilir-gilir.
Muhyiddin ketika mengumumkan barisan Jemaah
Menteri dilaporkan berkata menteri kanan akan membantunya menjalankan tugas
sebagai Perdana Menteri, termasuk mempengerusikan mesyuarat Kabinet ketika
ketiadaannya dalam negara, sekali gus menyaksikan tiada keperluan untuk
melantik Timbalan Perdana Menteri.
Perkara 43 (2) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan Yang Dipertuan Agung hendaklah melantik suatu Jemaah Menteri
untuk menasihatkan dalam hal menjalankan tugas-tugasnya. Jemaah Menteri atau
Kabinet menjalankan kuasa eksekutif mentadbir negara yang diketuai Perdana
Menteri dengan dibantu oleh menteri-menteri.
Kabinet merupakan jawatankuasa kerajaan yang
tertinggi serta mempunyai ciri-ciri Perlembagaan yang penting dan seterusnya ia
menyalurkan tugasan Perlembagaan melalui peruntukan-peruntukan yang am
berkaitan dengan perkara-perkara tertentu dalam pandangan awam.
Semua undang-undang yang diluluskan di
Parlimen dibuat hanya selepas ia dibentang dalam sesi Kabinet terlebih dahulu.
Keputusan-keputusan yang dibuat oleh Kabinet
memberi kesan ke atas kehidupan rakyat. Ia memutuskan undang-undang yang bakal
dikuatkuasakan melalui kuasa Parlimen. Ia menentukan cukai yang akan dikenakan
mengikut bajet yang disediakan oleh Perbendaharaan.
Keputusan-keputusan Kabinet memberi kesan
kepada cara hidup, kesejahteraan, ekonomi dan mempengaruhi cara berbelanja dan
simpanan rakyat.
Justeru, Kabinet secara idealnya harus
membuat keputusan dan tindakan berdasarkan hati nurani rakyat. Pendapat awam
harus memberi kesan dan mempengaruhi keputusan Kabinet. Biarpun pada
hakikatnya, Kabinet mentadbir berdasarkan kekuasaan dan kewibawaan sendiri.
Namun, penting difahamkan bahawa bukan semua
yang dicitakan rakyat boleh diterjemahkan ke dalam tindakan menepati kehendak
yang popular.
Kemenangan Tunku Abdul Rahman dan rakan-rakan
beliau dalam Parti Perikatan pada Pilihan Raya Perundangan Persekutuan 1955
menjadi titik kemunculan kerajaan berkabinet di Malaysia. Bersama rakan-rakan
gabungan daripada UMNO, MCA dan MIC, mereka diberi mandat dengan majoriti 52
kerusi daripada 53 kerusi yang dipertandingkan.
Namun hanya apabila memenangi Pilihan Raya
Persekutuan 1959, Tunku yang sekali lagi dilantik Perdana Menteri, baharulah
membentuk Kabinet yang mempunyai 12 menteri.
Bilangan menteri dalam Kabinet bukanlah satu
perkara yang ditetapkan. Selain 12 orang dalam Kabinet pertama Tunku Abdul
Rahman, Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Hussein Onn mempunyai anggota Kabinet
di antara 20 hingga 24 orang. Tun Dr. Mahathir Mohamad mempunyai 28 ahli
Kabinet sebelum beliau bersara pada Oktober 2003.
Apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi membentuk
kerajaan pada 27 Mac 2004, beliau mempunyai 33 anggota Kabinet.
Tuntasnya, semua Perdana Menteri mempunyai
bilangan anggota Kabinet berbeza dalam tempoh pentadbiran kerajaan mereka.
Tiada Perdana Menteri yang pernah memberi
penjelasan mengapa Kabinet beliau mempunyai bilangan anggota tertentu, kerana
ia adalah hak keistimewaan subjektif dan pilihan bagi seorang ketua eksekutif.
Tiada siapa yang akan mempersoalkan jika
beliau hendak membentuk kementerian baru atau memberi tugas sebagai menteri
kedua di kementerian tertentu. Sebagai contoh, Kementerian Kewangan mendapat
Menteri Kedua semasa kepimpinan Dr. Mahathir. Begitu juga di bawah
kepimpinan Abdullah dan Najib.
Kebiasaannya Perdana Menteri melantik
menteri-menteri mengikut keperluan kerajaan beliau. Dan kriteria pemilihan ini
termasuklah populariti politik selain bakat dan tuah seseorang.
Bagi Timbalan Menteri, istilah jawatan ini
mula digunakan selepas pindaan Perlembagaan pada 1971 (Perkara 43A) di bawah
pemerintahan Tun Abdul Razak. Sebelum itu ia dikenali sebagai menteri muda.
Istilah menteri muda digugurkan kerana pengertian 'membantu' tidak sama dengan
'memangku'. Oleh itu jika seseorang itu hanya pembantu, ia tidak boleh
diiktiraf sebagai timbalan. Perkara ini mengehadkan bidang seseorang menteri
muda untuk menandatangani sesuatu dokumen rasmi.
Satu perkara atau tugas yang tidak boleh
dilakukan oleh seorang timbalan menteri ialah menghadiri mesyuarat Kabinet
walaupun semasa ketiadaan menteri. Jika menteri atas apa jua sebab tidak dapat
menghadiri mesyuarat Kabinet mingguan, seorang menteri lain akan ditugaskan
bagi pihak beliau, bukan timbalannya.
Bagaimanapun sebelum 1977, timbalan menteri
dibenarkan memangku jawatan menteri dalam mesyuarat Kabinet.
Dalam pentadbiran Najib, beliau memilih
alternatif tidak melantik setiausaha Parlimen (Perkara 43B) dalam pentadbiran.
Alasan diberikan terhadap keputusan itu adalah ia lebih baik bagi setiap
menteri dibantu terus oleh timbalan menteri terutama kerja-kerja Parlimen.
Pelantikan setiausaha Parlimen berbeza
daripada pelantikan timbalan menteri yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Setiausaha Parlimen dilantik oleh Perdana Menteri dan mengangkat sumpah
pelantikan di hadapannya.
Tugas seorang setiausaha Parlimen 'hendaklah
membantu menteri dan timbalan menteri dalam menjalankan tugas dan fungsi mereka
dan bagi maksud itu diberi kuasa seperti seorang menteri dan timbalan menteri'.
Mereka boleh mewakili menteri atau timbalan menteri dalam apa-apa fungsi atau
majlis jika diarahkan oleh menteri.
No comments:
Post a Comment